Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 werd ik 66 jaar en kreeg ik mijn eerste pensioen en AOW. Ik had een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij in 2007 op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege dit pensioengat. Ik heb hard gewerkt aan het aflossen van mijn hypotheek. De hypotheek is inmiddels volledig afgelost. Mijn berichten gaan nu over leven met een pensioen.

maandag 20 mei 2019

Hoe ging het met het minderen van het eten van kaas?

Ik zou twee weken proberen om mijn kaasverbruik te minderen. Hoe gaat dat nu?
Minder goed dan gehoopt/verwacht.
Ik heb tijd nodig om er op in te spelen.
Ik heb bijvoorbeeld roggebrood gekocht. Dat eet ik in principe alleen met kaas en niet met ander beleg. Dus: óf geen roggebrood meer, óf toch zo nu en dan kaas kopen. En dan kies ik toch voor zo nu en dan roggebrood.

 Naast dat ik verkeerde keuzes maak, merk ik, dat ik veel behoefte heb aan kaas. Dat klinkt misschien raar, maar zonder kaas in huis word ik een beetje angstig en krijg ik zin aan voedsel dat absoluut niet vegan is en ook niet vegetarisch. Ik krijg namelijk zin aan chorizo- en salami-worst, paté mag ook, of eventueel Zeeuws spek. Niet echt gezonde keuze als je vegetarisch en minder vet en minder zout wilt eten. Dus zorg ik, dat ik kaas ik huis heb. Ik hoef zeker niet dagelijks kaas te eten, maar het idee dat ik het in huis heb en ik dus de keuze heb, vind ik heel prettig.
Hoe nu verder?
Ik denk dat ik te snel wil. Ik heb jarenlang vlees en zuivel gegeten en vrij veel kaas. In één keer afbouwen werkt niet voor mij, ook al kies ik er voor om als compensatie zo nu en dan vis te eten. Blijkbaar is vis niet genoeg. Dus eet ik 1x per week vis en zo nu en dan kaas.
Verder: sojaproducten, noten, peulvruchten, granen, groenten, fruit, zeewier en allerlei andere plantaardige producten.

21 opmerkingen:

  1. Zou het ook kunnen zijn dat jouw lichaam aangeeft wat hij nodig heeft? Onderzoek heeft aangetoond dat een veganistische leefstijl zorgt voor een te kort aan bepaalde vitaminen en mineralen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet al jaren bijna veganistisch en tegen mij werd ook gezegd, bij elke verkoudheid, hoofdpijntje e.d., dat ik bepaalde vitaminen en/of mineralen tekort zou hebben.
      Bloedonderzoek aangevraagd en de uitslag was erg goed, geen tekort aan wat dan ook!
      Wat Zuinigaan nu heeft met kaas had ik 20 jaar geleden toen ik abrupt met roken stopte. Ik heb sindsdien nooit meer gerookt maar de eerste jaren moest er wel een pakje shag in mijn la liggen voor het geval...........

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik voedingstechnisch gezien best zonder dierlijke eiwitten kan. Het zit volgens mij meer tussen de oren dan dat ik nu daadwerkelijk tekorten oploop.

      Verwijderen
    3. Het vervelende met 'een veganistische leefstijl' is dat het zo veel betekenissen heeft. Er zijn inderdaad diëten (zoals het macrobiotische dieet, of raw-vegan, of fruitdieet) die heel slecht zijn voor je lichaam. Er komen de laatste tijd nogal wat kritische geluiden over veganisme, maar dat komt doordat veganisten over één kam geschoren worden.
      Bekijk je bijvoorbeeld de originele, Franstalige bron van dit artikel https://www.ad.nl/koken-en-eten/veganistisch-dieet-is-gevaarlijk-voor-kinderen~a48472a5/, dan zie je dat er gezegd wordt dat het heel slecht is om dierlijke producten weg te laten en die niet te vervangen. Er wordt gesteld dat supplementeren te moeilijk is en dat daarom het advies aan ouders is om het niet te doen. Eigenlijk gewoon omdat sommige mensen geen onderzoek kunnen doen naar voedingsstoffen en hun dieet niet goed kunnen afstellen. Omdat een groep ouders, om het maar even gemeen te formuleren, te dom is om dierlijke producten behoorlijk te vervangen door soja, peulvruchten, noten, zaden, vlees- en zuivelvervangers met toegevoegde voedingsstoffen en supplementen, wordt het voor de zekerheid maar afgeraden. Terwijl er zoveel gedegen informatie is en het eigenlijk heel makkelijk is.

      Kort door de bocht: een veganistische leefstijl die betekent vlees zuivel en ei gewoon maar weglaten, is slecht voor je lichaam. Onderzoek heeft dat bevestigd.
      Een veganistische leefstijl met goede vervanging is prima, zie ook het standpunt van de American Dietetic Association: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

      Verwijderen
  2. Het is niet perfect, maar biologische kaas is in ieder geval beter dan gewone kaas, omdat de koeien beter behandeld worden. Zie hier: https://www.wakkerdier.nl/verantwoord-eten/boodschappen/zuivel/

    Of ook een optie: kaas van een (biologische) boerderij in jouw buurt waar je zelf kan zien of de koeien goed behandeld worden.

