donderdag 17 september 2020

Eet restafval!

Dan denk je misschien: restafval? Hoezo zou ik restafval moeten eten?
Ik zal het uitleggen!
In Nederland wordt enorm veel zuivel geproduceerd, voor melk, kaas en andere zuivelproducten.
Hoe kom je aan melk?
Dat komt uit de koe, maar ......... je kunt een koe pas melken nadat een koe een kalfje heeft gehad.
Om te zorgen dat die melkproductie op gang blijft, moet een koe ieder jaar weer zwanger worden!
Wat gebeurt er met al die kalfjes? Dat is het restproduct van de zuivelindustrie!
Als een pasgeboren kalfje groot genoeg is, dan wordt het vetgemest en eindigt uiteindelijk als kalfsvlees en soms als nieuwe melkkoe. Te lichte kalfjes worden gedood en eindigen als grondstof om groene stroom van te maken. 
Gezonde kalveren krijgen een dodelijke injectie, omdat ze iets te licht zijn voor hun leeftijd en daarom niet worden afgenomen door kalverfokkerijen.
In Nederland wordt nauwelijks kalfsvlees gegeten omdat we dit zielig vinden voor de kalfjes, maar wat mensen zich niet realiseren is dat deze kalfjes gedood worden omdat er geen afzetmarkt voor is!
Ik vind het wrang dat er voor de zuivelproductie zo veel kalveren gedood worden en consumenten het tegelijkertijd zielig vinden om kalfsvlees te eten!

Eigenlijk geldt dit doden ook voor andere mannelijke dieren. Die worden ook gedood: haantjes kunnen nooit eieren gaan leggen. Ze worden afgemaakt kort nadat ze uit het ei gekropen zijn. De cijfers zijn ronduit schokkend. Wereldwijd gaat het om 3.2 miljard haantjes per jaar. Op Europees niveau worden jaarlijks 320 miljoen haantjes afgemaakt, in Nederland worden 45 miljoen haantjes gedood en in België 15 miljoen.

Dus als jij als zuivel en eieren etende vegetariër zegt dat je niet wilt dat er voor jouw voeding dieren gedood worden, dan zou je geen zuivel en eieren moeten eten.
Wil je dat wel, eet dan kalfsvlees en haantjes. Als de vraag daarnaar toeneemt, zullen er méér dieren blijven leven die nu beschouwd worden als restafval!

16 opmerkingen:

  1. Ik eet soms bokjesvlees, een "restproduct" van de zo populaire geitenkaas. Het vlees is mals, licht en mager, ik vind het erg lekker. Bokjesvlees (chevron) is te krijgen via een platform voor lokale boeren. Op internet zijn er recepten te vinden, vaak met mediterrane inslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is i.d.d schokkend hoe wij met onze dieren omgaan ter wille van goedkoop dierlijk voedsel! Boodschappen duur? Nee veel te goedkoop, ten koste van het dieren welzijn! De consument bepaalt uiteindelijk wat er in de supermarkten te koop is.

    Hoop dat je snel weer kiplekker bent Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt het ook van een andere kant benaderen. Als alle mensen vegetariër worden, dus wel zuivel en eieren eten, dan scheelt dat ook al een slok op een borrel. Varkens worden niet meer gefokt, kippen en koeien niet meer om hun vlees gehouden. Het gaat in feite niet om de vraag of er meer dieren blijven leven, dood gaan ze toch, vroeg of laat. Het gaat om de vraag of dieren niet meer gefokt worden, dus niet geboren worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je wel zuivel en eieren wilt eten zullen er toch kalfjes gefokt moeten worden. Zonder kalfjes geen melk en zonder kalfjes op den duur ook geen koeien meer natuurlijk.
      Ook met kippen zul je moeten blijven fokken als je eieren wilt eten. Op een bepaald moment stopt een kip met leggen. Is er dan geen nieuwe aanwas, dan is het ook einde eieren.
      Groetjes Carla

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. De gedode haantjes worden vnl. gebruikt om dierenvoeding van te maken. Je hond en kat moeten ook eten !

