woensdag 18 oktober 2017

#MeToo

Naar aanleiding van aan de kaak stellen van het gedrag van filmproducer Harvey Weinstein is er een lawine van berichten en meldingen over seksueel wangedrag op gang gekomen.
Beroemdheden als zangeres Björk, Alyssa Milano (initiatiefneemster van #MeToo), Lady Gaga, Gwyneth Paltrow en Angelina Jolie melden slechte ervaringen met de man te hebben.
In Frankrijk met de hashtag 'balancetonporc', oftewel 'verlink je varken' leverde dit in korte tijd 50.000 reacties op. Ook #MeToo brengt in de VS, in Engeland en ook in Nederland enorm veel reacties op.

Ik vind het verschrikkelijk om te zien dat seksueel ongepast gedrag zo veel voorkomt, maar wel vind ik het fantastisch dat er zo veel vrouwen reageren, ook in Nederland.
Misschien is dit dan eindelijk een moment om dit gedrag echt af te keuren en te zorgen dat er iets verandert.

Toen ik in 1972 als 19 jarige werd verkracht en daarbij ook nog een soa opliep, had ik het idee dat het mijn eigen schuld was. Wat deed ik daar ook, 's avonds laat? Wie zou mij geloven? Ik heb geen aangifte gedaan, ik wist op dat moment niet eens dat dat kon. Ik leefde nog en dat was het belangrijkste. Pas na 1972 werd het onder invloed van de vrouwenbeweging algemeen bekend dat je aangifte kon doen en dat er dan vrouwelijk agenten waren die je opvingen. En die hadden het dan niet over het tijdstip, je strakke spijkerbroek of je strakke truitje, maar over de dader.
Een paar jaar later werd ik in een overvolle bus aangerand, dat wil zeggen: er werd in mijn billen geknepen en een man bewoog zich ritmisch tegen mijn achterwerk aan. Uiterst onaangenaam! Niemand in de bus deed iets en ze lieten het gewoon gebeuren!

Blijkbaar is het nog steeds zo dat vrouwen in bepaalde situaties, bijvoorbeeld mbt werk, zich stil houden en er niet over durven praten uit angst hun baan te verliezen of die baan gewoon niet krijgen.

Ik zou zeggen: zet hem op vrouwen! Als er massaal gereageerd wordt op seksueel wangedrag van types zoals Harvey Weinstein dan verandert er in de toekomst echt iets! Natuurlijk duurt dat een tijdje, want sommige mannen zijn zo overtuigd van hun eigen aantrekkingskracht en macht dat ze tijd nodig hebben om er aan te wennen dat je vrouwen niet zo maar bij de borsten pakt of in de billen knijpt.

Heb jij ervaring met seksueel wangedrag en durfde jij het aan te kaarten?
En daarnaast: heb jij zoons en hoe voedt jij ze op wat dit betreft?

27 opmerkingen:

  1. De vrouw die geen last heeft met wangedrag moet nog geboren worden. Zelfs Maarten ‘t Hart in de Volkskrant gisteren, vanuit Leiden in vrouwenkleding wandelend naar het boekenbal voelde zich onbehaaglijk door de flirtende fluitende mannen op straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou als we nu ook al gaan vallen over flirtende fluitende mannen... links t oor in rechts eruit. Fijn toch als die man een goede dag heb alleen maar omdat je lsngsloopt. Alles wat met aanraken te mkn hebt direct afstraffen. En alles wat nog meer is en je als vrouw vaak weinig tegen kunt doen zou harder bestraft moeten worden. Maar of dat helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist het bagatelliseren ervan, zoals jij doet, houdt het in stand. Als ik iets moois zie, hoef ik dat niet hardop te laten weten. Mannen fluisteren of roepen niet uit compliment, maar uit machtsvertoon. Domme idioot.

      Verwijderen
    2. Die laatste 2 woorden vind ik volledig overbodig.
      Het fluiten, sissen en andere geluiden maken, daarmee zouden mannen echt moeten stoppen, omdat het meer met macht dan met waardering te maken heeft. En bovendien, wie geeft ze het recht om überberhaupt commentaar te hebben?

      Verwijderen
    3. De woorden van anoniem om 8:27 uur.

      Verwijderen
    4. Het fluiten en sissen op straat is een daad van agressie, mannen die denken dat ze zich dat kunnen permitteren moeten eens goed nadenken over wat dat doet met een vrouw die gewoon op straat loopt en op weg is, ergens naar toe.