    Kost misschien iets meer, maar eet misschien ook iets fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lukt mij ook slecht om kaas te minderen. Wel doe ik over b.v een omelet wat edelgist i.p.v. kaas. Dat scheelt weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ook zowat helemaal met kaas gestopt en in plaats daarvan neem ik nu hummus,werkt voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm de hummes van de lidll...en dan de oranje kleur. Pikant. Zoooo lekker moet je echt een keer proberen! Niet de andere smaken. Het is een ronde verpakking.

      Verwijderen
  5. Mooi dat je deze transitie wilt maken. Ik vind het heel erg herkenbaar wat je schrijft. Er zit een stofje in kaas wat verslavend werkt, ja, echt! Ik ben ook nog niet helemaal van de kaas af, maar wel zo goed als. Houmous werkt voor mij ook, en notenpasta en guacemole, advocado etc. Daardoor heb ik minder "kaastrek". Je smaak verandert vanzelf. Tekorten kun je nu nog helemaal niet hebben. Als het al op zou treden, is het B12 en die kun je heel eenvoudig bijslikken. Het is de vleeslobby die denkt dat je niet zonder die dingen kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik medicijnen slik die de opname van B12 door het lichaam verslechteren, neem ik al zeker zes jaar B12. B12 is kort geleden geprikt, was goed.

      Verwijderen
    2. Als je B12 slikt moet deze toren hoog zijn, niet net genoeg. Het slikken van tabletten 'vertroebelt' een eventueel tekort door opnamestoornis. Alleen actief B12 zegt wat zinnigs, alleen meten artsen dat vaak weer niet. Meer info hierover is online wel te vinden bij bijvoorbeeld stichting B12-tekort.

      Ik heb zelf een tijd in de voedingscentrum app bijgehouden wat ik at en of ik voldoende voedingsstoffen binnen krijg. Ik kwam er achter als ik meer zin in kaas, of heel slecht, 1 kops soep, ik de hele dag eigenlijk te weinig zout binnen kreeg. Dat kan natuurlijk ook nog dacht ik toen :-)

      Verwijderen
  6. Af en toe kaas van de boer uit de buurt is voor mij minder groot probleem dan regelmatig avocado's uit verweglanden die hierheen vervoerd worden.
    Ieder zijn keus, en het hoeft helemaal niet perfect.Minder vlees is ook al goed. Laten we gewoon blij zijn met elk stapje wat iemand maakt ipv perfectie na te streven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Appelstroop op een snee roggebrood is ook heel lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op het net vind je allerhande recepten om vegan kaas te maken. Laatst nog van aardappels en wortels kaassaus gemaakt, als je daar wat meer van maakt is dat de volgende dag lekkere smeerkaas (recept staat op vegetus.nl.
    grtjs
    Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik compenseer met eieren. Witte, bruine, dubbeldooiers. Gebakken, gekookt, scrammbled. Met zout/mayo. Geweldig voedsel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn wat mij betreft 2 problemen met eieren:
      - Ik vind eieren helemaal niet zo lekker. Ik koop wel eens eieren, maar meestal laat ik die veel te lang staan omdat ik er geen zin in heb.
      - Eieren zijn niet veganistisch. De productie van eieren gaat gepaard met veel dierenleed. Aangezien de helft van die dieren tot het mannelijk geslacht behoort en geen eieren legt, wordt de helft van de kuikens gedood.

      Verwijderen
    2. Als ik aan dierenleed denk, denk ik niet aan het doden van de haantjes. Dierenleed is bv als kippen in veel te kleine ruimtes moeten leven. Als het doden op een humane manier gebeurt, komt er geen leed aan te pas. Ook de kippen sterven geen natuurlijke dood. Tegenwoordig zijn er ideeen om de haantjes ook te slachten voor het vlees. Haantjes doden is verkwisting.

      Verwijderen
    3. Tegenwoordig zijn de meeste NL eieren afkomstig van 'vrije uitloop' kippetjes. (Code 1 op de eieren)

      Verwijderen
    4. De haantjes worden vnl. gebruikt om diervoer (honden- kattenvoer) van te maken. Diervriendelijk dus.

      Verwijderen
    5. Kippen in kleine ruimtes, dat is in Nederland verboden sinds 2012. Aan het nummer op de ei, de eicode, kan je zien waar je ei vandaan komt. 0= biologische ei,1= vrije-uitloopei of grasei
      2= scharrelei of rondeel. NL staat voor Nederland,en laatste reeks getallen verwijzen naar het bedrijf waar de eieren vandaan komen.
      Wat wel zo is, is dat producenten van koek,mayo, en ander voedsel, niet die Nederlandse eieren kopen maar Oekraïense. Daar zijn kooikippen niet verboden, er zijn megastallen zo groot als Utrecht!!! Als het om het dierenleed gaat dus vooral geen koekjes en andere producten waarin ei is verwerkt kopen in de supermarkt maar zelf maken met Nederlandse eieren.
      Maar als je eieren niet lekker vindt, tja, dan eet je geen eieren natuurlijk. Ik lust ze wel, en fiets regelmatig naar de eierboer om kakelverse eieren te halen(1,40 per tien) en even te kijken bij de kippen. Die vrije uitloop van deze kippenboer is enorm groot en het is schitterend om ze daar te zien rondscharrelen.

      Verwijderen
  10. Hummus kun je ook heel eenvoudig zelf maken in allerlei varianten, maar dat wist je denk ik vast al

    BeantwoordenVerwijderen