Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 werd ik 66 jaar en kreeg ik mijn eerste pensioen en AOW. Ik had een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij in 2007 op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege dit pensioengat. Ik heb hard gewerkt aan het aflossen van mijn hypotheek. De hypotheek is inmiddels volledig afgelost. Mijn berichten gaan nu over leven met een pensioen.

maandag 4 februari 2019

Weekmenu van de afgelopen week

Regelmatig krijg ik op basis van mijn boodschappenlijstjes de vraag welke warme maaltijden ik in de loop van zo'n week eet. Oftewel, wat kook ik met mijn boodschappen?
Daarom deze keer eens een weekmenu:

Maandag: (werkdag)
toen at ik bij mijn dochter. Boerenkoolstamppot met mosterd en vegetarische rookworst.

Dinsdag: (werkdag)
stamppot pastinaak en uien met vegetarische balletjes. Het was een eenpersoons portie uit de vriezer.

Woensdag: (oppasmiddag tot na zes uur)
ook uit de vriezer: noedels met spruitjes,verse rode peper, geraspte verse gember, rode uien en gele uien, knoflook en tempeh. De spruitjes had ik in plakjes gesneden en geroerbakt.

Donderdag: (werkdag)
Uit de vriezer: volkoren pasta in zelfgemaakte saus van gezeefde tomaten met paprika, uien, knoflook en courgette, vegetarische balletjes.

Vrijdag: 
Gekookt: gewokte spruitjes met tofu in eigengemaakte marinade, noedels, ui en prei.
Boodschappen hiervoor waren gekocht in de afgelopen weken.

Zaterdag: 
De rest van vrijdag

Zondag: (oppasmiddag tot na zes uur)
Ook gekookt (voor 4 personen deze keer) : pasta met vegetarische balletjes (in stukjes gesneden), zelfgemaakte saus van gezeefde tomaten met paprika, uien, prei, knoflook en Italiaanse kruiden. Daarbij rucola en verse knoflookolijven. Ook hiervoor is niet alles in de afgelopen week gekocht.

Tijdens het slaapje van mijn kleindochter had ik uien, paprika, knoflook en prei gesneden. Ook sneed ik de gehaktballetjes alvast in stukjes. Ik pakte een pak gezeefde tomaten en een pak pasta uit de voorraadkast, zodat ik weinig werk meer had van het koken als kleindochter weer in de woonkamer/keuken zou zijn.

44 opmerkingen:

  1. Als ik dit zo lees, en ik volg al een tijdje je boodschappenlijstje, begrijp ik echt je gewicht niet. Je eet prima, voedzaam, voldoende om niet tussendoor te snaaien. Vleesvervangers. En veel groente. Toch zeg je dat je diabetes hebt, ik weet niet type 1 of 2 en dat je te zwaar bent. Maar van dit weekmenu kom je toch geen gram aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat niet bij wat haar ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondsnacks zijn. Misschien dat er bij bijvoorbeeld de dochters vaak onweerstaanbare koek en chips geserveerd worden? Verder kun je met bijvoorbeeld crashdieeten je stofwisseling permanent beschadigen.

      Verwijderen
    2. Als je een overgewicht hebt en je komt geen gram aan, dan blijf je dik.
      Zo simpel zit het.
      Ik was als peuter al dik en ik heb altijd problemen met overgewicht gehouden.

      Verwijderen
    3. @Anoniem van 12:23 uur. Mijn dochters hebben ook een neiging tot overgewicht en ze zijn absoluut niet van de koek en chips.
      Ik eet als ontbijt 1 boterham, als lunch 2 boterhammen. Als tussendoor 2x fruit en nog een keer een boterham op avond.

