zondag 5 november 2023

Minder supplementen

In de krant en ook in consumentenprogramma's, zoals bij Lubach kwam het onnodig slikken van vitamine- en  mineralensupplementen aan de orde.


Het kwam er op neer: bij gezonde voeding zijn supplementen voor volwassenen tot een jaar of 60 meestal  totaal niet nodig en betaal je geld voor een illusie.
Tot voor kort slikte ik vrij veel supplementen: Vitamine D3, Vitamine B12 , ijzer en daarnaast nog een multivitamine voor 65+-ers.

Ik heb besloten te minderen. De D3 en B12 neem ik nog wel dagelijks, maar de ijzer en multivitamine nog maar 2x per week, totdat de voorraad op is.
Waarom?
Volgens mij eet ik voldoende gevarieerd.
Extra vitamine D3 wordt voor ouderen aanbevolen.
En de B12 slik ik om 2 redenen:
A. ik eet geen vlees en weinig dierlijke producten.
B. het medicijn metformine, dat ik al wel ruim 20 jaar slik, kan B12 tekort veroorzaken. Daarom slik ik al jaren B12.

26 opmerkingen:

  1. Zou het niet per mens verschillend zijn? Als ik een paar dagen geen magnesium neem,krijg ik kuitkramp. Toen ik chondroitine vergat op vakantie werd de artrosepijn erger. Dus die loze kreten test ik met eigen lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Aaf, er is wel wat nuance aan te brengen. Veel supplementen van zogenaamd gezonde dingen zijn misschien overbodig zoals collageen wat iedereen tegenwoordig schijnt te nemen om geen rimpels te krijgen. Dat is echt een onzinverhaal want je lichaam breekt het af en het vult geen rimpels op. Verkoopt wel heel goed...
    Probiotica daarentegen zou voor sommige mensen wel verstandig zijn. Net zoals wij goed moeten zorgen voor de bodem zodat de voedingsstoffen in het eten komen (wat echt verarmt is door intensieve landbouw) moeten we ook goed zorgen voor de bacterien in onze darmen. Van de 20 soorten hebben sommige mensen er maar 3 of 4. Eenzijdig en slecht eten is de oorzaak. Veel vezels helpen enorm om ze te laten groeien maar helaas geloven veel mensen dat koolhydraatarm gezond is.
    Ik denk dat extra C en multi echt geen kwaad kan. De vitaminepillen in NL zijn sowieso heel laag gedoseerd.
    Het boek van dr Greger hoe overleef ik (how not to die of de opvolger die echt alle mythes van tafel veegt how not to diet) is hilarisch, wetenschappelijk onderlegd en heel leerzaam. Snappen wat er echt gebeurd op biochemisch niveau in je lichaam kan helpen met in elke hype trappen.
    Zaken die hij wel aanraadt: Nigellazaad tegen hoog cholestrol, hibiscusthee tegen hoge bloeddruk enz. Maar alles is wetenschappelijk knderzocht in serieuze trials.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de boekentips, ik noteer ze!

      Verwijderen
    2. Helemaal eens met anoniem van 9.01u.
      Ik vind het ook te zwart wit gezegd in het filmpje.
      Vitamine D tekort komt veel meer voor dan we denken.
      En vitamine B12 kun je niet suppleren zonder B11 , wat foliumzuur is, en andersom.
      Internisten checken beide en vult dan aan.

      En dat kruiden niet zouden werken....onzin. natuurgeneeskunde is veel ouder dan dat de reguliere geneeskunde is. Prima ter ondersteuning, wel op advies (bijv natuurarts) en niet op eigen houtje.

      Verwijderen
  3. Ik denk ook dat het bij jou wel goed zit qua vitamines.
    Omdat ik weliswaar ook gezond eet, maar ook veel snoep, gebruik ik wel een 65+ multivitamine per dag. Of nou ja, ik sla weleens een dagje over. Suiker is een anti nutriënt en 'vreet' gezonde voedingsstoffen. Ik zou beter minder koek, zoete drop, toetjes ed moeten nemen.... maar lukt me vooralsnog niet. Vind het leven dan zo kaal. . Ik neem 1 x per jaar ook een kuur silidyn druppels met o a silicium. Ik heb het idee dat mijn haar de laatste jaren niet meer dunner wordt. Mijn tantes en moeder waren op mijn leeftijd zeer dun behaard. Dan zie ik er nog beter uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb altijd wat problemen gehad met eten en zal de laatste zijn om te beweren dat ik een gezond eetpatroon heb. Uiteraard doe ik mijn best, maar ik eet niet erg afwisselend. Ik heb begin dit jaar een week of zes alles wat ik at en dronk ingevoerd in de Eetwijzer app van het Voedingscentrum. Daar kun je dan bekijken wat je te veel of te weinig binnenkrijgt. Daarom ben ik toen gestart met een multivitamine, dat bracht de boel meer in balans. Ik merk dat lichamelijk niet, maar het geeft me wel een geruster gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik slik wat weg. D3 3200 ie dagelijks. Tegen artrose. Lamberts 50+ met B12. En K2. Plus ijzer. Dan Mariadistel die Idd de lever helpen. Bevestig door chirurg, die me vertelde hoe vaak hij wel niet spul weg sneed. Jammer dat ik daar gevoelig voor ben. Het geeft veel energie. Koop in grote voorraden bij vitamines per post, de RoodeRoos en Lovely health. Ik kan het betalen.
    Artrose is een dingetje. Moest nieuwe beugelflessen kopen want kon die gewone flessen en potten niet gebruiken bij wecken. Slasaus flessen kan ik wel openen. Die blijf ik hergebruiken. Pindarotsjes met plastic deksel kunnen hergebruikt worden voor inmaken in het zuur.
    Mopper niet. Loop veel, buiten bezig in de tuin. Leeftijd .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf slik ik natuurlijk middel op advies internist, omdat ik geen statines verdraag.
      Ik weet waar ik op moet letten en hoeveel ik moet nemen.

