zaterdag 15 januari 2022

Groninger fakkelactie respect voor Groningen

Fakkeloptocht

Vanavond is er een fakkelprotest in het centrum van de stad Groningen. De fakkelactie, die zaterdagavond om 20.00 uur op de Vismarkt begint, is een initiatief van de Groninger Bodem Beweging, het Groninger Gasberaad, oud-nachtburgemeester Chris Garrit en Tweede Kamerlid Sandra Beckerman.
De organisatoren willen ‘een ruimhartige en rechtvaardige schadeafhandeling, een vlotte en doortastende versterkingsoperatie en een wettelijk vastgelegde einddatum voor het sluiten van de Groninger gaskraan’.
Ook het protest de voorgenomen sluiting van de afdeling kinderhartchirurgie van het UMCG sluit aan. Lees hier meer over die sluiting.

Ga ik er naar toe?

Ik heb wel zin, maar ik twijfel nog, ik zie er ook wel tegen op. Het is voor mij lichamelijk een flinke inspanning om daar een tijd lang rond te lopen. Daarnaast heb ik door mijn zwakke blaas behoefte aan WC's op de route. Zeker in de kou! En de horeca is dicht, dus geen plek om te plassen. Ik zou een groot incontinentiebroekje, een soort luier XL, aan kunnen doen. Ik heb er nog een liggen. Maar ik weet niet of ik dáár zo veel trek in heb.
Ook is het voor mijn astma geen aanrader om tussen de fakkels te lopen, ik ben de laatste dagen wat verkouden en daardoor zijn mijn luchtwegen al wat geïrriteerd.
Als ik er naar toe ga, dan ga ik met de stadsbus en ik neem mijn wandelstok mee. De stok is om te steunen, een soort 3e been, en ik laat daarmee zien dat ik niet goed ter been ben. Dat geeft voordeel in een volle bus, want mensen zijn dan eerder geneigd een zitplaats af te staan.

Een grote opkomst

Er worden veel mensen verwacht. Ook boeren op tractoren! Met de trein hoef ik niet, maar ik lees in de media dat er extra (lange) treinen en extra bussen ingezet worden.

Wat verwacht ik van het fakkelprotest?

Bitter weinig, moet ik zeggen, het zou voor mij vooral een manier zijn om mijn boosheid te uiten. Ik denk niet dat het nieuwe kabinet, Rutte incluis, er ook maar één seconde van wakker ligt.
Ik hoop het natuurlijk wel, maar ik ben sceptisch.

Je kunt ook digitaal een fakkel aansteken voor dit protest, klik dan hier!

10 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat het een groot succes is want als ik je blogartikel daarover las, is het nu echt zeer onrechtvaardig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop echt dat je gaat, met wandelstok en luierbroekje. Dit is Te belangrijk om te missen.

    Ellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou wel een heel bijzondere ervaring zijn ;-)
      Thuis grienend achter de PC, net als 4 jaar geleden!

      Verwijderen
  3. Niet doen, Aaf! Steek maar mooi een digitale fakkel aan. Heb ik ook gedaan.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik ook voor gekozen, lekker thuis met een kaars voor mijn raam. De afgelopen week nogal veel last van astma en de extra pufjes zijn dan niet voldoende.

      Verwijderen
  4. Uit nieuwsgierigheid zou ik je willen vragen of dat broekje dan ook voldoende is voor een "gemiddelde" plas want als je moet is het niet alleen een paar druppeltjes die je verliset.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het niet weten. Ik heb het incontinentiebroekje ooit aangevraagd om te proberen, maar ik heb het nog nooit nodig gehad.

      Verwijderen
    2. Zoiets: https://www.tena.nl/professionals/innovation/grow-your-pharma-business/tena-silhouette/

      Verwijderen
    3. mooi broekje en vooral veel wervende teksten maar hoeveel vocht het kan bevatten staat er niet echt. Lijkt meer op wat druppelvanger denk ik.

      Verwijderen
  5. Ik hoop dat er iets verandert maar veel vertrouwen heb ik er niet in! Jammer dat de boeren meenden dat het a.leen om hen ging en met hun tractor kwamen!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.