      Verwijderen
    4. Bejaarden hebben ook vaak heel weinig spiermassa, waardoor ze maar weinig hoeven te eten. Vooral met een zittend beroep. Mijn ouders zijn twee jaar geleden begonnen met krachttraining bij een fitnessclub. De resultaten lieten eerst wat op zich wachten, maar het werpt nu echt wel zijn vruchten af. Ze worden, slanker, sterker, fitter en zitten in het geheel beter in hun vel.
      https://www.fit.nl/krachttraining/belang-ouderen

      Verwijderen
    5. @ Zuinigaan: Als dat echt alles is wat je eet zou ik zo snel mogelijk een arts en diëtiste opzoeken. Tenzij je natuurlijk van je avondeten drie porties neemt of zo, maar dat lijkt me niet. Als je van het avondeten normale porties eet, zijn het schrikbarend weinig calorieën voor een zware vrouw. Je hebt echt wel meer dan een gemiddelde hoeveelheid calorieën per dag nodig om een behoorlijk overgewicht in stand te houden en jij lijkt behoorlijk onder het gemiddelde te zitten. Of ben je toevallig heel erg klein? Ik studeer voor gewichtsconsulente en dit hoort simpelweg niet te kunnen. Ik hoop dat er iets gevonden kan worden en dat je geholpen kunt worden, want zo heb je alle nadelen van lijnen zonder de voordelen ervan en met de medische gevolgen van een flink overgewicht.

      - Lieke

      Verwijderen
    6. Misschien een zeer persoonlijke vraag Zuinigaan, maar heb je misschien ooit anorexia gehad? Ik ken iemand die dat heeft gehad en die daarna nog maar heel weinig kon eten zonder overgewicht te krijgen. Ze is toen lang bij een dieetist of consulent of zo geweest en die heeft geholpen om de juiste voedingsmiddelen te kiezen en een eetpatroon aan te leren waardoor haar metabolisme weer een beetje normaal werd, meerdere kleinere maaltijden geloof ik. En altijd groente erbij. Ze heeft ook veel krachtsport gedaan. Ze bleek ook niet goed te slapen geloof ik en heeft daar hulp bij gehad. Ik hoop dat dit helpt.

      Groetjes,
      Marjan

      Verwijderen
    7. Nog net geen anorexia, wel 59 kg met 1,79 meter lengte. Mijn BMI was toen 18.4, wat eigenlijk echt te laag is. Ik vond mezelf véél te dik en was zeer argwanend naar iedereen die vond dat ik aan moest komen. De bij anorexia passende rituelen etc waren er wel: tot de avond niets mogen eten en alléén bepaalde producten mogen eten van mezelf.
      Gelukkig heeft deze periode niet heel lang geduurd, het is op de een of andere manier vanzelf over gegaan, ik hield het voortdurende hongeren niet meer vol en kreeg steeds meer eetbuien.

      Verwijderen
    8. Voor anorexia hoef je niet te dun te zijn, het gaat juist om de rituelen en het hongeren.

      Verwijderen
  2. Wel vaak koolhydraten als diner, ben benieuwd wat je ontbijt en lunches dan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik met pensioen ben ga ik vaker soep maken voor lunch. De soepen op het werk zijn nogal zout en niet heel lekker, dus die kocht ik nooit. Nu kan ik zelf een lekker soepje maken!

      Verwijderen
  3. Oh.. de vegetarische rookworst van het welbekende rookworsten merk? Wij waren er niet zo heel erg over te spreken. Jullie wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad van dat merk. Ik vond het wel goed smaken, maar je moet het niet vergelijken met echte rookworsten, want dat is iets totaal anders.

      Verwijderen
  4. Eens kijken naar olie of boter?
    https://www.margriet.nl/fitengezond/afvallen/dit-zit-in-een-eetlepel-bakolie/
    Kun je die afwegen op een weegschaal of zo om te kijken of het daar aan ligt.
    Je drinkt geen calorieën toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mij valt het wel op dat je in het vermelde weekmenu van 7 dagen 5 keer noedels/pasta eet. Pasta, zeker de witte versie (noedels ?) bevatten vrij veel koolhydraten. Mijn partner is prediabeet en via een gevarieerde gezonde voeding met koolhydraatbeperking slagen we er al meerdere jaren in om zijn HBA1c zeer goed te houden zonder medicatie. Wij werken met het principe van de ruilwaarden, 3 hoofdmaaltijden van 4 khw en 3 tussendoortjes van 1 khw. Malatijden gebeuren zoveel mogelijk op vaste tijdstippen om bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hm, nogal wat mensen vinden dus dat er over een andermans gewicht gesproken moet...dat er wat af moet, en hoe dan wel.Waarom? Waarom dat bemoeierige?

