maandag 19 maart 2018

De elektrische deken is weer opgeruimd

Zoals jullie misschien wel weten, ben ik een fan van de elektrische deken. Hiermee heb je voor weinig stroom, weinig geld dus, een heerlijk warm bed.
Energiezuinig en comfortabel!

Afgelopen woensdag ruimde ik mijn elektrische onderdeken op. Ik gebruikte hem al weer een paar weken helemaal niet meer en het is al half maart, dus ik had hem niet meer nodig, dacht ik.

En toen werd het afgelopen weekeinde koud! Een snijdende oostenwind waaide dwars door mijn jas heen en dat bij temperaturen van onder nul, ook overdag. Een windchill buiten van - 15 was ineens weer heel normaal! En die snijdende oostenwind liet zich ook niet helemaal buitensluiten. Die wind waaide door roosters en kieren naar binnen.
Het was nu toch wel wat koud in bed! Maar omdat ik nou één keer de deken had opgeborgen, was ik ook niet van plan om hem weer in gebruik te nemen.

De deken heeft namelijk voordelen, maar ook nadelen.
Behalve voordelen: lekker warm en behaaglijk in bed als ik ga slapen, zijn er ook zeker nadelen.
De deken schuift nogal, naar één kant van het bed en naar het voeteneinde. Je kunt ook zeggen dat ik veel te veel draai in mijn slaap, maar in ieder geval: ik moet hem steeds opnieuw goed leggen. Daarnaast zit er aan de rand van de deken een stekker. Dat is omdat de deken wasbaar is. Je kunt het snoer loskoppelen van de deken en de deken kan dan voorzichtig gewassen worden. Op die stekker lag dikwijls met mijn heup,. als de deken weer eens verschoven was.

Stekker van wasbare elektrische deken

Ik heb de deken niet meer opnieuw in gebruik genomen, want ik heb helemaal geen zin meer in gedoe met elektrische dekens, het moet maar eens voorjaar worden!

27 opmerkingen:

  1. Maar ik was nog blij met mijn kruik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een warme kruik in bed is ook niet te versmaden. Staat voor het grijpen in de meterkast, dus geen belemmeringen om 'm na een paar weken opeens weer te pakken. Gelukkig schijnt de temperatuur weer omhoog te gaan, al merk ik daar nog niks van :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf heb ik een elektrieke deken in klein model. Het formaat van een flink kussen, eigenlijk. Al jaren niet meer gebruikt, omdat ik het in de flat nooit meer serieus laat afkoelen, ook 's nachts niet (foei). Maar als ik hem wél gebruikte dan alleen als voorverwarming op voeten-niveau! Als ik ging slapen, legde ik hem terzijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://www.daskapital.nl/5150618/slimme-vrouw-leeft-tien-jaar-langer-dan-vmbo-er-m-en-andere-ongemakken/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit heeft toch niets met elek deken te maken ?
      Trouwens vinden jullie ook niet dat vrouwen een hogere aow leeftijd moeten hebben dan mannen. Wij worden immers drie jaar tot 5 jaar ouder. Groet, hannie

      Verwijderen
    2. Pardon? Hogere AOW leeftijd invoeren voor vrouwen? En deze opmerking komt van een vrouw? Wat heb jij, Hannie, dan je hele leven gedaan of hoe jong ben je nog?? Wanneer ik mijn AOW krijg heb ik 50 ( vijftig) jaar in de zorg gewerkt. Vaak( meestal) 3 slagen in de rondte. Daarbij met mijn man 2 zonen opgevoed. En dan wil jij me nog een aantal jaren laten werken?? En bedankt. Van zulke vrouwen moet je het hebben.
      By the way: het onderwerp was electrische deken.

      Verwijderen
    3. Ja maar vrouwen worden toch ouder, dat zijn de getallen ? mvg Hannie

      Verwijderen
    4. wat heeft dit met elektrische deken van doen

      Verwijderen
    5. ik zou extra doorwerken tot aow van bijv 2 jaar wel rechtvaardig vinden

      Verwijderen
    6. Vrouwen later met pensioen zou gezien de leeftijd misschien wel eerlijk zijn, maar het zou voor heel veel stellen wel heel erg naar zijn. Vrouwen zijn vaak even oud of zelfs een paar jaar jonger dan hun partner. Als je dan als vrouw eindelijk met pensioen mag, is je man al bijna dood en daarvoor heb je de ergernis dat je jarenlang twee heel verschillende levens leidt. Ik ben blij dat het niet zo is!