      Verwijderen
    5. Aan fluiten en sissen erger ik me heel erg, heeft echt niets te maken dat je deze man een mooie dag bezorgd omdat je er mooi uitziet. Het is gewoon laten merken dat ze het alfa mannetje zijn.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
    6. Hier de "domme idioot" zie de reactie nu pas. Ik denk dat het leven gewoon een stuk makkelijker is als je dingen positief benaderd. Ik heb er zelf echt totaal geen last v als iemand een (positieve) opmerking maakt. Ik werk in n mannenwereld. Miss helpt dat. Van seksistische opmerkingen lig ik echt niet wakker, die retourneer ik gewoon met een directe rechtse (verbaal dan welteverstaan). Humor maakt veel dingen een stuk makkelijker. En ik geloof gewoon echt niet dat alle fluiters dat doen om hun "macht" te tonen. Mannen denken niet zover door als vrouwen. Ze drasien zich om en zijn t vergeten. Door zo te rederneren geef je ze die macht zelf. Alle fysieke acties v mannen vallen niet onder deze opmerkingen. Trouwens ook niet v vrouwen. Die zijn me vaak ook veel te amicaal.

      Verwijderen
  3. Deze acties op twitter en social media roepen heel wat op, vooral bij vrouwen die te maken hebben gehad met seksueel geweld, thuis, op het werk, op straat.
    Ook de recente moord op Anne Faber zorgt dat voor veel onveiligheidsgevoelens voor vrouwen en meisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, meerdere ervaringen vooral vallend onder het kopje lastig vallen,gelukkig geen verkrachting. De naarste ervaring was op mijn werk. Ik werkte toen als kok en telkens als ik de vriezer moest schoonmaken (zo'n liggende vriezer) dan hing ik daar overheen en kwam een van de koks tegen me aan staan rijen. Natuurlijk zei ik daar iets van. Dat werkte niet. Omdat hij verder heel joviaal en vrolijk deed vond ik het heel moeilijk om het aan te kaarten bij mijn chef. Ik had het idee dat ik de sfeer zou verpesten ( ik was ook best jong nog, zou nu veel assertiever zijn). Toen ik het uiteindelijk besprak met de chef-kok geloofde die me niet. Niet lang daarna gebeurde het terwijl de sous-chef het zag en werden er wel maatregelen genomen. De man is op staande voet ontslagen. Later nam hij contact met me op om het uit te praten. Het was een geintje volgens hem en nooit zijn bedoeling geweest me bang te maken of je te kwetsen.
    Volgens mij is dat t standaard excuus voor dat soort types 😑

    BeantwoordenVerwijderen
  5. op mijn elfde met een mes op mijn keel aangerand. Omdat ik heel hard begon te huilen en schreeuwen kwam er iemand naar buiten en hield die man op. Ik heb het nooit verteld thuis. Het zou toch maar aan mijzelf liggen. Er is iets raars met (veel) mannen. Verbale agressie, geweld tegen vrouwen, aanranding en verkrachting, exploitatie van meisjes, vrouwen. Laten we eens aandacht besteden aan de (her)opvoeding van onze zonen en mannen. Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben jarenlang sexueel misbruikt door mijn ex. Ik had kleine kinderen en durfde niet weg, omdat hij dreigde de kinderen van me af te nemen. Nooit wist iemand hiervan, totdat ik in therapie ging. Al deze discussie maakt veel bij me los. Goed dat het gebeurd, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijke ervaringen! Ik kan mij voorstellen dat het nieuws veel bij je los maakt, sterkte er mee!

      Verwijderen
  7. Is dat echt zo dat er als er naar je gefloten wordt het gebeurt uit macht en niets als compliment? Ik heb dat echt nog nooit zo ervaren. Ben de eerste 20 jaar in Amsterdam opgegroeid 50-60er jaren en me er nooit aan geergerd.
    Verder nooit iets vervelend ervaren, alleen eens in Duitsland in bil geknepen tijdens het langslopen, liep er samen met vriend. Ik was zoo verbaast dat ik er eigenlijk alleen maar om moest lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iemand die rechtstreeks een leuk compliment maakt, die meent het. Iemand die (vaak met vrienden erbij) sist fluit if iets roept, die doet baldadig. Juist dat er niet met, maar óver he gesproken wordt kan als intimiderend worden ervaren. Nee, ik word er niet bang van. Ik trek m’n mond open. Maar het zou niet moeten!
      Als mensen respect voor elkaar hebben dan doen ze die rare dingen niet.