    Lekker spruitenrecept Zuinigaan! Ik moet zeggen dat ik zoiets, gewokte groenten, zelf eet zonder noedels,of rijst ofzo. Ik eet dan iets meer groenten en doe een omelet erbij, maar ik ben dan ook geen vegan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn doel van dit lijstje was ook helemaal niet om het nu eens uitgebreid te hebben over mijn gewicht en of dat gezond is of niet. Het was bedoeld ter illustratie van die warme maaltijden die ik eet in een week.
      Ik eet wel pasta of noedels bij een warme maaltijd, maar niet heel veel. De hoeveelheid is ongeveer de helft van een normale portie in een recept.

      Verwijderen
  7. Laat je AUB niet de les lezen Zuinigaan! Eet waar je jezelf goed bij voelt. De beste stuurlui staan aan wal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit gaat helemaal niet over iemand de les lezen. Met wat zuinigaan eet, zou ze echt niet zwaarder dan een kilo of 70 moeten zijn. Er is dus waarschijnlijk iets goed mis. Ze hoeft van mij helemaal niet af te vallen, maar ik gun het haar echt niet om altijd zo weinig te eten en toch veel te zwaar te zijn. Ik gun het haar om te ontdekken wat er scheelt en of lekker veel af te vallen of hetzelfde gewicht te houden en lekker te genieten van grotere porties en snacks. Aan haar de keuze, dat moet ze zelf weten.

      - Lieke

      Verwijderen
  8. Weet je wat het enige jammere van bloggen is? Dat je steeds van die goedbedoelde adviezen krijgt en dat iedereen denkt dat ie zich overal mee mag bemoeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind het vreemd dat je denkt van alles op het internet te kunnen plaatsen, zonder allerlei meningen terug te verwachten.
      Grote wereld, veel mensen, veel meningen.

      Verwijderen
    2. Onzin. Op een blog ben je te gast. Dat betekent nog niet dat er van alles over iemands kop uitgestort mag worden aan meningen. De tijd van doktertje spelen zou toch al heel lang geleden moeten zijn. Arogant hoor en betweterig.

      Verwijderen
    3. @anoniem van 7:38
      Vind je dat ik deze stortvloed van opmerkingen en ongetwijfeld goedbedoelde adviezen had kunnen verwachten bij het plaatsen van deze tekst over 7 warme maaltijden?
      Eerlijk gezegd had ik geen flauw idee, het leek mij een heel gewoon blogje.

      Verwijderen
    4. Mijn eigen leesreactie was ook meer dat ik het ter kennisgeving las. Zoals ik jou meeste blogjes lees.
      Maar zo zie je maar dat iedereen met zijn eigen visie/ervaringen leest.
      En ja omdat het een openbaar blog is, kan je theoretisch dus ook allerlei reacties verwachten.

      Verwijderen
  9. Ik word echt een beetje verdrietig van de reacties hierboven. Zuinigaan, blijf vooral lekker je ding doen. Er is niets mis met koolhydraten, olie en je weekmenu'tje plannen. Sla de adviezen lekker in de wind en vraag persoonlijk advies aan een professional als je daar behoefte aan hebt. Daar zijn ze gelukkig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me helemaal bij Lonneke aan. Niets is zo ongepast als ongevraagd advies. Ik kan daar ook echt zó moe van worden...

