zondag 19 november 2023

Kom in beweging! Volgens het RIVM bewegen we te weinig

Het RIVM maakt zich zorgen,  want veel mensen halen niet de aanbevolen 150 wekelijkse minuten matig tot intensieve beweging. Klik hier voor het NOS bericht. .
150 minuten per week is gemiddeld 22 minuten per dag. Iedereen zou méér moeten bewegen. We zitten te veel en zitten is slecht voor een mens, daar zijn we niet op gebouwd!

Ik doe het heel goed, als ik naar die richtlijn van 150 minuten per week kijk. Ik beweeg volgens mijn activity tracker gemiddeld 72 minuten matig tot intensief per dag. Die activity tracker heb ik sinds begin juni, dus het gemiddelde is over ruim 6 maanden.

Nu is het zo, dat ik al matig intensief beweeg als ik thuis voor mijn doen snel de trappen op loop naar de zolder en als ik het gras maai. Niet tijdens het stofzuigen of dweilen. Van dat laatste gaat mijn hart nauwelijks sneller kloppen!

Wat mijn hart wel sneller doet kloppen en ik dan dus matig intensief beweeg: ik fiets, ik zwem, ik doe cardio in de sportschool en ik wandel een beetje. Krachttraining doe ik ook in de sportschool. Goed voor mijn spieren, maar mijn hart gaat niet sneller dan 85 slagen per minuut.

Dat bewegen van mij is niet heel zuinig, doordat ik een abonnement op de sportschool en een jaarabonnement op het zwembad heb.  Dat kost omgerekend 52 euro per maand.
Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit niet kunnen betalen. 52 euro is nogal wat! Je kunt er een heleboel aardappels en broden voor kopen!

Ik zou natuurlijk veel goedkoper kunnen: zwemmen in buitenwater, thuis met gewichten aan de slag, zo hard mogelijk gaan fietsen op mijn driewieler, gewoon buiten wandelen in het tempo dat ik op de loopband doe. Alleen ....... dan doe ik het gewoon niet. Het water is me te koud, ik heb geen zin of wat dan ook!

Ik zwem nu minimaal 2x per week en ik ga minimaal 2x per week naar de sportschool. Ik probeer meer, 3x zwemmen en 3x sporten. In de afgelopen week heb ik dat gehaald, maar het komt er niet altijd van.

Haal jij het advies van 150 minuten per week matig tot intensief bewegen?

15 opmerkingen:

  1. Matig wel,maar intensief bewegen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik red het wel ondanks mijn kantoorbaan. Ik loop dagelijks tussen de 5 a 8 kilometer. Heerlijk om te doen maar kan mij voorstellen dat niet iedereen dit kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn hart gaat sneller kloppen als ik vanuit mijn makkelijke stoel leuke kleding bekijk op internet 🤩. Telt dat ook? 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij wandelen 2 x per dag, na de koffie's morgens 3 kwartier en 's avonds na de afwas nog 20 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Intensief niet denk ik. Ik ga uur naar bewegen rond de stoel. Dat zijn oefeningen zittend 20min, dan half uur waarin we lopende dingen doen zoals uitgezet parcourtje waarin je balans oefent en op en afstappen, maar dat is niet heel intensief of we doen iets met ballen of hoepels, daarna nog 10 min rekken en strekken. Thuis doe ik elke dag rek-stek-balansoefeningen en als het kan fiets ik drie kwartier.
    In huis ben ik ook veel in beweging maar dat is niet intensief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even naar school lopen (en terug) 30 minuten beweging. En in de middag nog eens. Dus dat is alvast 5 uur. Ik maak schoon als werk.. en geloof me in een grachtenpand met 4 trappen, 8 opstapjes van 2 treden en alle schoonmaakspul, stortbak en stofzuiger in de kelder..heb je 3 uur lang beweging. Daar komt dan 4 keer per week 25 km fietsen zonder ondersteuning bij. En dan n zwem ik ook nog wel eens, loop ik om het weekend met een vriendin naar de thee, gingerale, chocomel(7km totaal). En dan doe ik nog dagelijks een setje krachtoefeningen thuis.
    Naast nog wat kind naar vriendje brengen/ophalen, bibliotheek, tuinieren, thuis poetsen(sneller) en spelen en stoeien met mijn kleuter.

    Kort gezegd.. als ik een uur per dag zit is het veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedere morgen een kwartier grondoefeningen en een half uur intensief fietsen op de hometrainer.
    Een keer per week een uur naar de sportschool (zowel cardio als krachttraining)
    Normaal loop ik iedere dag 5 km of meer maar dat sla ik de laatste weken over ivm verplichtingen elders.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je haalt je abonnementen er in ieder geval uit! Super!
    Ik loop dagelijks minimaal 7000 stappen, en dat vind ik al heel flink van mezelf.
    Fijne zondag!
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind jouw portie beweging behoorlijk indrukwekkend! Ik kom daar dus bijlange niet aan . Ik ga proberen om me door jou te laten inspireren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar bemoeit de rivm zich mee….

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hecht totaal geen waarde aan de cijfers van het rivm. Waar zijn die cijfers op gebaseerd? Ik ken een aantal mensen die na de coronaperiode niet meer terug gegaan zijn naar de sportschool. Omdat zij in de corona periode hebben ontdekt dat wandelen in de buitenlucht heel fijn was en zijn daar mee doorgegaan. Er fietsen en wandelen heel veel mensen in mijn omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik beweeg meer dan voldoende: 60 min cardio op de sportschool, 15 min krachttraining, 2x 12 minuten heen en weer naar school op de fiets, door school lopen, trappen op en af thuis en op school. En dat doe ik voor mijn gezondheid én mijn plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het matig intensieve haal ik zeker, met wandelen en fietsen per week zeker wel het dubbele. De frisse lucht doet me daarbij ook goed. Het intensieve zou vaker mogen. Sinds kort hier een roeimachine, dat doet me wel goed. Ook voor mijn rug. Echt even een andere houding dan al dat bureauwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat het rivm vindt of zegt boeit mij niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.