donderdag 8 november 2018

De gratis griepprik is weer binnen!

Het was weer tijd voor de jaarlijkse griepprik, dus heb ik hem opgehaald. Ik heb een driedubbele indicatie - leeftijd, astma en diabetes. Afgelopen dinsdag heb ik de prik gehaald en ik hoop dat de griep ook deze winter aan mij voorbij gaat.

Ik weet dat er nogal wat mensen zijn die de prik niet zo nodig vinden. Ik heb in de afgelopen 25 jaar ieder jaar een prik gehaald en misschien heb ik er veel ellende mee voorkomen. Dat weet je natuurlijk nooit, want anders had ik misschien ook geen zware griep gehad.
Ik was in de afgelopen 25 jaar wel veel onder de mensen, of bij vrijwilligerswerk, of op het werk en natuurlijk ook in de nabijheid van mijn destijds schoolgaande kinderen en nu mijn 2 kleinkinderen die regelmatig op een kinderdagverblijf zijn. Volop kansen voor besmetting!

Volgens de nieuwste berichten heb je met een griepprik 60% minder kans om besmet te worden met het actieve griepvirus. Dat het percentage niet hoger is, heeft te maken met de snelheid waarmee griepvirussen veranderen. Je weet nooit zeker welk type zich dit jaar aandient. En je kunt dus wel degelijk ziek worden ondanks griepprik. Wat voor type het is en of het gebruikte vaccin aansluit, dat weet je pas op het moment dat de griep uitbreekt. En dan is het te laat, want dan moet het vaccin ook nog gemaakt worden en moet je gevaccineerd worden.  Beter dan dit zal de bescherming door middel van de griepprik wel niet worden.

Ik hoop er voor het komende seizoen weer het beste van!

Haal jij een prik?

23 opmerkingen:

  1. Nee, ik kan hem ook krijgen vanwege diabetes, maar doe het niet. Zowel mijn moeder als een goede vriendin worden elke keer beroerd na het krijgen van de prik en beiden werden ook gewoon ziek. Regelmatig biedt de griepprik geen bescherming omdat er een ander griepvirus rondwaard dan voorzien. Als ik echt zware gezondheidsklachten zou krijgen dan zou ik het wel willen overwegen. Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem maandag gekregen, wel erg harde pijnlijke plek eraan over gehouden die nu pas langzaam zachter wordt.
    Griep heb ik al heel lang niet gehad, ook zonder prik niet, maar vind het argument dat als je het krijgt er complicaties en langere hersteltijd ivm leeftijd kunnen voorkomen, en dat was het beste om me over de streep te trekken en toch te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 25 je geleden, na de eerste vaccinatie, had ik ook een week lang een pijnlijke arm. Ik heb er over geklaagd. Mij is verteld dat ik de prik-plek moet masseren en de spieren van die arm goed moet aanspannen en de arm moet bewegen. Dat heb ik in de jaren daarna altijd gedaan en ik heb er nooit meer last van gehad.

      Verwijderen
    2. Ik heb het niet eens gevoeld. Yasr

      Verwijderen
  3. Nou nee, ondanks ernstige astma. Met griepprik geen griep, wel negen maanden verkouden met keel- oor- voorhoofdsholte- en/of bijholteontsteking en om de drie weken een longontsteking. Zonder griepprik drie keer een week verkouden en in een slecht jaar twee keer twee weken griep.
    Ik heb drie jaar op rij de griepprik gehad, in de overtuiging dat het beter voor me was, toen had ik griep toen ik hem moest halen en heb overgeslagen en dat jaar was ik veel minder ziek. Jaar erna braaf teruggaan voor wel, weer een dikke ellende. En vijf jaar later toch nog eens geprobeerd met wederom dikke ellende.
    Voor sommige mensen een goed idee, voor mij persoonlijk niet zo'n goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is hij ook binnen en ondanks al die weerstand, ben ik juist een voorstander. Sinds ik de groepprik krijg ben ik minder ziek en dat was voordien zeker anders. Niet alleen ik heb daar profijt van, ik besmet daardoor ook anderen niet. En daar vindt ik ook iets voor te zeggen.
    Weerstand komt vaak ook van mensen die geen enkele ervaring hebben en het alleen niet doen omdat anderen zeggen... Jammer! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee ik niet ik vind het niet nodig en mijn man mag hem niet meer. Die is ooit maanden ziek geweest door een complicatie van de griepprik.( virale longontsteking en niet behandelbaar)mijn oudste zoon krijgt hem wel vanwege de astma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de griepprik zitten geen levende virusdeeltjes. Misschien toch nog eens overleggen met de huisarts of dat veranderd is, en of je man daardoor nu weer wel de griepprik kan krijgen?

