Gistermiddag had ik er weer eentje aan de telefoon. Een vrouw sprekend in het Engels met een Indiaas accent. Er was iets goed mis met mijn computer. Ik antwoordde schutterend in nogal slecht Engels. Waar had ze het precies over, wat was de bedoeling? Mijn Engelse spreekvaardigheid is toch al niet te best, maar ik maakte het nog een tikje erger, nou ja flink wat erger. Ze begon hele verhalen over een virus en dat ik haar hulp nodig had.
Vanwege mijn zogenaamde slechte verstaan van het Engels, deed ik het voorstel (in het Fries) of ze mij misschien ook in het Fries of desnoods in het Nederlands te woord kon staan, véél gemakkelijker voor mij 😊
Toen verbrak ze acuut de verbinding.
Nu nog even serieus:
Pas op met dergelijke telefoontjes!
Mensen worden gebeld door zogenaamde medewerkers van Microsoft die
proberen bij argeloze computerbezitters software te installeren en
daarmee internetfraude te plegen.
Waar het de bellers om gaat: ze willen jouw gegevens zoals
bankrekeningnummer en burgerservicenummer en als het even kan willen ze
jouw computer binnendringen en daar onheil aanrichten. Hun bedoeling is
dat zij er beter van worden en jij bij voorkeur financieel een stuk
slechter. Trap er niet in en geef geen persoonlijke gegevens en ook geen
gegevens van jouw computer of laptop!
En servicemedewerkers van Microsoft zijn het zeker niet!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
vrijdag 14 februari 2020
Oplichters van "Microsoft"
Labels:
Computer,
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hilarisch opgelost! Hahaha. Maar inderdaad negeren en verbinding verbreken.
BeantwoordenVerwijderenEen oudere dame vertelde me eens dat ze bij vervelende telefoontjes bij iedere vraag zei dat ze even met haar man moest overleggen. Ze liet dan flink lange stiltes vallen na iedere vraag. Daar zijn veel callcenters (en oplichters) niet tegen bestand. Moest ik ook erg om lachen, groet g.
BeantwoordenVerwijderenIk krijg de indruk,dat ze je bellen bij vlagen. Soms een paar weken raak en dan gelukkig maanden stilte.
BeantwoordenVerwijderenZoeken ze ‘n speciale groep uit om te bellen of is het toeval dat jij (en alle anderen) gebeld worden?
BeantwoordenVerwijderenWij hebben (gelukkig) nog nooit een dergelijk telefoontje gehad terwijl wij geen geheimnummer hebben en zelfs bij de KvK (die gegevens verkocht) ingeschreven stonden.
Het zou goed kunnen dat ze mijn nummer + de leeftijdinformatie gekocht hebben.
VerwijderenIk zeg meestal in zulke situaties; een momentje geduld alstublieft.
BeantwoordenVerwijderenEn leg vervolgens de telefoon aan de kant. Na een half uurtje luister ik nog even of er nog iemand aan de lijn is. Dat is meestal niet het geval ;-)
Haha,die is echt grappig! Dat ga ik ook eens doen ;))
VerwijderenVaak krijg je zo'n telefoontje rond etenstijd als het totaal niet uitkomt. En als je dat zegt, gaan ze toch door want het duurt zgn maar kort.
Oh ja, ik ken dit telefoontje! Wat een mafketels zijn dat toch. En wat een vreselijk bestaan als je zo druk bezig bent met mensen oplichten. Hoe ga je dan 's avonds naar bed vraag ik me af...
BeantwoordenVerwijderenAls je een gezin met 4 monden te voeden hebt wil je wel..
VerwijderenIk neem de werkers op zo'n callcenter niets kwalijk hoor! Wel de bazen die er achter zitten. Die callcenterwerkers voeren gewoon een script uit.
VerwijderenWat mij eigenlijk het meest verbaast, is dat er zo veel mensen in trappen. Je moet het Engels op een redelijk niveau beheersen om te verstaan wat er gezegd wordt.
