zondag 9 januari 2022

Mijn gas- en stroomverbruik in week 1

Zonnepanelen

Mijn stroomverbruik is enorm toegenomen. Verbruikte ik voorgaande jaren, ongeveer 650 kWh per jaar, in de afgelopen week alleen al gebruikte ik 120 kWh! Vooruitlopend op de plaatsing van zonnepanelen in maart, ben ik al vast (véél) meer stroom gaan verbruiken. Een elektrische (keramische) kachel, gebruik van oven etc. Mijn jaarcontract bij het energiebedrijf loopt van 2 november ('21) tot 2 november ('22). Ik heb nu alvast meer stroom verbruikt, die stroom lever ik over een tijdje en kan volledig gesaldeerd worden.

Verbruik gas en stroom in de afgelopen week

Mijn gebruik in de afgelopen week (week 1):

GAS ->  4,3 m3.
In week 52 gebruikte ik 8,8 m3.

STROOM -> 120   kWh
In week 52 gebruikte ik 98  kWh.

Kosten voor gas en stroom

Wat kost dat verbruik van deze week?
Kosten van mijn verbruik deze week, uitgaande van 100 cent per m3 gas en €0,27 per kWh: €36,31

In dat bedrag zijn de vaste kosten niet meegerekend.

8 opmerkingen:

  1. Als je weinig energie verbruikt en je bent al een beetje op leeftijd dan duurt het enorm lang voordat je de kosten van de zonnepanelen er uit hebt. Wij verbruiken met 2 personen in een rijtjeshuis minder dan gemiddeld 1 persoon. Voor ons geen zonnepanelen. In ons dorp is onze wijk aangewezen als proeftuin voor aansluiting op een warmtenet, ben benieuwd hoe de uitrol hiervan gaat verlopen. Als eigen huisbezitter hoef je hieraan niet mee te doen maar ik voel ook weinig voor een warmtepomp. Met een 70er jaren huis moet je dan een behoorlijk bedrag investeren (€ 80.000) volgens de deskundigen. Gezien onze leeftijd gaan wij hiervoor echt geen extra hypotheek afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na ons de zondvloed?

      Verwijderen
    2. 80.000 is toch niet op te brengen voor ouderen met klein inkomen? Lijkt me kort door de bocht de opmerking over de zondvloed. GROET, g

      Verwijderen
  2. Een vraag. Ik zie best een fors stroomgebruik. Dat is omdat je elektrisch verwarmt? Alvast vanwege de komende zonnepanelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry. Had begin stukje van je blog niet goed gelezen. Hoe verwarm je nu elektrisch? Met een elektrisch kacheltje of anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een keer. Omdat 120 per week wel ruim 17 per dag is. Wij verwarmen met een airco en gebruiken nu gemiddeld 7 per dag om het lekker war te krijgen in de woonkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen idee hoor maar zouden ze straks niet eerst kijken wat je hebt verbruikt voor t plaatsen en dan na t plaatsen. Wellixht toch even voor de zekerheid navragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aaf waarom verwarm je bij met een electrische kachel dat zijn toch stroomvreters?
    Betekent dat dat je anders in de kou zit?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.