woensdag 19 mei 2021

Kledingafvalberg

Maandagavond keek ik op TV naar de aflevering 'De Kledingafvalberg' van het programma Pointer.
Het ging over kleding weggooien en kleding recyclen. Een interessant programma, je kunt het hier terugkijken. De aflevering duurt een half uurtje.
Kleding productie is héél vervuilend. De vervuiling met CO2 en andere broeikasgassen is groter dan de vervuiling van het vliegverkeer en de scheepvaart bij elkaar opgeteld.

Het blijkt dat 55% van de gebruikte kleding in Nederland weggegooid wordt, die gaat in de grijze zak bij het restafval en wordt niet aangeboden voor recycling. Dat gaat dus direct de verbrandingsovens in.
Dat wegdoen gebeurt massaal. Een T-shirt wordt gemiddeld 9x gedragen en dan gooien we het al weer weg. We kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar, dat is héél veel.
Het verbaast mij dat er niet meer kleding ingezameld wordt en dat meer dan de helft weggegooid wordt!
De meeste kleding die weggedaan wordt is nog prima.

Ik kocht in het jaar 2020 vier kledingstukken, in 2019 en in 2018 waren dit er 6 per jaar (als ik sokken en ondergoed niet meetel).
Doordat ik nu een kleinere maat heb dan vorige jaren, heb ik dit jaar veel nieuw gekocht.
Dit jaar kom ik in totaal op 63 kledingstukken, daar zijn dan wel 20 onderbroekjes en 5 hemdjes bij. Ik weet niet of ik die moet meetellen bij de kledingstukken. Als ik het ondergoed niet meetel, kom ik op 38 kledingstukken tot nog toe dit jaar.

Wat gebeurt er met de kleding die ingezameld wordt? De beste stukken gaan naar tweedehands winkels, de mindere stukken gaan naar Oost-Europa, de nog slechtere stukken die nog wel draagbaar zijn gaan naar handelaren in Afrika. Veel van de ingezamelde kleding gaat alsnog naar de vuilverbranding omdat het door de samenstelling van de textiel niet herbruikbaar is als kledingstuk en het ook niet gerecycled kan worden en tot nieuwe stoffen verwerkt.
Als ik deze uitzending bekijk, dan kom ik tot de conclusie dat er maar bedroevend weinig kleding verwerkt wordt tot nieuwe kleding.
Triest eigenlijk!

Ik heb er bij het kopen nooit zo op gelet of kleding recyclebaar is. Hier kun je meer lezen over welke kleding je wel of beter niet kunt kopen als je klimaatbewust bezig wilt zijn.

26 opmerkingen:

  1. Ik hergebruik ook oude kleding die kapot is of niet naar tweedehands winkel kan voor bv een keukenschort of tuinschort. Of verjaardagsslingers, tasjes.Helaas niet zoveel dat ik nooit wat weg hoef te gooien.Nieuw koop ik niet zoveel, sowieso erg duur, en ik ben ook niet van de laatste mode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een t-shirt wordt 9 keer gedragen?! Sorry?! Wié doet dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn gemiddelden. Er zijn mensen met veel te veel geld, die een T shirt en een onderbroek maar 1x dragen en dan weggooien. Anderen dragen het tot het echt versleten is en niet meer gerepareerd kan worden. Zo kom je op een gemiddelde van 9 x dragen. De hogere inkomens vervuilen veel meer dan de mensen met een laag inkomen.

      Verwijderen
    2. hmmm, daar ben ik het niet mee eens. Een paar jaar geleden was er een documentaire over tieners in een stad in Engeland op de BBC, waarin een paar meisjes van een jaar of 17 aan het woord kwamen. Die vertelden dat ze elke vrijdag en zaterdag de stad ingingen, zo laat mogelijk, om zo modieus mogelijk een topje of jurkje te kopen, daar 1 maal mee uit te gaan en het dan weg te gooien. Voor hun was een T-shirt een wegwerpartikel. Die meisjes kwamen niet uit de hogere inkomens, maar juist uit de lagere inkomens, waar 'erbij horen' ineens heel belangrijk was.

      Verwijderen
    3. Over het algemeen is het wel zo dat armere mensen langer met spullen doen dan rijke mensen.
      Hogere inkomens vervuilen volgens de statistiek echt veel meer door auto's, vliegvakanties, meer huishoudelijke apparatuur etc.