      Verwijderen
    7. Ja, de meeste hardwerkende mannen in de randstad sterven rond hun 70e ondanks die hoge gemidd. leeftijd die de beleidsmakers claimen

      Verwijderen
    8. Dus jullie vinden het normaal dat ik tot mijn 72 in de zorg werk. Benieuwd waar jullie werken en hoe lang,en op welke leeftijd jullie zijn begonnen?? Dan heb ik 55 jaar overal aan mee betaalt. Hoe lang zou ik ervan mogen genieten??
      Is het verkiezingstijd ofzo??

      Verwijderen
    9. Nee dat zou niet eerlijk zijn. De heren met 67 aow en de dames op 71.

      Verwijderen
    10. Verschil in beloning, salaris, is er nog steeds. Mannen verdienen meer dan vrouwen. En dan willen hier vrouwen, denk ik, ook nog dat ze doorwerken tot 71. Lekker bezig. Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag in welke branche deze voorstanders van doorwerken, zelf werken. Of op welke leeftijd zij aan het arbeidsproces zijn begonnen. Zullen we elkaar gewoon als gelijke behandelen? Een AOW leeftijd ( liefst gewoon 65) voor mannen EN vrouwen.

      Verwijderen
    11. Jullie laten je gek maken door Hannie

      Verwijderen
  5. Ik gebruik hem niet meer, vorig jaar opgeruimd. Ik heb een "voetenzak" gebreid en daar stop ik mijn voeten in, verder flanellen laken en flanellen dekbedhoes. En even bij erge kou mijn elektrische wandplaatkachel aan ( die hadden we aangeschaft voor mijn man), als die na een paar minuten warm is, gaat hij weer uit en leg ik mijn nachthemd er overheen om te verwarmen. Dan is de kilte uit de slaapkamer weg en slaap ik heerlijk want ik had ook last van de stekker, mijn schouder lag erop.Ik denk dat de stroom van het kacheltje gelijk is aan de stroom van eerder de elektrische deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tIs nu al zeker 3 maanden geleden, maar toen het echt superkoud was, deed ik nog weleens een pittenzak opwarmen, heerlijk ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deed ik nog wel eens een pittenzak opwarmen? Wat is dat voor Nederlands:"deed opwarmen"? Zat jij niet in het onderwijs?

      Verwijderen
    2. Is in het zuiden van het land zeer gangbaar hoor.

      Verwijderen
    3. Dat klopt, mijn Nijmeegse en Maastrichtse familie gebruikt dit stelselmatig. Ook mijn oorspronkelijk Friese broer die nu al weer 28 jaar in Nijmegen woont.

      Verwijderen
  7. heb pcies dezelfde (met dezelfde ongemakken) maar heb hem nog even lekker laten liggen en nog een nachtje geknisperd in bed! (zet hem alleen aan als het echt koud is en dan op standje krokant gebakken)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook zo,n wurm er in bed. Dat heb ik op gelost door bij de kringloop een stapel bretels te kopen en die onder het bed door er aan vast te klemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het moet zeker maar eens voorjaar worden, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb een ouderwetse wollen deken plus gehaakt sprei op mijn bed liggen. Geeft mij precies de warmte die ik met die vreselijke kou nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou de deken wel uitschakelen voor ik ging slapen en het bed al lekker warm is, voor de eigen veiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook altijd. De deken is bedoeld om het bed op te warmen, niet om het daarna warm te houden, dat kan ik zelf wel!

      Verwijderen
  11. Ik heb het in bed vrij vlug te warm en heb zeker geen elektrisch deken nodig om op te warmen. Flanellen hoeslaken en flanellen dekbedovertrek zijn voldoende. Ik trek zelfs altijd de instopstrook van het dekbedovertrek los zodat mijn voeten kunnen bloot liggen zoniet krijg ik het veel te warm.In de winterperiode is het bij ons boven ongeveer 12° aangezien we enkel de benedenverdieping verwarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze winter maar 1x gebruikt. De de koud de laatste tijd was dat niet zo nodig omdat de noord-oosterwind aan de achterkant staat en de slaapkamer aan de voorkant is en niet koud nu.
    Zodra de temperatuur overdag onder 18 is krijg ik koude billen en heb dus altijd een kruik ertegen anders slaap ik zoo slecht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.