      Verwijderen
  6. Ja, ik heb hem dit jaar voor het eerst gehaald. Ben nu 74 jaar en verleden jaar goed ziek geweest met een dubbele longontsteking.
    Mijn man vindt het nog steeds niet nodig. Ik kijk het dit jaar gewoon aan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanwege mijn astma kom ik er wel voor in aanmerking, maar neem het niet. Ik ben niet zozeer antivaxxer maar het feit dat ik alleen de keren mét griepprik heel ziek ben geworden, en zonder griepprik niet, doet mij toch besluiten om deze aan mij voorbij te laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit kan ook toeval zijn. Je legt een verband, terwijl er misschien helemaal geen verband is tussen griepprik en ziekte.

      Verwijderen
  8. De huisarts raadde me aan het niet te doen om dat ik vegetarier ben. Iets met ontbrekende autoimmuunfactor ofzo..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Huh? Wat heb jij een enorm gekke huisarts. Staat die wel in het BIG-register?

      Ik ben al 20 jaar vegetariër en neem sinds ik in de zorg werk elk jaar de griepprik ter bescherming van de patiënten. Gaat prima, nergens last van. Ook niet van griep.

      Verwijderen
  9. Nee ik ben er jaren geleden mee gestopt omdat ik de zin er niet van in zie. Ik kreeg griep begin dit jaar en mijn man die hem wel neemt werd dus ook ziek !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de griepprik jaren geleden (vorige eeuw) een keer gehaald. Ik ben toen 2 keer ziek geweest die winter, sindsdien haal ik hem niet meer en tot nu toe niet of nauwelijks nog ziek geweest. Ik heb geen afkeer tegen vaccinatie maar in dit geval lijkt mij het tot nu toe niet nodig. (ondanks het feit dat ik in een zgn risicogroep val)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sinds ik 1 keer een echte griep gehad heb (3 weken: koorts, vreselijke spierpijnen, snipverkouden en hoesten, 8 kilo afgevallen) haal ik de griepprik!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook 1 keer echt de griep gehad, was toen echt erg ziek, en sindsdien haal ik hem elk jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ben heel tevreden over de griepprik, laatste jaar wel ziek geweest maar dat kwam ook door mijn verminderde weerstand na de ziekte en overlijden van mijn man, dan geeft het lichaam het een beetje op maarrr... de hoge koorts is weggebleven en ik was toch redelijk snel weer opgeknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja ik heb de prik ook gehad want ben erg vatbaar voor elk soort griep of virus
    Iemand naast mij hoeft maar verkouden te zijn of ik krijg het ook
    De prik betekent niet dat je geen griep kunt krijgen maar dan in mindere mate

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zit nog niet in een risicogroep. Ik weet niet of ik 'm dan wel ga halen.
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kind haalt wel de griepprik. Heeft als kind een paar keer dubbele longontsteking gehad. Kind zit ook in een rolstoel en de beperkingen die mijn kind heeft zijn van dien aard dat het niet goed kan hoesten. Mijn kind heeft ook een indicatie dat de prik gratis verstrekt wordt. Grappig is dat de rest van het gezin geen griepprik hoeft te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik hoor bij een risicogroep en heb dus recht op een gratis griepprik, maar ik haal hem nooit. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat een griepvaccinatie werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wetenschappelijk bewijs dat de griepprik kwetsbare patiënten beschermd tegen de ernstigste varianten van griep, en dat gezonde mensen minder vaak besmet raken en minder ernstig ziek zijn.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.