    Mensen die dit soort adviezen geven op basis van wat blogjes beschikken niet over voldoende informatie en gaan echt buiten hun boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik word een beetje verdrietig van de reacties hier. Zuinigaan deelt haar weekmenu. Op basis daarvan menen jullie dit soort onbehoorlijke vragen te mogen stellen en conclusies te kunnen trekken. Volgens mij mogen jullie je dan best schamen.

    Je weekmenu zag er lekker uit Zuinigaan. Ik eet ook al heel lang vegetarisch/vegan. Bevalt heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie reactie en ik ben het er helemaal mee eens ! Stop met oordelen en goede raad en laat Zuinigaan gewoon goed en gezond eten zoals ze doet .

      Verwijderen
  12. Nou nou nou, al die reacties op een simpele vraag van mij. Moet er wel om lachen en ik hoop Zuinigaan ook. En waarom zou ze er verdrietig van worden? Als ze geen commentaar wil, zet ze het ook niet op haar blog.
    Net met pensioen, geen gezeur meer op haar werk, krijgt ze het op een stukje over het weekmenu.
    Wat ik heel erg waardeer is, dat je goudeerlijk antwoord geeft op de vragen. En ik vermoed dat je wel tegen een stootje kunt. Lees lekker verder bij je en zal heus nog wel eens een vraag stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan meer reacties Francien. Die van jouw was erg dom. Want zoals al gezegd werd, hoe kun je die conclusies trekken op basis van alleen het avondeten.

      Verwijderen
    2. Als je geen commentaar kunt hebben op jouw commentaar, dan moet je het niet schrijven, Francien!

      Verwijderen
    3. Die anoniem. Blijkbaar heb je geen naam.
      Nogmaals ik had geen commentaar, maar een vraag aan Zuinigaan, die ze ook heel gewoon beantwoord heeft. Alleen lokt een blog over wat je eet blijkbaar een heleboel reacties op. Eten en gewicht blijft toch een heet hangijzer voor velen onder ons.

      Verwijderen
    4. Blijkbaar lokt een blog over een weekmenu bij mensen op dat ze over grenzen heen gaan en ongepaste vragen en adviezen gaan stellen over iemands gewicht, bedoel je misschien Francien?

      Verwijderen
    5. Francien, eet je wel elke dag vers, met groente en fruit enzo? Want je stelt zulke domme, onbeleefde vragen dat ik denk dat je gewoon niet gezond eet. Dat kan haast niet anders. Met een gezond, volwaardig eetpatroon stel je toch niet van dit soort vragen?

      Verwijderen
  13. Mijn hele leven krijg ik al ongevraagde adviezen. Iedere keer als ik als kind voor iets anders bij de kinderarts kwam, verliet ik het pand met een handvol dieetbriefjes. Heel strenge diëten waren dat, ik heb ze bij het opruimen van mijn moeders huis teruggevonden. Zeer vetarm en ook koolhydraatarm.
    Voor mij als 10 jarige: 3 plakken brood per dag, besmeerd met een schraapje boter (halvarine was er nog niet), en belegd met rookvlees of 20+ kaas. Géén jam, geen vette kaas of vette vleeswaren en al helemaal geen chocopasta en pindakaas of zo.
    Warme maaltijd:
    2 kleine aardappels met ontvette jus, een beetje mager rundvlees en veel groenten zonder saus, zonder boter en zonder suiker. En geen toetje. Daarnaast 2 appels of peren per dag. Ik had altijd honger en ik viel er nauwelijks van af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook te weinig eten Heb ik ook ooit gedaan en je lichaam gaat in de spaarstand en later groeide ik al van water, zei ik wel eens.

      Verwijderen
  14. Gewicht en honger / trek zijn zo persoonlijk. Dat zit oa in je genen. Ook als er ergens tekort (honger) is geweest bij je ouders kan dit doorwerken. Wat jammer van die diëten.

    Mijn kinderen waren mollig (echt commentaar op gehad bij het consultatiebureau), maar heb ze altijd (op de vaste tijden) de hoeveelheden laten eten waar ze trek in hadden / hebben. Gewone gezonde dingen met regelmatig wat ongezonds.

