zondag 8 juli 2018

Financieel roerige jaren - gastblog van Dominique

Als docent op een middelbare school verdiende ik een leuke boterham. Ik hoefde mij financieel weinig te ontzeggen; ik reed in een leuke, jong gebruikte, middenklasse auto, kon uit eten gaan wanneer vrienden mij mee vroegen en als ik leuke kleding zag, kocht ik die. Sparen? Een buffer? Daar deed ik niet aan. Geld moest rollen en misschien zette ik mij wel af tegen mijn zeer zuinige ouders. Voor noodgevallen, en ook als het aan het eind van de maand wat krapper werd, had ik een doorlopend krediet. Hiermee had ik overigens ook de helft van mijn auto gefinancierd. Zorgeloos dus eigenlijk.

En toen werd ik ziek. Omdat ik net begonnen was in een nieuwe baan, had ik nog een jaarcontract. Doordat ik ziek werd, verlengde de school mijn contract niet.
Ik kreeg nog maar 70% van mijn laatstverdiende salaris. Toen werd het wel moeilijk om mijn openstaande doorlopende krediet nog af te lossen.  Langzaam stapelden de schulden zich op. Ik zag er geen gat meer in en wendde mij tot de gemeente. Na een zogenaamde stabilisatiefase werd ik toegelaten tot de minnelijke schuldsanering. Dat werd drie jaar op een houtje bijten. Gedurende die drie jaar was ik een wandelende rekenmachine. Kocht ik een pak melk of toch maar tandpasta, die al langer dan een week op was? Ik vond het een heel moeilijke periode. Ik mocht van de gemeente een oud autootje aanschaffen omdat dit met mijn gezondheid de enige manier was om de deur uit te komen. Ik ging mij veel zorgen maken om dingen die kapot konden gaan. Gelukkig sprongen mijn ouders bij als het echt niet meer ging. Vrienden had ik eerlijk verteld dat ik graag nog op hun verjaardag kwam, maar dat een cadeau er niet meer inzat. Dit om sociaal isolement te voorkomen. Mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld hebben een enorme deuk opgelopen. Ik voelde me afhankelijk, had niet meer de regie over mijn financiën en de spontaniteit van ‘even een kopje koffie was weg’.
Na drie lange jaren, kreeg ik eindelijk de verlossende schone lei! Schuldenvrij. Hoewel ik de schuldsaneringsperiode als heel zwaar heb ervaren, ben ik toch heel blij dat deze mogelijkheid er is in Nederland!

En nu? Aangezien mijn ziekte helaas chronisch is, kom ik niet meer aan het werk. Ik leef nu van een bescheiden WIA-uitkering. Het is nog steeds opletten op financieel gebied, maar een spontaan kopje koffie en een verjaardagscadeau kunnen er weer af.

Ik doe hard mijn best een buffertje op te bouwen, wat niet heel eenvoudig is. Doordat ik op jaarbasis €1000,- te veel aan uitkering krijg heb ik geen recht op huurtoeslag.
Doordat mijn gebit mede door medicatie erg zwak is geworden, zit ik regelmatig bij de tandarts en dan gaat meteen de rekenmachine in mijn hoofd weer aan. Ik heb een aanvullende verzekering van €500,- maar ga daar ieder jaar enorm overheen. Ik word niet meer geaccepteerd voor een hogere verzekering. Ik heb helaas 2 tanden/kiezen moeten laten trekken omdat ik geen geld had voor een wortelkanaalbehandeling. Dan voel ik me wel arm. En dan schaam ik me tegenover de tandarts om te moeten zeggen dat ik geen geld heb.

Wat heb ik geleerd?
Een buffer is zeer belangrijk! Het neemt een hoop zorg en spanning weg als je weet dat er in noodgevallen een buffertje is.

Houd altijd rekening met onverwachte gebeurtenissen! Zorg dat je je lasten ook kunt betalen als het tegenzit (ziekte, werkloosheid, scheiding etc.)

Geld maakt niet gelukkig, maar armoede maakt wel ongelukkig. Als je te weinig hebt om mee te doen in de maatschappij leidt dit tot isolement. Ook zijn de financiën een dagelijks punt van zorgen en spanning.

En ik begrijp nu dat als je arm bent/weinig geld hebt, je soms domme dingen doet. Even je kop in het zand, we zien later wel...al weet je dat je in de problemen komt. Dit deed ik op momenten dat ik de spanning niet meer aankon.

Ik vond het een eer om hier een gastblog te schrijven! Ik zie de toekomst zonnig tegemoet, ondanks mijn ziekte, en blijf werken aan een buffer!

Dominique

25 opmerkingen:

  1. Eerlijk verhaal en ook zeker herkenbaar. Erop los leven, lekker genieten en er op een harde manier achter komen hoe noodzakelijk de buffer is.
    Ik wens je alle goeds en hopelijk een stabiele situatie met je gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Petje af voor wat je bereikt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal, Dominique. Knap dat je die 3 jaar in de schuldsanering gered hebt! Zou mooi zijn als jouw verhaal een wake up-call voor anderen is. Fijn dat je ondanks je ziekte de toekomst weer zonnig tegemoet ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed geschreven verhaal.
    Een ding begrijp ik niet, je schrijft een bescheiden WIA uitkering maar als je daarmee al boven de huurtoeslag grens zit is dat toch een goed inkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gratis-geld uitkeringen in Nederland zijn prima !

      Verwijderen
    2. Dominique zal vast liever haar gezondheid terughebben en kunnen werken dan "gratis" geld te ontvangen. Dit is een uitkering van een normale volksverzekering en een WIA uitkering krijg je echt niet zomaar.

