dinsdag 19 juli 2022

Ruim 100 km per dag fietsen en kamperen bij 37 graden

Het huidige weer doet mij denken aan een fietsvakantie die ik samen met mijn partner, de latere vader van mijn dochters, in 1983 ondernam.
We fietsten vanuit Groningen een maand lang via Duitsland, West-Oostenrijk, Noord-Zwitserland, Frankrijk en België weer terug naar Groningen. Tentje mee en slaapzakken en kookgerei. Gemiddeld fietsten we ruim 100 kilometer per dag, rustdagen meegerekend en het was héét, bloedheet! En we waren bijna 24/7 buiten, in die warmte. De hitte begon al in de Eiffel en het bleef heel lang heet, wel totdat we in Basel waren. In kiosken zagen we iedere dag de krantenkoppen, records van 37 graden Celsius en hoger.
Gisteren ben ik online gaan zoeken en ik vond gegevens uit die tijd.  Lees hier meer.
In Gärmersdorf in Beieren werd het op 27 juli 40,2 graden Celsius. Wij fietsten door Beieren rond die tijd. Iets westelijker dan dat plaatsje, maar niet heel veel. Dus ik denk dat we te maken hadden met dezelfde hitte.

Hoe deden we dat? Fietsen met alle kampeerspullen in de hitte?
We vertrokken vroeg van de camping, als het nog koel was. We deden het altijd heel kalm aan en vermeden zo veel mogelijk inspannende hellingen door rivierdalen te volgen. We vulden onze bidons bij vertrek, en als ze leeg waren, dan zochten we onderweg direct een huis, waar we aanbelden en om water vroegen. Dat was nooit een probleem. De bidons werden altijd keurig gevuld en vaak kwamen de bewoners ook met extra glazen water, zodat we de volle bidons voor onderweg konden bewaren.

Op een pontje over de Rijn, of de Moezel. Met fietsen

In Oostenrijk (Voralberg)
We droegen witte fietspetjes om onze hoofden te beschermen tegen de zon, een lichtgekleurd T-shirt, ik droeg vaak een sjaaltje om mijn nek, zwarte fietsbroeken en sportschoenen met sokken.
Halverwege de ochtend gingen we koffiedrinken in een café en rond die tijd gingen we ook naar een bakker voor iets lekkers en brood voor de middag en de volgende ochtend. Op het heetst van de middag hielden we siësta, vaak in een bos of zo. Dan legden we de campingmatjes op de grond en gingen in de schaduw liggen rusten. Die schaduw was een must in die hitte. Rond 4 uur gingen we dan weer verder en zochten we tegen zessen een supermarkt voor het kopen van het avondeten, vaak blikken, zodat we die 's avonds op ons camping-gasje konden opwarmen. Voor het slapen gaan nog een bouillonnetje en na de maaltijd een lekkere mok oploskoffie met veel melk.
Onze donzen slaapzakken waren erg warm, vaak sliepen we alleen in een T-shirt en lagen op de slaapzakken.

We bleven heel fit en sterk en gingen gewoon door met fietsen, langs de Neckar, de Iller, het Bodenmeer en de Rijn en later ook de Maas. En zo kwamen we na een lange fietstocht door wel 6 landen, weer in Nederland aan en aten spaghetti in Maastricht om te vieren dat we weer in Nederland waren. We aten haast nooit in restaurants in onze vakantie, meestal 1x hooguit 2x. We wisten onze gezamenlijke uitgaven daarom ook te beperken tot 600 gulden voor ons samen voor 1 maand.

1. Heerlijk, zo'n fietsvakantie, zelfs met die hitte. Mijn man en ik vertrekken as zaterdag op de fiets richting Praag. Daarna door naar Berlijn en van daaruit weer naar huis. En nee, niets elektrisch, het gaat ons juist om het fietsen zelf en zolang we kunnen doen we dat op een normale, sportieve fiets. Inderdaad ook kamperen en zoveel mogelijk zelf koken. Niet weten waar je 's avonds gaat slapen, wat je onderweg tegenkomt, heerlijk.
    Groet,
    Marjorie

2. Fijn dat je ook zulke mooie herinneringen aan je partner hebt.
    mijn ex man is vorige week overledenen en dan komen er ook veel herinneringen toch weer boven, de mooie gelukkig ook heel veel.
    Wij waren in 1983 in Bretagne rond die tijd en kan me herinneren dat ik op blote voeten uit de auto stapte op de camping en mijn voeten verbrande aan het gras.

3. Heerlijk verhaal. Onbezorgd en vrij.
    Marijke

4. Wat leuk hoe je over de fiets vakantie van toen schrijft. Was 600 gulden veel voor een vakantie in die tijd? Wij zijn veel in oostenrijk geweest. Met ook temperaturen van 37 en 38 graden. We zorgden dat we dan hoog in de bergen waren op het warmst vd dag. In nederland vind ik de warmte vaak wat benauwder aan voelen als in zuidelijkere landen.

1. 600 gulden inclusief alles voor 2 mensen voor een maand was niet veel.

Verwijderen
    2. ik herinner me dat ik in 1977 op fietsvakantie was naar Ierland, ruim vijf weken lang. Ik had 600 gulden aan reischeques bij me, maar de overtocht met de boot naar Engeland was al betaald. Die van Engeland naar Ierland niet. Aan het einde van de vakantie had ik zelfs nog een reischeque van 100 gulden over! Je geeft zo weinig uit, als je zo reist.
      Ari.

3. Prachtige verhalen! Ik zelf heb nooit zo gereisd. Ik ben een kind van je jaren 80.

Verwijderen
  5. Mooie herinnering, fietsvakanties zijn zo leuk!
    Thea

6. Oh, heerlijk! Ik had net eindexamen gedaan in die zomer, en werkte in een bloedhete fabriekswass
    Erij... In de zomers erna was het ook vaak zo warm, wandelvakanties bij 30+ graden , toen kon dat nog, zou ik nu met meer doen!

7. In die bewuste zomer ben ik geboren. Mijn moeder was erg moedig tijdens de bevalling met 37 graden die dag. Uiteraard zonder de tegenwoordige luxe van airco in het ziekenhuis.

Heerlijk verhaal, knap werk van jullie!

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.