maandag 28 januari 2019

Afrekening waterbedrijf

De afrekening van het waterbedrijf is binnen.
Ik betaalde in 2018 €17,55 per kwartaal.
Het nieuwe kwartaalbedrag wordt in 2019 €17,87.
Dat is dus omgerekend €5,95 per maand.
De verhoging is absoluut niet spectaculair, in tegendeel, de verhoging is lager dan gedacht. Het BTW tarief is nu 9%, dat betekent dat ik in heel 2019 in totaal  €5,92 BTW ga betalen.
Uiteraard zijn het voorschotten gebaseerd op gebruik in het verleden, of eigenlijk vooral het gebruik in 2018, dus de werkelijke kosten zullen hoger zijn als ik in 2019 méér water ga verbruiken.


Omdat ik vanaf 1 februari, als ik met pensioen ben, vaker thuis ben, zal ik zeker wat meer water gaan gebruiken. Water voor WC, thee en koffie. Verder verandert er niet zo veel. Als ik besluit buitenshuis vrijwilligerswerk te gaan doen, dan zal het waterverbruik niet zo veel toenemen.

13 opmerkingen:

  1. Knap hoe je dit soort uitgaven bescheiden weet te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was het jaarverbruik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op 19 december heb ik er een blogje over geschreven. Kijk daar maar eens!

      Verwijderen
  3. Zojuist mijn eigen eindafrekening bekeken. Ik betaalde aan verbruik van 46m3 34,00
    Aan belasting op leidingwater, vastrecht, precarioheffing en btw betaalde ik 119,00 is totaal 153 euro. Belasting op leidingwater is in mijn opinie hetzelfde als belasting op buitenlucht.

    Voor buitenlanders is het bijzonder dat je hier water direct uit de kraan kunt drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij wonen hier met z.n 6en en zijn iedere maand ca 10 euro kwijt aan kraanwater, Daarbij komt nog 50euro aan flessenwater omdat het kraanwater echt niet te drinken is. De kleur is beige en de chloorlucht ruik je als je de kraan open doet, Lijkt me ook voor soep niks. Wees blij met een goede kwaliteit drinkwater.Gr. Cisca Servie

      Verwijderen
  4. Ik woon in België en wij betalen €135 per kwartaal :( . En dan is ons verbruik nog laag, tussen 1 en 2-persoonshuishouden, terwijl we met z'n vieren zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @zuinigaan, ik vermoed dat de waterprijs en allerhande heffingen daaromtrent in Nederland een pak goedkoper zijn of in België. Ik heb net mijn jaarlijkse afrekening van vorig jaar (augustus) nog eens bekeken en wij betaalden 160.57 euro voor een verbruik van 21m3 (eenheidsprijs water, allerhande taksen en heffingen, transportkosten, huur watermeter en 6 % btw inclusief)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet een deze dagen ook de waterstanden door geven, wij betalen nu 21,- per maand, hopelijk gaat dat wat minder worden, al hoewel water eigenlijk al zeer goedkoop is in Nederland de belastingen etc maken het zo duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn met z'n 3-en thuis en betalen rond de zestig euro per kwartaal, eigenlijk best zuinig, al zeg ik het zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn in Nederland best wel verwend met schoon kraanwater. Dit scheelt ons tientallen euro’s op jaarbasis, want wij hoeven geen flessen water in de winkel te kopen.

    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens! We hebben heel goedkoop water en het is ook nog eens van uitstekende kwaliteit.

      Verwijderen
  9. Ik bekijk onze waterrekening eigenlijk nooit. Wat me opvalt bij stroom & gas is dat het vooral vaste kosten zijn. Dat is het leeuwendeel van de Eneco rekening voor ons. Een beetje meer verbruik merk je dan nauwelijks. Is dat bij water anders?

    Je betaald trouwens ook waterschapsbelasting. Die doen de drinkwaterzuivering (deels), dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.