zondag 14 april 2019

Die zag ik niet aankomen!

Volgens het TV programma Kassa zijn de Lidl en de Aldi duurder dan de AH, de Dirk, de Jumbo en de Plus. Ze komen als duurste uit de boodschappentest. Het gaat dan niet om A-merken, maar goedkope eigen merken, zoals AH basic en Zaanse Hoeve bij de Albert Heijn.

Ik vind het verrassend. Ik had gedacht dat de prijzen van die 27 producten die een gemiddeld gezin in huis heeft overal vrijwel hetzelfde zouden zijn, maar dat is dus niet zo. De AH is trouwens maar een heel klein beetje goedkoper dan Aldi en Lidl. Volgens Aldi en Lidl leveren zij bij deze basisproducten wel een betere kwaliteit dan de genoemde andere supers. 
Ik koop vaak de goedkope varianten van deze producten en ik concludeer dus dat het in feite niet zo heel veel uitmaakt waar je je producten koopt, zolang je maar niet de veel duurdere A-merken koopt.

En als je zuinig uit wilt zijn, dan koop je basisproducten en koop je geen kant-en-klare dingen als, gesneden fruit in een bakje, maaltijdsalades en bijvoorbeeld pizza's of pakjes en zakjes. Dat scheelt niet alleen geld, maar ook veel verpakking!

19 opmerkingen:

  1. Ja, dat wist ik al een tijdje, maar fijn dat er nu ondrzoek naar is gedaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja had dat een tijdje geleden ook al opgemerkt. Zoals gezeefde tomaten e.d.Vind wel dat de verse groenten en fruit vaak net iets beter van kwaliteit. Goed dat anderen het nu ook weten. Groet Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het beste kun je zelf prijzen en kwaliteit vergelijken. Vertrouw wat dat betreft alleen mezelf.
    AH merken zijn vaak duurder dan A merken. Dus wat ik al schreef. Ze weten het allemaal goed te brengen zij hebben daar dan ook voor gestudeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik koop vaak dingen bij AH met de 35% korting sticker. Soms heeft Aldi en Lidl die ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lidl is de winkel waar ik het meeste koop omdat die vlakbij is en de rest op 8 kilometers.
    A-merken koop ik zelden omdat dat vrijwel altijd de richting van kant-en-klaar opgaat of suiker bevat.
    Ook andere samengestelde dingen koop ik niet meer, krijg steeds vaker last van de conserveringsmiddelen, kleurstoffen etc.
    Dus terug naar de basis en zelf alles maken, allenkruidenmengsels koop ik wel eens van merken zoals van Jonny Boer die zijn echt lekker (en duur) maar je doet er lang mee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het toch appels met peren vergelijken. Als ik kijk naar koffie bv.
    Ik ben bang sat de dirk koffie echt van veel slechtere Kwaliteit is dan de lidl of aldi. En als je b. V. Naar de stroopwafels kijkt.... Die van de Aldi zijn duurder dat is waar maar zo veel beter!!! Groente en fruit koop ik liever niet bij de Aldi, belabberde kwaliteit. Daar is de Lidl weer veer beter in. Fruit van de Jumbo met name de sinaasappels vind ik slechter van kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop al weer vele jaren koffie van het AH merk, Perla. Vergeleken met DE koffie is die niets minder. Nog niet zo lang geleden heb ik koffie van de Lidl geprobeerd, maar die vind ik echt minder lekker. Geartsje

      Verwijderen
    2. Ik vind die van de Lidl dan weer net zo lekker als de Perla, ik wissel die af, afhankelijk van de aanbiedingen. De prijs maakt weinig uit, al is Perla wel wat duurder. De koffie van AH Basic en die nog goedkopere, die zijn dan weer echt niet lekker. Je hebt er veel meer van nodig om smaak aan je koffie te krijgen.