      Verwijderen
    4. Dat 'erbij horen' is ook voor kinderen met hogere inkomens erg belangrijk. Kinderen van bijstandsmoeders worden vaak gepest omdat ze geen merkkleding dragen en niet de laatst mode aanhebben. De pestkoppen denken dan zelf beter te zijn dan de armere kinderen. Dat hun ouders zich financieel meer kunnen permitteren zien ze als hun eigen verdienste.

      Verwijderen
  3. Verbazingwekkend dat een T-shirt gemiddeld maar 9x gedragen wordt. Dan zijn er toch heel veel mensen die het maar 1x dragen want ik zeker 100 keer als het goed zit, anders gaat het of naar de kringloop of ik geef het weg via diverse weggeef FB groepen die er voor mensen zijn die geen geld hebben om iets te kopen zelf niet in de kringloop als ze weekgeld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het beste is oude kleding zelf opnieuw te gebruiken voor andere dingen.
    Westerse kleding in Azië en Afrika verdringt hun eigen kledingindustrie.
    En ik boycot goedkope kledingwinkels, weggooi winkels noem ik het.
    Ook al heb ik weinig geld. anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb net even een duik in de kledingkast genomen. Ik heb bij benadering 80 kledingstukken, ondergoed & sokken niet meegerekend. Wellicht zitten er nog een paar stukken in de was. Laten we het op 90 houden. Er zat evenwel niets tussen wat gekocht is na 2019, mogelijk zelfs 2018.
    Mijn T-shirts draag ik lang (in jaren, niet in dagen achter elkaar). Als ze "verwassen" zijn eindigen ze als klus-shirt. Ik klus nogal veel, dus ik heb 5 zgn. klusshirts. Hetzelfde geldt voor de spijkerbroeken. En als de klusbroek te slecht wordt op de knieën, dan gaat deze naar de volgende stap: een korte klusbroek.

    Voor het werk heb ik diverse blousen/overhemden, saaie witte T-shirts voor er onder en een aantal pantalons. Voor de hobby heb ik relatief veel kleding: hardloopkleding, fietskleding en "buitensportkleding".

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het programma ook gezien. Verschrikkelijk hoe snel mensen kleding weggooien! Zelf koop ik nooit kleding in goedkope winkels en doe er jaren mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nadat ik erg was aangekomen, ben ik een tijdje erg op zoek geweest naar kleding waar ik me lekker in voelde, qua pasvorm en stijl. Daar heb ik wel eens een miskoop bij gedaan die verder ging naar de kringloop of de kledingruiltas. Inmiddels weet ik beter welke kleding ik echt af ga dragen en welke niet en dat maakt het makkelijker om kleding uit te zoeken en ook door de coupeuse te laten maken. Ik heb nu alleen maar kleding waar ik erg gelukkig mee ben, muv een zomerjurkje/bloemetjesjurk voor als het plus30 graden is. Ik voel me niet echt happy in bloemen maar voor die temparaturen houd ik dus wat achter de hand. Ik heb in totaal ongeveer 50 kledingstukken, sokken en ondergoed niet meegerekend. Dat vind ik voor een gemiddelde vrouw niet buitensporig. En alles kan qua stijl en kleur met alles gecombineerd worden. Een aantal zeer favoriete stukken heb ik gehouden van toen ik 15 kilo lichter was, in de hoop dat ze ooit weer passe. Dat zijn tijdloze stukken van 10 jaar geleden. Mijn oudste kledingstuk is 16 jaar oud, mijn nieuwste (badpak) van afgelopen maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In het artikel worden bij de 46 items ondergoed en sokken niet meegerekend. Ik schat in dat ik per jaar 5 tot 10 items vervang. Meestal omdat ze afgedragen zijn en niet netjes genoeg voor het werk. Ik koop zowel tweedehands als nieuw dan. Ik probeer tijdloos in te kopen en milieuvriendelijk.
    In het artikel staat ook dat de gemuddelde mens 130 stuks kleding (zonder sokken en ondergoed heeft).ik ga eens tellen. Vrees dat met shirtjes, sportkleding, jassen, schoenen etc ik ook wel bij 100 kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In het kort komt het erop neer dat je eigenlijk niets kunt kopen. Katoen niet omdat het bijzonder milieu belastend is, teelt zowel als verwerking vragen heel veel water en groeit in landen waar daar juist een tekort aan is, polyester niet vanwege de microplastics die tijdens het wassen loskomen, alle mengstoffen niet want die zijn niet te recyclen, wol en leer niet want niet diervriendelijk. Er blijft niets anders over dan linnen, dat is alleen niet geschikt voor alle kleding. Ik moet de 1e linnen onderbroek nog tegenkomen. Bamboe lijkt ook milieu vriendelijk maar ook daar moeten andere materialen bij en dus niet te recyclen. De kringloop lijkt de beste oplossing alhoewel het recycle probleem blijft bestaan natuurlijk want ook die kleding is ooit op. En bovendien moet je daar ook maar iets van je gading kunnen vinden. Ik ben al zo vaak hier bij de kringloop geweest maar daar hangt alleen maar bagger in de zin van kleding van de goedkope winkelketens, vaak verkleurd en verwassen, slechte pasvorm. Misschien dat het bij andere kringlopen anders is. Het beste is om goede, neutrale en tijdloze kleding te kopen, en ja die is meestal wat duurder, en daar dan heel lang mee te doen. Ik heb zelf kleding die soms al 10 tot 15 jaar oud is, heel basic dus nog altijd goed te dragen. Ik repareer ook veel, naadjes, kleine gaatjes, zomen etc. Eigenlijk kun je het nooit goed kunt doen behalve als je in je blootje gaat lopen. Leon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar valt dan ook vast wel weer iemand over 😀

