zondag 15 maart 2020

Hamsteren

Blijkbaar is het voor sommige mensen heel moeilijk om het hamsteren te laten.
Bij mij beperkt het zich tot leuke aanbiedingen, dan wil ik nog wel eens wat meer kopen, maar verder hamster ik niet.

Ik heb wel eens raar op mijn neus gekeken doordat er keihard gehamsterd werd. In hete zomers is er vaak geen flessenwater meer te koop. Heel raar eigenlijk, want het water komt gewoon uit de kraan.

Hamsteren in andere tijden.

In de sneeuwstormwinter in februari 1979, toen het noorden ingesneeuwd was, bleken hier in de stad Groningen alle winkels leeg gekocht. Geen brood, geen melk, geen conserven meer te krijgen en ook het toiletpapier was op! Ik keek raar op mijn neus toen ik de supermarkt binnenkwam: wat is dit nou?

De wegen zaten dicht en de bussen en treinen reden niet. Dus aanvoer zou problemen kunnen geven. 

Gelukkig hadden we nog wel wat voorraad, wat potten, wat pakken houdbare melk, wat roggebrood en beschuiten, dus 2 dagen zou geen problemen geven. Ik herinner mij niet dat er daarna nog lege schappen waren, dus het is wel weer goed gekomen.

In april 1986 ontplofte de kerncentrale van Tsjernobyl. Door de oostenwinden kwam een grote hoeveelheid radioactieve stoffen hier naar toe, ze bereikten Nederland op 2 mei. Ik was 5 maand zwanger van oudste dochter.
De koeien gingen weer op stal, want het gras was radioactief, verse groente van de koude grond mocht niet gegeten worden en er werd gehamsterd. Logisch natuurlijk, wat welke effecten hebben die radioactieve stoffen voor ons? Ik hamsterde ook, want ik wilde veilige voeding voor mijzelf en de baby. Al snel ging iedereen weer over tot de orde van de dag, hoewel ik achteraf wel denk: was het toen al weer zo veilig?

Voldoende in huis

Gehamsterd heb ik de afgelopen weken niet.
Ik zorgde alleen voor voldoende insuline en dat was maar goed ook. Je hebt hier het systeem dat je het herhaalrecept in een brievenbusje binnen in de apotheek doet. Blijkbaar was mijn recept helemaal onderaan komen te liggen, waardoor het over het hoofd gezien werd. Uiteindelijk kon ik de medicijnen een volle week na het inleveren van het recept ophalen. Goed dat ik vroeg begon!

Verder kocht ik wat meer in aanbiedingen, maar dat doe ik meestal. Bij aanbiedingen vul ik mijn voorraad aan, maar extra pasta, tomatensaus, bonen of wc papier kocht ik niet.

De meeste mensen hamsteren niet

Persoonlijk denk ik, dat de meeste mensen niet hamsteren en dat het maar een heel klein deel van de bevolking is, die dat doet. Maar ja, die nemen dan ook meteen maar voor meer dan een heel jaar melk, wc- papier, paracetamol, afbakbroodjes, broodmeel en conserven in huis!
En vergeet de wijn niet, die was afgelopen dinsdag hier ook heel erg in trek bij de hamsteraars!

Lieve hamsteraars, kom bij zinnen en doneer je "buit" bij de voedselbanken! Dan hebben die ook wat om uit te delen in deze angstige tijden!

18 opmerkingen:

  1. Ik koop ook altijd meer vd aanbiedingen,
    maar als je kijkt is id aanbieding wc papier, houdbare amandelmelk, pasta, rijst EN tomatensaus dus tsja....

