dinsdag 28 november 2023

Veel minder zorgtoeslag!

Ik heb bericht gekregen van de Belastingdienst over mijn voorschot zorgtoeslag volgend jaar. Officieel heet dat voorschotbeschikking toeslagen.
Het gedoe met die voorschotten is, dat de hoogte van het bedrag gebaseerd is op je inkomen van vorig jaar en je geschatte inkomen van het lopende jaar. Dus of het klopt, dat weet je gewoon niet. Je kunt een erfenis krijgen of ineens veel meer salaris, of pensioen of AOW ontvangen, waardoor je inkomen veel hoger wordt dan vooraf voorzien. En dan moet je achteraf, na afloop van het jaar, terugbetalen.

Ik heb mijn jaarlijkse zorgtoeslag eens op een rijtje gezet:
Vóór 2020 ontving ik geen zorgtoeslag, in 2019 heb ik tot en met februari gewerkt en verdiende ik te veel om in aanmerking te komen.
In 2020 ontving ik 98 euro zorgtoeslag
In 2021 was dit 97 in één jaar
In 2022 werd dit 182 euro per jaar.
En dit jaar ontving ik 604 euro per jaar, maar dat is nog niet definitief, dat wordt pas definitief als mijn belastingaangifte over 2023 verwerkt is.
En volgend jaar is de zorgtoeslag nog maar 81 euro in een jaar.
De AOW en mijn ABP pensioen werden niet noemenswaard verhoogd, alleen een inflatiecorrectie in feite. Toch ga ik er flink op achteruit!
Voor mij geen probleem, ik heb lage woonlasten en wat spaargeld achter de hand, maar ik denk dat het voor veel anderen moeilijk is in combinatie met nog steeds dure energiekosten en gestegen prijzen van levensmiddelen.

15 opmerkingen:

  1. Het moet een keer een ander systeem worden zonder dat iedereen maar afhankelijk is van toeslagen omdat ze anders niet rond kunnen komen. Zorgtoeslag, energietoeslag, kinderbijslag, kindgebondenbudget, en dan heb ik het nog niet eens over alle verschillende regelingen én eisen aan inkomens die gemeenten hanteren. Wij hebben bewust de zorgtoeslag van 2022/23 laten liggen omdat wel al jaren bezig zijn met de Belastingdienst in het kader van een erfenis en de verkoop van een huis van mijn schoonmoeder in 2017. Antwoorden op brieven duren standaard 12+ weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan is je belastbaar inkomen aardig hoog. Tot ong 26.000 euro krijg je 1476 euro p.j. ik zit daaronder en kreeg over 2023 1858 euro dus 155 p.p..maand. in 2024 ga ik naar 1476 euro dus 123 euro p.m. vanaf 2021 is het alleen maar verhoogd en het was bekend dat het in 2024 verminderd zou worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan het zijn dat je zorgtoeslag ook afhankelijk is van je vermogen? Of geldt dat alleen voor de huurtoeslag? In ieder geval: voor sommige toeslagen wordt ook je vermogen meegenomen - dus als je een laag / niet zo hoog inkomen hebt, maar spaarzaam leeft, krijg je geen toeslag!

      Verwijderen
    2. De vermogensgrenzen voor zorgtoeslag zijn heel hoog! Daar kom ik lang niet aan toe, voor alleenstaanden is die grens: € 140.213,00

      Verwijderen
    3. Zorgtoeslag is niet afhankelijk van spaargeld. Ik heb een huurwoning maar geen huurtoeslag ivm met spaargeld. Heb AOW en klein pensioen. Kreeg vorig jaar volledige energietoeslag door een welgestelde Rotterdammer maar dit jaar niets. Zat er niet mee anderen hebben het harder nodig

      Verwijderen
    4. Volgens mij geldt het belastbaar inkomen. Lidy

      Verwijderen
    5. Klopt. Voor de energietoeslag 2023 kijken ze naar ontvangen inkomsten in augustus. Toeslagen tellen niet mee

      Verwijderen
  3. De zorgtoeslag is vorig jaar verhoogd ivm de hoge energiekosten. Dit was eenmalig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het mij niet helemaal duidelijk waarom ik in 2022 ook een stuk meer ontving. Hoewel het me wel een beetje begint te dagen. Omdat ik geen zin had om te veel ontvangen toeslag weer terug te betalen (in vind het altijd zo'n tegenvaller) heb ik mijn geschatte inkomen over 2023 flink opgehoogd. Ik ontvang liever bij de "eindafrekening" nog wat terug. De belastingdienst gaat nu natuurlijk van dat te hoog geschatte inkomen uit.

      Verwijderen
  4. Je kan het gelukkig hebben, hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo triest,dat er ook mensen zijn,die die deze ingewikkelde zaken niet snappen en de toeslag wel nodig hebben. Gelukkig kun jij je er in verdiepen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inleveren is nooit leuk, maar ik vind het triest dat er nu nog meer mensen in de problemen zullen komen. Energie, voeding en zorg zijn eerste levensbehoeften

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft het bezit van eigen huis (afgelost) en/of vakantiewoning ook invloed oo de zorgtoeslag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om inkomen en vermogen. Of je met een tweede woning zorgtoeslag kunt ontvangen, dat weet ik niet. Ik heb geen tweede woning, dus ik heb er niet mee te maken.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.