vrijdag 18 september 2020

Hoe gaat het nu?

Sinds ruim een week verblijf ik op de revalidatieafdeling van een verpleeghuis. Ik ben druk aan het oefenen en ik heb het wel naar mijn zin! Ik heb een eigen kamer met douche en toilet. Er is fysiotherapie en er is een speciale oefenzaal.
Echt luxe! Ik word verzorgd, ik hoef geen boodschappen te doen, geen eten te koken, mijn kamer en sanitair worden schoongemaakt en ik krijg regelmatig schone handdoeken. Mijn benen mag ik lager dan mijn knieën niet aanraken, dus worden mijn onderbenen gewassen en ook met aan- en uitkleden heb ik hulp.

Ik kan me helemaal richten op mijn herstel en ik hoef er niets voor te betalen! Nou ja, het eigen risico, maar dat is al lang op!
Een vriendin vertelde mij dat ze haar revalidatieverblijf in het verpleeghuis moest betalen omdat de zorgverzekeraar met het verpleeghuis waar zij was geen contract had. Dat bleek pas achteraf. Het kostte haar veel geld, die revalidatie! Zo veel dat ze van dat geld ook een langdurige luxe vakantie had kunnen houden. Achteraf is er niets meer aan te doen, dus beschouwt ze het maar als een vakantie.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dat geldt in dit geval voor mij. Door de vriendin wist ik van de mogelijkheid dat een zorgverzekeraar geen contract heeft, dus ik heb DSW, mijn zorgverzekeraar, van tevoren gebeld om te vragen hoe het zat met hun contracten met verpleeghuizen in relatie tot mijn verzekering. Als ik een indicatie had voor revalidatiezorg, dan kwam het wel goed! Dat is mooi, want dan kan ik, als ik hersteld ben van heupoperatie nummer twee en als corona hopelijk op zijn retour is, nog een leuke vakantie houden!
Die revalidatie is wel nodig. Ik leer weer goed bewegen met die heup, maar het gebeurt wel verantwoord, zodat mijn heup niet per ongeluk uit de kom schiet. Daar is in de eerste 6 weken kans op en dat lijkt mij een zeer pijnlijke aangelegenheid.
Liever niet!
Ik heb al weer 4x gefietst met trappers die je vanuit je stoel kunt rond bewegen. Ik leer veilig opstappen op een fiets, ik heb al geoefend met traplopen, ik doe krachttraining voor mijn benen en mijn rug en ik heb ook al tientallen meters gelopen met alleen rechts een wandelstok (zo wil ik mij ook thuis op de bovenverdieping graag weer voortbewegen tussen slaapkamer en badkamer). Komend weekend is er geen fysiotherapie. Tijd voor een wandeling buiten in de zon, met rollator, waar ik indien nodig op kan zitten!
De zorg is prima geregeld.
Heerlijk dat het zo kan in Nederland!

17 opmerkingen:

  1. Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Ik wens je een goed verder herstel toe, en een gezellig en zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En fijn dat je er zo positief in staat en het bijna een vakantie vindt. Het is toch hard werken, om alles weer soepel te krijgen en te herstellen. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn die verzorging en de revalidatie op deze manier. Bij mij man was het operen, hij kreeg ook een nieuwe heup en na 2 dagen naar huis. Revalidatie vond thuis plaats de verzorging ook. Heel fijn want ik had net een auto ongeluk gehad. Het is goed gekomen met hulp vanuit de omgeving, maar het was een zware en moeilijke tijd voor ons allebei. Geniet van je tijd dat je zo kan revalideren. Ben blij dat het ook nog zo kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het ruim van tevoren aangeven. Ik had zeker 2 maanden voor de operatie aangegeven dat ik graag na de operatie naar een revalidatieplek wilde en dat is gelukt.

      Verwijderen
    2. Hadden wij ook gedaan maar werd toen afgewezen........heel raar en naar revalidatie werd gedaan bij de fysiotherapie 2 thuis en dan naar de fysiotherapie zelf gaan.

      Verwijderen
  4. Inderdaad heerlijk dat het zo goed geregeld is. En wat fijn dat je kon leren van de ervaring van je vriendin. Dat soort dingen is goed om te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het goed gaat. Wanneer komt de tweede heup operatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik nog niet. Eerst komt over 5 weken de nacontrole van de eerste operatie. Als alles OK is, en dat verwacht ik wel, dan word ik opnieuw op de wachtlijst geplaatst. Een en ander hangt ook af van een mogelijke nieuwe coronalockdown en de (on)mogelijkheid om ondanks volle IC's toch nog steeds reguliere operaties te laten plaatsvinden.

      Verwijderen
  6. Jij bent er goed in om de dingen van de zonnige kant te bekijken. Dat is een gave!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat het zo voorspoedig gaat. Je had je goed ingelezen op het onderwerp en dat scheelt een hoop gedoe en financiele zorgen.
    Mijn moeder wilde perse niet in een verpleeghuis of revalidatiekliniek. Twee nieuwe heupen dus twee keer zorgverlof opgenomen en afwisselend met mijn tante haar thuis verzorgd. Dat vond ik best wel pittig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel beterschap! Gelukkig valt het mee en uiteindelijk komt alles weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mazzel. Ik “mocht” gewoon naar huis 2dgn na de operatie, kreeg geen indicatie voor zorg. Was ook helemaal niet nodig gelukkig, ik liep na 3 dagen alweer buiten. Dat was op zich een uitdaging: ik woon 3-hoog zonder lift 🙂 Nou maar hopen dat die 2e heup snel volgt, dan ben je ervan af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in Servie gaar iedereen "gewoon"naar huis, 6 weken komt er een wijkverpleegster voor tromboseprik en wondverzorging en daarna mag je eigenlijk weer naar buiten . 3 maanden na de operatie naar een revalidatiecentrum gegaan, met z.n 3e op een kamer en alleen de maaltijden verzorgd, koffie thee ed moet je zelf doen en behalve de fysio geen enkele vorm van ontspanning en dat op 100km van huis, dus ook geen bezoek. Gr, Cisca Servie

      Verwijderen
    2. Echt??? Ik was na 2 wkn alweer op m’n werk en zat na 6 wkn op de fiets. En tromboseprikken (Fraxiparine) doe je in NL zelf. Geen bezoek lijkt me verschrikkelijk saai 🤨

      Verwijderen
  10. Fijn! Het klinkt als ‘vakantie’ 😉😉

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.