    En ik vind mensen die hamsteren voor zichzelf niet egoistisch. waarom. als je in quarataine moet ben je voorzien. mensen die 20 pakken wc papier meenemen, tja ander verhaal.
    maar bij 3, ach. ik koop dat altijd per 2 dus die ene meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn veel mensen die (nu) niet kunnen hamsteren omdat ze daar niet genoeg geld voor hebben. Als iedereen normaal inkoopt zou er m.i. geen enkel probleem zijn. Mocht je totaal onverwacht 2 weken niet naar buiten kunnen zijn er genoeg mogelijkheden om het nodige in huis te krijgen!
    Ik let ‘n beetje op mijn buurvrouw (85) en zorg dat ze krijgt wat ze nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben niks extra's gekocht toen we onze weekboodschappen deden. Ik schrok wel van de drukte en her en der wat legere schappen idd. Mensen moeten het zelf weten, maar de winkels blijven gewoon bevoorraad dus ik snap die hamsterdrang niet. Ja, oke als je verplicht thuis moet zitten, maar dan nog zijn er lijkt mij voldoende opties over. Buren, familie, de bezorgservice die wat kunnen brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ongeveer hetzelfde,heb altijd voorraad en toiletpapier koop ik 1 a 2 x per jaar in de aanbieding en stal deze in de logeerkamer van de kleinkinderen.onze diepvries is nog vol met groenten/fruit uit de moestuin,ook hier is het extra inslaan als het bv 1+1 is of afgeprijsd,kruiden staan vest in de kas of buiten en ook zelf gedroogde heb ik altijd in huis ,toch viel om deze dingen iemand me op een blog aan omdat ik door dit te schrijven als paniekzaaier gezien werd.heel raar ik hamster dus niet ik heb gewoon altijd een voorraad zodat ik niet dagelijks naar de winkel hoef die 5 km verder is dan het dorp.liefst 1 x in de week maar als het nodig is kunnen we een poosjes vooruit,en dat is ook soms nodig door gezondheids "problemen"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We hamsteren niet, de gebruikelijke voorraad kan ons een paar weken helpen. Als de distributie op redelijke orde blijft en we zo nu en dan zuivel en groenten bij kunnen kopen, hoeven we de voorraad niet eens op te maken.
    Ik heb wel medicijnen bijbesteld (ontstekingsremmers voor de longen). Normaal heb ik een voorraad van 1 maand extra, nu voor 2. Dat betekent dat ik de dosering ook tijdelijk kan verdubbelen (mag van de longarts) als ik een infectie krijg. Hoe minder we een beroep op de gezondheidszorg hoeven doen in de komende weken, hoe beter het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had de afgelopen weken steeds een beetje extra gekocht en gezorgd dat mijn standaardvoorraad helemaal bij was. Zo had ik 7 pakken extra afbakbrood gekocht. Wat zegt mijn man gisteren ? Dat al die afbakbroden op zijn! Hij heeft er lekker van gegeten, terwijl ik echt had benadrukt dat dat de noodvoorraad was!
    Ik had de extra voorraad gekocht, omdat ik niet tussen de hamsterende mensen wil zijn. Boodschappen doen is afgrijselijk genoeg, maar wordt tien keer erger in een mensenmassa. Wat doet mijn man vrijdag? Gaat naar de supermarkt om 'essentiele' voorraad te halen: blikjes knakworst van een merk dat we al een jaar niet meer eten, blikjes sardientjes, een cake....Hij vertelde dat de Aldi in ons dorp om 12 uur was dichtgegaan, omdat de schappen leeg waren, en dat mensen met lege karren uit de supermarkt ertegenover kwamen.
    Als ik maandag een brood haal, kunnen we er weer een paar dagen tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afbakbrood schimmelt vrij snel.

      Verwijderen
    2. Dat heb ik nog nooit gehad, en het ligt hier tich regelmatig tot aan of net over de houdbaarheidsdatum. Wij bewaren dat brood in de garage, donker en koel.