      Verwijderen
  5. Of een paar eigen kippetjes in de tuin, voor de eitjes :-) en voor de restjes groen uit de bv de keuken en de tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan geef je ze toch de pil. Serieus. Dat vond iemand op de facebook pagina van de P vd D. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even over je standpunt nagedacht. Ik denk niet dat het zo gaat werken. Bij meer vraag zal de prijs omhoog gaan maar of die ten gunste gaat komen aan het welzijn van de kalfjes .Ik denk het niet. Het is gewoon zo dat een dier wat op moet brengen .En dus geen geld mag kosten. Bij voor beeld dat langer op fokken omdat ze wat aan de magere kant zijn. Of iets prima te behandelen mankeren. Dat blijft in stand als er meer kalfsvlees verkocht zou gaan worden voor de lage prijzen wat boeren nu voor hun vee//product krijgen.

      Verwijderen
  7. Ik eet vega, niet vegan, maar dit is zeker een van de redenen dat ik veel vaker keis voor plantaardig. Op zich vind ik het moreel gezien niet per se verkeerd om vlees te eten - dieren eten elkaar ook op - maar het massale en geïndustrialiseerde staat me enorm tegen, nog naast de milieu-impact.
    Ik ben begonnen met het vervangen van de dagelijkse producten - sojamelk i.p.v. koemelk e.d. - en kaas en eieren probeer ik bescheiden mee te zijn. Zeker niet 'perfect', maar wel een verschil op de lange termijn. Leuk als je nog eens een paar van je vegan gerechten zou willen delen, zoals je laatst deed. Dat waardeerde ik erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Durf het bijna niet meer te zeggen soms, maar wij zijn echt vleeseters. Vandaag toevallig kalfsschenkels uit de vriezer gehaald.
    Verder vind ik het erg belangrijk dan ook alles van het dier te eten, dus ook orgaanvlees. Van alles botten maken we soep en de hond eet de botten dan weer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb koemelk zoveel mogelijk vervangen, ipv ca 6 liter per week, is het nu nog 2. Daarnaast gebruik ik amandelmelk. Eieren eten we wel, bij voorkeur rondeeleieren.

    Hoewel we voornamelijk vegetarisch eten, vind ik een goed verkregen en bereid stukje vlees in een restaurant of van een goede slager soms wel de moeite waard. Daarbij vind ik het eten van een kalfje ook niet zielig. Ik zie bij de betere restaurants ook regelmatig kalfsvlees op het menu staan trouwens. Erg lekker.

    Ik zou graag zien dat er beter met dieren wordt omgesprongen, ook als ze voor consumptie zijn. Maar daarvoor moeten we vlees dan wel vele malen duurder maken (ook geen bezwaar w.m.b.), laat het maar een luxe 'product' zijn, waardoor we hun welzijn kunnen verbeteren.

    Hoewel ik geen intentie heb om over te stappen op vegan, ben ik wel blij dat we de consumptie van dierlijke producten thuis enorm hebben kunnen reduceren de afgelopen maanden. Als iedereen dat zou doen, zou dat al superveel schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Aaf, ik vind het een duivels dilemma en heb er dan ook echt moeite mee. Ik eet heel graag zuivel, vooral yoghurt en kwark (en slagroom;-) ) maar vind vlees niet meer lekker. De producten die zuivel vervangen en van plantaardige grondstoffen zijn gemaakt heb ik allemaal geprobeerd maar ook die vind ik niet lekker. Mijn enige oplossing tot nu toe is minderen. Ik eet iedere ochtend havermoutpap en daarvoor koop ik geen melk meer maar haverdrank maar voor de andere producten heb ik nog geen goede alternatieven gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De yofu van sojade (natuurwinkel of ekoplaza) is veel lekkerder dan die van alpro. Het proberen waard. Met cashewnoten kan je ook lekkere kaasvervangers maken, even googelen. Als je stilaan dierlijke producten afbouwt krijg je ook een andere smaak.
      Veel succes.

      Verwijderen
    2. Hoi Anoniem, zal ik een keer proberen! En ja, een vriendin van mij heeft me wel eens zelfgemaakte kaas laten proeven en dat was prima te doen. Ik lees ook de blogs van 'wat eet je dan wel' en zij geeft ook goede tips en recepten. Dat van die smaak klopt ook wel, ik vind vlees nu niet meer lekker en vroeger wel, moet met zuivel ook wel kunnen lijkt me. Ik blijf zoeken, proberen én leren!

      Verwijderen
  11. Mmm - dieren als "restafval" benoemen, daar heb ik veel moeite mee! Ik zou graag wat vaker incourant vlees willen eten i.p.v. het gangbare vlees, maar er is soms zo moeilijk aan te komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.