      Verwijderen
  7. Ik heb al meermaals de huisproducten van albert heijn vergeleken met aldi, lidl of colruyt en tot nu toe is AH altijd duurder. Het scheelt niet veel maar toch zijn de meeste huisproducten duurder bij AH. Toen de AH hier opende, dacht ik dat 'dat' een goedkope winkel was maar ik was eigenlijk wel best ontgoocheld in hun prijzen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woon je in Belgie als je bij de Colruyt komt? Ik doe regelmatig boodschappen in Belgie en er zijn dat is niet echt te vergelijken met Nederland. AH is er duurder en bij Lidl zijn er verschillen, soms zijn dezelfde produkten in Nederland en Belgie verschillend.
      Bij weekaanbiedingen vergelijk ik het wel eens en er zijn heel veel verschillen sommioge dingen duurder en andere goedkoper.

      Verwijderen
    2. Mijn ervaring is dat veel producten in NL goedkoper zijn dan in België. Ik heb een tijdje de boodschappenlijstjes hier vergeleken met wat ik zou betalen en dat is toch altijd wel wat verschil. Ik heb wel gemerkt dat de Colruyt op merkproducten soms goedkoper is bij acties dan de huismerken. Daar is vlakbij een Ah en Colruyt past zijn prijzen daar op aan, vooral bij de hamsterweken valt dat op.

      Verwijderen
  8. Ik koop basisprodukten bij Lidl, misschien iets duurder dan bij AH of Coop maar ‘n veel betere kwaliteit!
    Persoonlijk vind ik de kwaliteit belangrijker dan de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is wel appels met peren vergelijken hoor. AH basic is prima met sommige producten maar zeker niet alles. De gezeefde tomaten bv is net tomatensap. Lidl is qua kwaliteit te vergeljjken met AH huismerk of soms zelfs met A-merken. En ja, dan is Lidl vaak wel goedkoper (Aldi vast ook, maar daar kom ik nooit dus zou ik niet weten).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf haal ik de meeste producten bij een biologische winkel, in het verse fruitseizoen ook fruit bij een echte groenteman. Zo min mogelijk bij de supers. Zelfs heel dure kerst- en paasbroden bij een dure maar heel goede bakker. Uitspattingen!
    Toch zijn wij altijd binnen budget, als ik over een jaar kijk. Dat komt meer door met verstand te kopen, zoveel mogelijk te gebruiken en zo min mogelijk weg te gooien. Seizoensproducten. En inderdaad, ik koop ook veel en vaak de kortingsdingen ivm de houdbaarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnen budget zegt natuurlijk niet zo veel, je bepaalt zelf je budget tenslotte. Hetzelfe heb ik altijd met: we krijgen terug van de energie leverancier. Daar bepaal jo ook zelf (ten dele) je maandbedrag.

      Verwijderen
  11. Wij halen de meeste boodschappen bij de lidl, de rest kopen we bij de appie. We merken zowiezo dat het niet heel veel scheelt met basic/zaanse hoeve, maar bepaalde producten zijn van de appie weer lekkerder dan van de lidl en vise versa.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze testen van kassa vindt ik niet representatief. Jaren geleden jumbo goedkoopste genoemd terwijl bij ah basic/euroshopper links werd gelaten. Dus de goedkoopste was niet de goedkoopste......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met een goede voorraad basisartikelen hoef je idd geen kant en klare dingen te kopen en kun je zonder dure pakjes en zakjes gezond eten. Ik zelf koop bijna alles bij de jumbo of AH en kijk hier naar afgeprijsde art. ( vooral bij AH). Een tip: Bij Jouw Marktkraam bij ons verkopen ze afgeprijsde art van AH ( luxe brood van de vorige dag voor weinig)en verder kun je daar ook snuffelen naar 2e hands spullen of restpartijen van winkels.
    Ik fiets en wandel veel en waar ik woon ( goeree-overflakkee) worden ook veel dingen aan huis verkocht zoals eieren, groente en fruit. Vaak goedkoper dan in de winkel en vers van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kunt het bijna niet vergelijken met de boodschappen die je zelf doet. Ik heb een paar maal boodschappen gedaan (hetzelfde lijstje) bij AH, lidl en aldi. Eigenlijk moet je bij alle drie langs gaan in mijn geval om het goedkoopste lijstje te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.