      Verwijderen
  7. Mensen hamsteren uit angst voor iets onbekends waar ze geen grip op hebben. Je probeert zo de controle terug te krijgen. De ene mens heeft daar nu eenmaal meer last van dan de andere. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik stond gisteren in de supermarkt in de rij. Voor me twee mannen. De een had drie kratten bier in zijn kar. De ander zes kratten. Ze hoorden niet bij elkaar. Ik grapte: zo, dat is weer eens wat anders dan wc-papier hamsteren. Dr man met de 6 kratten gaf eerlijk toe dat hij hamsterde. Want straks zijn de brouwerijen dicht. Ik heb daar toch wel smakelijk om gelachen. Vrouwen denken: heb ik voldoende eerste levensbehoeften. En die mannen zijn alleen maar bang dat ze hun biertje moeten missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb niet gehamsterd en ben zelfs minder gaan winkelen gisteren. Maar ik heb altijd wel een voorraad in huis van een aantal conserven en pasta's en zo. Niet om te hamsteren, maar omdat ik maar 1 keer in de week naar de winkel wil en dan is het handig dat je van een aantal dingen voorraad hebt. Mijn diepvries zit ook altijd goed vol. Maar nu hamsteren is echt asociaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf hamster ik niet maar laat vanwege handycap boodschappen thuis bezorgen en dat levert een probleem omdat dat nu niet kan omdat de bezorgdagen tot ver in de volgende week vol zijn. Gelukkig heb ik zelf altijd een voorraad voir als ik ziek ben. Ik woon tegenover een supermarkt. Wat ik buiten zie is dat het verkeer vaak vast staat en een continue stroom auto's. Vanmorgen stond er om 9:30 uur al een hele rij mensen te wachten tot de supermarkt om 10:00 uur open ging. En zie ontzettend veelmensen met toiletpapier en keukenrollen lopen. Begrijpen doe ik het op moment niet echt want er zijn voorraden genoeg en veel mensen kunnen wel een paar weken met wat minder uitkomen. 😉
    Zelf denk ik dat het dezelfde mensen zijn die met kerst okm blijven kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. per 29 februari stopte onze buurt Coop ermee. Ik heb toen op donderdag met 35% korting alle bio boter/melk/olijfolie gekocht en op vrijdag 50% veel blikken en pasta.. dus ik heb nu meer voorraad dan anders in huis. Ook kocht ik in februari extra paracetamol en vit C. Ik was dus eerder aan het hamsteren dan gemiddeld Nederland. Nu hoef ik alleen nog af en toe naar een groentewinkel en eieren kopen. Vind ik toch een relaxed idee.. Ik heb geen overdreven voorraad maar ik wil nu gewoon niet in de gekte komen van de supermarkten. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 3 weken terug zag ik dit al aankomen. Ik heb vanuit huis geleerd zorg dat je voorraad hebt. Na onze verhuizing en rommelige maanden was mijn kelderkast niet zo goed gevuld. 3 weken geleden heb ik dat wel gedaan. Vriendinnen lachen mij altijd uit als we naar duitsland gaan dan koop ik 5 pakken wc papier a 16 rollen per pak. Ik vind dat fijn papier dus altijd een voorraadje. Verzorgingsproducten en wasmiddel ook altijd veelvuldig op voorraad.

    Ik ben liever voorbereid en egoïstisch, nee dat ben ik niet. Collega van mijn man trof een lege super aan en heb haar direct aangeboden om te komen eten. Delen is altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hamsteren is echt wel asociaal, medewerkers van de zorg, politie enz die nu keihard nodig zijn grijpen nu mis. Moeten zij dan ook maar stoppen met werken en eerst zorgen dat ze nog wel wat eten kunnen kopen?
    Maar goed, ik hoop dat de hamsteraars lekker kunnen genieten de komende tijd hun blikvoer en lang houdbare melk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind hamsters heel leuke dieren. Helaas worden ze niet oud............

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lekker afgeven op de hamsteraars. Hebben jullie er wel eens aan gedacht dat mensen niet uit hebzucht of angst dat het op is wat kopen, maar omdat ze bang zijn ziek te worden en dan geen eten of medicijnen te hebben?

    Heb ik gehamsterd? Jazeker, drie a twee weken geleden al begonnen. Ik heb voldoende paracetamol in huis. Ik heb elke keer rijst, pasta en droge bonen extra gekocht, beetje blikvoer erbij. Wat er ook gebeurt ik kan zeker drie weken vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Omdat ik een zwakke gezondheid heb hamster ik.
    Ik ben er 4 weken geleden mee begonnen.
    Mijn moeder en oma hebben er altijd op gehamerd om voldoende in huis te hebben.
    Mijn moeder zei altijd je weet nooit of er onverwachts iets opdoet.
    Ze had gelijk, daar kwam ik achter met Tsjenobyl. De winkels waren toen ook in notime leeg.
    Zorg voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.