      Verwijderen
  10. Gisteren toevallig voor het eerst iets op Vinted besteld. Ik koop veel tweede hands en ben benieuwd of dit bevalt.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elk jaar loop ik mijn onderkleding langs en koop nieuwe onderbroekjes en hemdjes als het nodig is. Van Mey, kan dus zo bestellen, altijd dezelfde maat. Loop ook elk voorjaar en najaar even de klerenkast door. Nu moet ik nieuwe t shirts aanschaffen. Die haal ik ook goed. Kijk naar kwaliteit, ze moeten met dubbele draad geweven zijn. Die goedkope worden enkeldraads geweven. Wel koop ik nu maat 40 i.p.v. 38. Ik wil ze niet meer zo om mijn lijf heen hebben. En de mouwen niet te kort.
    Mijn hele werkende leven heb ik mijn kleren met zorg uitgezocht. En kon het daardoor jaren dragen. Idem voor echtgenoot. Die zelf voor zijn kleding zorgt. Het enige wat ik wel eens zeg is, dat hij nieuw ondergoed moet aanschaffen. Nu ben ik gepensioneerd en koop nog steeds goed, maar met mate. En alleen waar van ik weet dat ik het met veel plezier zal dragen.
    Wat ik wel veel heb zijn jassen. Maar wandel en fiets veel. En dan is een goede jas en schoenen onmisbaar.
    Laatste aankoop wandelschoenen van Lowa, de Innox evo gtx. Ze lopen heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het Mao-jasje was zo gek nog niet voor het milieu. Allemaal hetzelfde, dan hoef je ook niet steeds nieuw te kopen om met de mode mee te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lijkt wel of er steeds meer gemengde stoffen gebruikt worden, zo irritant!ik draag mijn kleding eerder 9 jaar en 9 keer. Alleen broeken slijten snel .. truien en shirts gaan laaaang mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn broeken slijten ook het snelst, maar ik heb er ook minder van dan tops dus vaker wassen. Wollen truien en mutsen, en fijne sjaals en hemdjes, doe ik regelmatig in een ziplock in de vriezer. Daarmee voorkom je mot en geurtjes en verminder je slijtage en gebruik van chemische middelen (stomen). In het afgelopen jaar heb ik kleding minder vaak gewassen door het thuiswerk. Als je hutje mutje in een kantoortuin zit te zweten, ruiken je kleren eerder vies dan wanneer je samen een heel huis tot je beschikking hebt (en zelf baas bent over de thermostaat, en ramen hebt die je open kan doen).

      Verwijderen
  14. Ik heb een basiskaart. En als daaruit iets niet meer voor net kan, tuin- en kluskleding of als pyjama. Daarna poetslappen. En dan inderdaad de lompenbak.