Echt heel veel mensen beheersen de engelse taal op een redelijk tot goed niveau. Is bekent hoeveel mensen serieus op die telefoontjes ingaan? Zou ik best willen weten.
VerwijderenZonder die bazen hadden de callcenter medewerkers geen inkomen en dus ook geen eten voor de kinderen.
VerwijderenAls je in het Engels aangesproken wordt, weet je al dat de zaak niet deugt. Dus zeg ik in zo'n geval in het Nederlands (of Fries): sorry, ik versta u niet, en verbreek de verbinding. Geartsje
BeantwoordenVerwijderenAls je in het Nederlands door een medewerker van je bank aangesproken wordt, dan is het ook niet pluis!
VerwijderenDat iemand je in het Fries oplicht zal niet zo snel gebeuren 😊 , voor mij als inwoner van de provincie Groningen met een Gronings vast telefoonnummer in ieder geval niet.
Oei, wat irritant. Zolang er mensen zijn die erin trappen (net als bij bankfraude), blijft het bestaan vrees ik. Ik ben ook weleens gebeld. Wel raar, want ik werk helemaal niet op Windows, haha. Om even te plagen vroeg ik om welke computer het ging. "Wat bijzonder, want ik werk alleen op Apple." Daarna was het ook stil :-)
BeantwoordenVerwijderenBoeventuig is het.
BeantwoordenVerwijderenDie tip van Het Zoete Hongaarse leven is een goede. Kost het callcenter teveel kostbare onbenutte belminuten en jou helemaal niets. Gewoon doen.
BeantwoordenVerwijderenNet doen of je degene aan de andere kant van de lijn niet hoort, is ook effectief. Blijf je paar keer 'hallo, hallo' zeggen en zij maar doorpraten. En dan gewoon verbinding verbreken. Die bellen dan echt niet meer terug.
BeantwoordenVerwijderenDegene die jou belt is niet mw.Microsoft en heeft het beetje geld dat ze met dit baantje verdient waarschijnlijk hard nodig.Nee dank je wel zeggen en de verbinding verbreken is het best wat je kunt doen denk ik. Dat deed ik zelf tenminste.Vraag me wel hoe ze aan mijn nummer kwamen!
BeantwoordenVerwijderenPrecies. Ze heeft waarschijnlijk inwonende ouders van 70+ die onderhouden en gevoed moeten worden. De stoepen zijn niet overal met goud bekleed zoals in ons landje.
VerwijderenNou dit zijn gewoon criminele oplichters hoor, die proberen jou een poot uit te draaien of een virus op de PC te installeren zodat ze bij al je gegevens kunnen, dus ook je bank. En die nummers kopen ze gewoon of mss ook wel via hacken verkregen.
Verwijderenja het is gewoon schoftentuig
VerwijderenMijn vaste telefoon is afgesloten van stroom omdat ik daar niemand kan blokkeren vind ik dat heel onveilig. Het was iedere week wel een paar keer raak met vreemde en/of buitenlandse telefoontjes. Uiterst irritant.
BeantwoordenVerwijderenOp mijn mobile telefoon staan verschillende al geblokkeerd. Sindsdien ben ik heel voorzichtig geworden.met het delen van mijn telefoonnummer en emailadres. Een gratis ebook of informatie hoef ik niet meer want onze gegevens worden verkocht. Aangezien ik niet weet door wie ben ik heel voorzichtig en achterdochtig. In gesprek ga ik sowieso niet met deze mensen want des te langer je aan de lijn blijft des te meer ze kunnen, sorry zie je daar ook de humor niet van in om met oplichters in gesprek te blijven.
lekker lang aan de lijn houden en dan op een gegeven moment vragen of hun moeder weet dat hij/zij een crimineel is. Succes verzekerd en weer tijden verlost van die ongein.
BeantwoordenVerwijderen