      Verwijderen
  8. Tijdens de lessen gezondheidskunde kwam dit onderwerp wel eens ter sprake. Ik probeerde de jongens bewust te maken van hun gedrag. Helaas kwam er regelmatig de opmerking "een geintje",als het over aanranding ging

    BeantwoordenVerwijderen
  9. .....verschrikkelijke dingen die er gebeuren en gebeurd zijn. Waarom hebben wij, vrouwen, het zover laten komen is de vraag die bij me opkomt. Als wij er meteen op de juiste manier op gerageerd zouden hebben zou het dan veel meisjes en vrouwen bespaard zijn gebleven? Waarom hebben we dit tig jaren laten gebeuren zonder onze mond open te doen? Komt dat misschien omdat wij, vrouwen, elkaar ook vaak veroordelen (vrouwen noemen een andere vrouw ook "hoerig" om bepaalde kleding of "slet" als een vrouw bij de eerste afspraak naar bed gaat met een man, "ordinair" als de make-up in hun ogen teveel is) Mensen (v/m) moeten elkaar respecteren en aanspreken op ongewenst gedrag!
    Zuinigaan, wat een verschrikkelijke nachtmerrie moet de verkrachting en de gevolgen daarvan voor je geweest zijn. Diep respect voor de manier waarop je dit met ons deel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mishandelen en verkrachten van vrouwen is niet alleen van deze tijd, dat is helaas van alle tijden. Door de eeuwen heen zijn er legio vrouwen verkracht, aangerand en of mishandeld. Juist de laatste eeuw en deze eeuw wordt er terug gevochten en laten vrouwen merken dat ze het niet langer pikken, in de westerse wereld wel te verstaan. In veel onderontwikkelde landen komt misbruik van vrouwen nog veel meer voor dan hier, helaas.
      Groetjes Sas

      Verwijderen
    2. Janne...... wat verdrietig dat jij vrouwen de verantwoordelijkheid geeft over dit wangedrag....

      Verwijderen
  10. Vergis je niet dat dit alleen door mannen zou gebeuren. Ik als man ben al zo vaak in m’n kruis gegrepen, in m’n billen geknepen en over m’n borst gestreeld door vrouwen tijdens het uitgaan. Dat is niet op twee handen te tellen. Volgens mij wordt dat vaak als heel normaal beschouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens! Vrouwen denken het zich te kunnen permitteren, maar dat gebeurt ook vaak.

      Verwijderen
  11. Een jaar of 25 geleden was ik met mijn moeder naar een evenement, we stonden te kijken en er stond steeds een oude (bejaarde)man naast mij. En ging steeds meer achter mij staan met zijn handen aan mijn billen. Ik ging steeds wat opschuiven maar dat hielp niet dus heb ik heel hard geroepen dat hij met zijn handen van mij af moest blijven, omstanders kijken en hij liep snel weg en nooit meer last van gehad. Wat een engerd... Het is dus al heel lang geleden maar vind het nog steeds niet fijn als mensen onverwacht aan mij zitten. Laatst een nieuwe collega hand op mijn schouder, heb maar even vriendelijk gemeld dat ik daar niet van gediend ben. Tot op heden ook geen last meer van gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als van die 'jongetjes' op straat menen mij wat sexueels toe te moeten roepen of sissen en fluiten, vraag ik altijd hoe ze dat zou vinden als andere mannen dat bij hun moeder of zus zou doen. De stilte is dan altijd oorverdovend...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als man zijnde begrijp ik uberhaupt niet waarom andere mannen vrouwen na fluiten, sissen, fluiten. Het is ontzettend minderwaardig en ontzettend vervelend voor het slachtoffer in kwestie.

    Laat staan ernstigere zaken zoals onheus bejegenen, misbruik, verkrachting. Ik heb het idee dat niemand in mijn omgeving het normaal vind, maar ik vind het schandelijk dat er genoeg mannen rondlopen die dat blijkbaar wel vinden.

    @Ineke, prachtig voorbeeld. Stukje zelfreflectie missen die 'jongetjes'. Helaas is het enige wat helpt om uit te bannen assertief optreden, ik vermoed dat ze het niet uit zichzelf doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ze gewoon even nadenken van: o ja dat is ook iemands moeder, dochter, zus...
      Ik woon in een grote stad en heb de ervaring dat rustig aanspreken in sommige gevallen echt wel zijn vruchten afwerpt. Ik heb het nu ook over andere situaties dan alleen bovengenoemde.
      Dit gaat natuurlijk alleen over 'lichtere' gevallen, de ernstigere dingen red je niet met een losse opmerking.

      Verwijderen
  14. Vervelende ervaring op mijn 16e en zelf moeder van 4 jongens tussen de 22 en 26 jaar en een dochter van 18. De dochter is van de zomer aangerand en de broers waren woedend op de dader.
    We hebben ze altijd voorgehouden dat meisjes met respect moeten worden behandeld en dat een lichaam iets is om zuinig op te zijn. Het is bedoeld om lief te hebben en niet bedoeld om in te laten knijpen door iedereen.
    Hoewel ze dezelfde opvoeding hebben gehad, gingen ze niet op dezelfde manier met meisjes om. Het opgedragen is ook afhankelijk van de groep waar ze mee om gaan.
    Het is wel goed gekomen hoor, maar het kostte ons wat meer moeite omdat meedoen met een groep makkelijker is...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.