    Als de regering nou echt begaan was met mensenwelzijn en het milieu zou er wel iets gedaan worden aan fastfashion. Walgelijk dat er voor 5 euro nieuw een shirt te koop is dat na twee keer wassen uit elkaar valt van ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja het is vreselijk hoe dat gaat. Ik draag mijn kleding tot dat deze op zijn, of geef ze weg als ze nog niet op zijn aan mensen die ook lang de kleding dragen. Mijn favoriete jurk heb ik 10 jaar geleden voor 5 euro gekocht en draag deze wekelijks, omdat het goede kwaliteit is is het ook lang draagbaar. Broeken draag ik niet omdat die heel snel slijten bij mij. Kleding die op is worden vaak poetsdoeken hier in huis. Het enige wat ik nieuw koop is ondergoed en panties.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier neemt Rd4 het sorteren heel serieus. Alles wordt zoveel mogelijk gescheiden zodat er zoveel mogelijk gerecycled kan worden. Voor dit werk worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. Zo verdienen zij een echt loon, geen uitkering, en verdient Rd4 geld doordat alles op de juiste manier afgevoerd kan worden. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten. Mensen hebben werk, Rd4 verdient geld met recycling en houdt voor de bewoners de afvalheffing lager.
    Kleding koop ik altijd nieuw, maar wordt afgedragen totdat het een vod is. Kleding is bij mij ook altijd van natuurlijk materiaal zoals katoen, linnen of wol. Van “plastic “ kleding ga ik zo erg zweten dat een deodorant niet meer werkt. Tussendoor repareer ik dingen als losse naadjes, knoopjes en een rits. Broeken slijten bij mij helaas erg snel maar de rest niet. Ik heb kleding van 15 jaar geleden, denk daarbij aan vesten en truien. T-shirts gaan zo’n 6 à7 jaar mee. Dan worden ze te vaal, zijn te vervormd door het wassen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schrikbarend hè? Niks om vrolijk van te worden, maar wel goed om je bewust van te zijn. Dit is wel de reden waarom ik:
    - veelal tweedehands koop ​
    - tel hoe vaak ik mijn kleding draag. Dat motiveert me om alles veel aan te hebben en ook om mijn kast niet teveel te laten uitdijen
    - kleding die ik niet meer draag een zo hoogwaardig mogelijke bestemming geef. Ik verkoop liever dan dat ik het in de kledingbak gooi, omdat de kans dat het dan nog gedragen wordt groter is
    - al bij aanschaf nadenk over wat er met kleding gebeurt als ik het onverhoopt iet meer zou willen of kunnen dragen. Dan moet je dus kiezen voor kwaliteit

    Mooi om te lezen dat veel mensen hier bewust met hun kleding omgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Op dit moment heb ik waanzinnig veel kleding. Het huis van mijn overleden vriend moest leeggeruimd. Niemand wilde gedragen kleding hebben. Zelf wilde ik mijn goede kleding niet aan bij het sjouwen, dus pakte ik wat kleding die van hem was geweest. Dat bleek mij prima te passen. Eerst ging ik nog uitzoeken, maar dat kostte me te veel tijd. Daarom heb ik het maar allemaal opgepakt en bij mij gezet in kratten en dozen. Thuis kijk ik wat ik kan gebruiken, sorteer het en dan gaat alles in de wasmachine. Mooie truien. Handige werkkleding. T-shirts had ik zelf maar weinig. Nu heb ik stapels. Een jack of een broek hoeft voor mannen en vrouwen niet verschillend te zijn. Mannensluiting? Maakt me niet uit. Er is kleding bij waarvan ik weet dat die al 20 jaar oud is. Ik vond in zijn huis ook een jack dat ik zelf ruim 40 jaar geleden kocht en kennelijk bij hem een keer had laten liggen. Past me nog prima. Lekker jack. Leuke kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik probeer kleding van betere kwaliteit te kopen, maar dat is niet altijd financieel haalbaar. Het is wel altijd van natuurlijke vezels, omdat ik van kunststofvezels àltijd ga zweten. Ik draag het echt af, eerst netjes naar kantoor en kerk, dan voor op bezoek, dan voor thuis, dan voor klussen en poetsen. Ik draag er ook zorg voor: niet direct wassen, veel luchten, vlekjes direct weghalen, in wasnetjes wassen. De nieuwste kleding doe ik uit zodra ik thuis kom, en doe dan mijn oudere kleding aan. Mijn drempel is: voel ik me hier nog prettig in; zodra ik me 'arm' voel, gaat het weg/wordt het poetslap.
    Vale kleding wordt eens per jaar geverfd, zwart. Met 1 zo'n cupje textielverf kan ik een halve trommel vale donkere kleding echt zwart verven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn gedachten gaan onwillekeurig uit naar de mensen hier ver vandaan die uren achtereen zitten te zwoegen achter een naaimachine in een benauwde en lawaaierige fabriek om die flodders van tshirts te produceren die binnen enkele weken in de vuilnis verdwijnen...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.