    Inmiddels zie ik onze zoon magerder worden. Daar heb ik niks voor gedaan (of gelaten ��). Dochter is nu nog stevig, maar daar gaan we fijn hetzelfde bij doen.

    Of hoe een weekmenu op héél andere dingen uit kan komen. Wat er lekker uitzoekt trouwens. En slim gekookt mbv de vriezer met al die volle dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het erg leuk om je weekmenu te lezen, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik lees al die reacties, de een zegt dit en de ander weet het nog beter,ik kan iedereen aanraden om eens te kijken naar de NDR op maandagavond om 21.00 uur naar Die Ernährungs-Docs, ( www.ndr.de/e-docs) artsen die zich met voeding bezighouden en dan zie je, hoe verschillend het eetpatroon kan zijn. In dit programma gaat het over diverse ziektes die met de juiste voeding minder tot geen klachten meer geven. En wat de één juist moet eten, moet de ander weglaten. Algemene regel niet teveel fructose. dit zit in fruit maar ook in levensmiddelen ( glucose-fructosesiroop) en verder is het een aanrader om eens naar te kijken. ( Collitis, artrose, leververvetting, diabetes 1 en 2, parodontitus enz) De mensen blijven bij hun gewone artsen onder behandeling maar veranderen hun eetpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip.
      Het programma is ook terug te kijken via de mediatheek van de NDR, mét ondertiteling, merk ik.

      Verwijderen
  17. Ik krijg wel het idee dat het aantal nep-voedingswetenschappers met louter kennis vanaf het internet met de dag groeit! Iedereen meent deskundig te zijn op het gebied van voeding!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sorry hoor, maar Zuinigaan zegt dat ze "als ontbijt 1 boterham, als lunch 2 boterhammen. Als tussendoor 2x fruit en nog een keer een boterham op avond" eet en dan het avondeten van de blog met maar een halve portie koolhydraten.
    Vindt iedereen die zo zeurt op de eerste reacties dat dan echt niet alarmerend?! Je hoeft toch geen voedingswetenschapper te zijn om te kunnen zien dat dat nooit tot flink overgewicht zou kunnen leiden? Je ziet/weet toch wat je zelf en de mensen om je heen eten?
    Ik vind het goed dat er mensen zijn die het beste met zuinigaan voor hebben en haar adviseren om naar een dokter te gaan of zo. Dat zou ik ook doen in haar geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naast genoemde voeding neem ik wel eens een handje noten, en ook wel eens een blokje chocolade. Op mijn werk nam ik regelmatig een traktatie als er iemand jarig was en dan nam ik mijn banaan of appel meestal niet.
      Ik zal weer eens consequent een paar weken lang de eetmeter invullen, dan krijg ik een beter beeld van mijn voedingsinname. Dat deed ik een tijd terug ook, toen ik ziek was. Toen at ik inderdaad (veel) te weinig volgens de eetmeter. Ik heb door mijn pensioen nu toch tijd zat ;-)

      Zoals ik al schreef, kwam ik in mijn leven altijd artsen tegen die wilden dat ik af zou vallen door minder te eten. Ik ben al gauw 40 à 50 jaar van mijn leven op vermageringsdieet geweest en doe dat in feite nog steeds.

      En de internist die mijn diabetes behandelde, wilde dat ik aan de eetlustremmers zou gaan. Ik heb dat toen geweigerd omdat deze pillen ook invloed zouden hebben op mijn darmen en ik heb al heel gevoelige darmen die gauw van streek zijn! Die eetlustremmers kwamen er niet. Dan maar niet minder eten. (ik heb er geloof ik ook nog eens een blogje over geschreven)

      Verwijderen
    2. Dat programma op de NDR is echt wat voor jou! Jouw lichaam is echt op de spaarstand en dat terwijl je vaak zwemt en geregeld fietst!

      Verwijderen