maandag 27 november 2023

Genieten van de mooie zonnige momenten

Brrr, wat regent en waait het vaak! Er gaat zelden een dag voorbij waarop ik niet (een beetje) nat regen!
Misschien komt het ook doordat ik nu met mijn driewieler vaker en langduriger buiten ben. Vorig jaar wandelde ik naar de dichtstbijzijnde bushalte, stapte in de bus en stapte op de plaats van bestemming weer uit en vice versa.
Nu ben ik meer blootgesteld aan de elementen. De zit op mijn driewieler is nogal horizontaal, waardoor de regendruppels mij echt goed weten te vinden! Vaak valt de regen met bakken uit de lucht, of zoals mijn vader zou zeggen: er valt weer heel veel majem! Dat Jiddisch-Joodse woord voor water gebruikte hij heel vaak en mijn opa, zijn vader deed dat ook. Nu valt er ook volop majem! Hoe kwamen ze aan dat woord?
Majem wordt vooral in Amsterdam gebruikt. Ik denk dat het woord afkomstig is van van oom Henk, een oom van mijn vader, van geboorte een Amsterdammer en al vroeg wees. Voordat hij trouwde met de jongste zus van mijn oma, woonde hij bij mijn grootouders en dus ook bij mijn vader, in huis. Het weeshuis zette namelijk jongens die 18 jaar waren buiten de deur, dan zocht je het als wees zelf maar uit en dus ging hij tot zijn huwelijk bij zijn toekomstige zwager en schoonzus wonen.

Er valt nu zo veel regen, het zou mij niet verbazen als november 2023, net als oktober '23 als de natste maand van de afgelopen 100 jaar zou blijken te zijn!

Maar goed, mijn bericht zou gaan over de mooie momenten, wanneer het eens een keertje niet regent! Want die zijn er ook!
Dan schijnt de lage zon prachtig op het laatste vergeelde blad! Ook afgelopen weekend was het zo nu en dan zonnig en tijdens die zonnige momenten zat ik op mijn fiets.
Heerlijk om dan buiten te zijn!
Ik kijk om me heen en zie de zon op het water en op de bomen.
Het werkt heel ontspannend om in de zon te fietsen, zelfs bij een waterig zonnetje!

5 opmerkingen:

  1. Dat is zo prettig van gepensioneerd zijn. Dan kun je de droge momenten uitkiezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juli was vast ook een van de natste julimaanden ooit.
    Zodra de zon schijnt probeer ik even naar buiten te gaan om boodschappen te doen of te wandelen.
    Ben nog niet met pensioen maar werk thuis.

    Groetjes
    Veggie[

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig om het woord majem bij jou tegen te komen. In deze hoedanigheid kende ik het niet, wel als: hij ligt in de majem. Mijn oma sprak Jiddish en we hebben van haar daar veel van meegekregen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Majem ken ik niet, wel Jajem en dat is drank. Wat Luz aangeeft met majem ken ik dan weer als dronken zijn dan lig je in de jajem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Majem is (hemel) water en ook water van rivieren, kanalen of plassen. Je kan in het majem liggen. Zo gebruikten mijn familieleden dit woord.
      In de jajem liggen ken ik ook, dan heb je veel te veel alcohol gedronken.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.