      Verwijderen
    3. Inderdaad Lot, ik zou mijn WIA-uitkering heel graag inwisselen voor een goede gezondheid en weer zelf aan de slag kunnen. En je hebt gelijk, in de loop der jaren is het UWV veel strenger geworden met het toekennen van een (volledige) wia-uitkering, dan moet er echt wel wat aan de hand zijn.

      Verwijderen
    4. @Lot. Mijn wia-uitkering bedraagt 1295,- netto per maand. Ik vind dit zelf 'bescheiden', maar voor iedereen is dit anders natuurlijk

      Verwijderen
    5. Dat is inderdaad bescheiden, maar dan zit je toch daarmee niet boven de huursubsidiegrens? Of is je huur meer dan 710. Doordat mijn dohcter ermee te maken heeft ben ik er over aan het lezen, daarom mijn interesse
      Krijg je wel zorgtoeslag?

      Verwijderen
    6. Op jaarbasis krijg ik 1000,- teveel om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Ik zit onder de grens van 710,-. Ik krijg 70 euro zorgtoeslag.

      Verwijderen
  5. Dank voor je eerlijke verhaal. Wat ik me afvraag: heb je ooit eens berekend hoe je situatie zou zijn, als er geen schuldsanering zou bestaan in Nederland? Als je dus zelf je schulden had moeten inlossen, hoe zou je er dan nu voorstaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je eerlijke verhaal! Min of Meer en Project Lonica hebben de belangrijke dingen al gezegd eigenlijk.

    Veel sterkte met je gezondheid, want dat maakt zo'n situatie toch altijd extra moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Indrukwekkend verhaal! Ik heb gelukkig geen vergelijkbare situatie, maar ik herken wel het besef dat kwetsbaarheid dichterbij is dan de meeste mensen denken. Het zou goed zijn als de mensen die hun geld altijd tot de laatste cent opmaken, dit verhaal eens zouden lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een hoge prijs moeten betalen voor een paar jaar onbezorgde voorspoed. Maar je hebt het gered! Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het woordje "gastblog" in de titel is voor mij een reden om het niet meer te lezen.
    Deze blog was altijd een van de eerste blogs die ik in de ochtend lees.
    Als ik andere blogs wil lezen, die zijn er genoeg te vinden op internet.
    Ik mis je eigen "zuinig aan" indentiteit bij het lezen van gastblogs, helaas
    lieve groet Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wees gerust, voorlopig vind je hier weer alleen blogs van mijn eigen hand.
      Ik vind de tot nu toe gepubliceerde gastblogs interessant genoeg om te plaatsen, maar als je daar een andere mening over hebt, dan is dat ook prima!

      Verwijderen
    2. Ik vind het juist leuk, af en toe een gastblog.

      Verwijderen
    3. ook ik kan de gastblogs waarderen , Cisca Servie

      Verwijderen
    4. Juist leuk om af en toe een gastblog te lezen!

      Verwijderen
  10. Dank je wel voor je antwoord
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey zuinigaan, ik lees je blog al een hele tijd mee. Ik lees je eigen posts heel graag, maar ook de gastblogs zijn interessant hoor. Ik ben fan van jou! ;-) groetjes, nina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi dat je hier zo eerlijk en open over schrijft, ik heb in mij n werk veel mensen te onder zien aan aan onverantwoorde uitgaven, kopen zonder geld op krediet e.d. totdat er geen redden meer aan is en ze op straat staan. Ik zou graag zien dat aan dit onderwerp op schoelen veel meer gedaan werd, want jong geleerd is oud gedaan. Ik wens je gezondheid en wijsheid voor de toekomst en die buffer komt er vast. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed gedaan Dominique! Het lijkt mij heel lastig om zo weinig geld te besteden te hebben. Psychisch ook heel zwaar. Petje af voor alle mensen die door omstandigheden in een moeilijke financiële situatie zitten en alle dubbeltjes moeten omdraaien. Het kan iedereen overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel dapper dominique om hier je verhaal te vertellen, gelukkig bestaan er regelingen zoals schuld sanering. Ik zit ook op dit moment in de schuldsanering en leef samen met zoon van 60 euro in de week, ik werk gelukkig wel op een hele fijne school en krijg aanvullend bijstand, alles wordt geregeld en betaald en afgelost, (schuld door ex man helaas). Het is niet altijd fijn om zuinig aan te moeten doen, los geld gaat in een potje wat ik over hou. Maar 1 ding is voor mij zeker ... het geeft mij wel de rust dat ik zelf nergens aan hoef te denken, want mijn bewindvoerder regelt alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed gedaan Dominique en heel dapper om hier je verhaal te zetten. Lijkt een beetje op mijn eigen verhaal. Alleen geen doorlopend krediet en altijd wel een klein buffertje achter de hand, maar leefde altijd royaal als werkende alleenstaande moeder en geen spijt van we hebben genoten en nergens schulden. Dit jaar niet op vakantie maar volgend jaar wel weer en dit doe ik door alles wat teveel in huis staat te verkopen, weekmenu maken goed de aanbiedingen in de gaten en spaarzegels. Kleding voor mezelf (als ik al iets koop) bij mijn boetiek Het leger des Heils, mooie winterjas voor €6,50 wassen en ik loop er weer netjes bij. In het weekend lekker een chipje en blikje cola voor de kids en dan doen we of moneypoly of we kijken met elkaar tv. Ik hoop dat je de kleine dingen kan waarderen en ook af en toe lekker op een terrasje gaat zitten met een kopje koffie en dan ook geniet. Mina

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.