      Verwijderen
    2. Wát een verstandige internist! Ben benieuwd wat je slikt..

      Verwijderen
  6. Ik slik al jaren een regiment aan supplementen, maar enkel als ze hun nut en effect bewezen hebben. Merk ik geen verschil, dan stop ik er weer mee. Zo gebruik ik glucosamine tegen mijn artrose.Toen ik er mee stopte, omdat het over was, kwam het helemaal terug. Ik gebruik ginkgo biloba, omdat ik het altijd zo koud had, ook dat heeft effect. En zoals Izerime ook zegt: zonder magnesium krijg ik in de ochtend krampen in mijn benen. Visolie heeft een versterkende werking bij anti depressiva. Wie vaak sombere buien heeft, moet visolie nemen. Daarnaast neem ik calcium, omdat mijn nagels anders altijd afbreken. Misschien een teken van botontkalking? In een drogisterij raadden ze me eens een multivitamine aan. Maar ik zei: als het effect heeft, weet ik niet welke vitamine dat deed. Ik heb altijd uit mezelf de raad van Katan gevolgd: als je slikt, slik dan gericht,. Je loopt zelfs een risico met multivitamines. Dat je teveel binnenkrijgt van een bepaalde vitamine.Zoals vitamine b6. Als je daar teveel van binnenkrijgt, vergiftig je jezelf. In sommige multivitamines zat teveel vit b6. Dus om te zeggen: bij gezonde voeding zijn supplementen totaal overbodig, is mij te kort door de bocht. Bij gezonde voeding heert een gezond mens. En als je altijd gezonde voeding neemt, wil niet zeggen dat jezelf gezond bent. Gezonde voeding maakt medicijnen niet altijd overbodig. Dus ook supplementen niet. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe werkt dat dan dat suiker voedingsstoffen opeet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik op de site van het Nationaal Fonds tegen Kanker: Suiker dat niet onmiddellijk door het lichaam kan worden verbrand wordt in de lever omgezet in verzadigd vet. Dit omzettingsproces kost veel B-vitaminen en mineralen die elders aan het lichaam worden onttrokken. Daarnaast is dit vet moeilijk om te zetten in brandstof en zal het zorgen voor vervetting van de lever.
      Ik hoeverre dit wetenschappelijk onderbouwd is, dat weet ik niet.

      Verwijderen
  8. Om je als bron alleen op een populair programma als Lubach te baseren omtrent een beslissing lijkt mij niet heel slim...

    Nog een tip: neem bij de vitamine D3 altijd vitamine K2, dan komt de calcium terecht waar het hoort, namelijk in de tanden en botten en niet in de slagaders en bloedvaten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn keuze is niet alleen gebaseerd op Lubach, hoewel ik vind dat de research achter dit programma heel goed is, ik heb mij ook gebaseerd op teksten en uitspraken van anderen, zoals voedingswetenschappers Martijn Katan en Jaap Seidell.

      Verwijderen
    2. K2 mag niet iedereen innemen!

      Verwijderen
    3. Als je geen negatieve effecten opmerkt met het stoppen van bepaalde supplementen, dan had je ze dus ook niet nodig. Wat ik laatst wel las, is dat veel mensen tegenwoordig een ijzertekort hebben.
      @Luz. Ik neem calcium en merk het heel goed aan mijn nagels. Dus komt niet alles in de bloedvaten zonder vit. K2. Geartsje

      Verwijderen
  9. Bij een gevarieerd voedingspatroon hebben gezonde mensen geen supplementen nodig. Wel aandacht en liefde, maar dat zit niet in een potje.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar niet alle mensen die gezond eten, zijn gezond. En als je naar de dokter stapt, geven ze meteen medicijnen. Dan probeer ik liever eerst supplementen. Dokter stopte me vol met ontstekingsremmers, maar niets hielp op den duur. Tot ik via een tip B12 ging gebruiken. Geartsje

      Verwijderen
    2. Beetje kort door bocht. Niet elke huisarts schrijft meteen medicijnen voor. Met een beetje boerenverstand kom je qua inname van supplementen een heel eind is mijn ervaring.

      Verwijderen
  10. We zijn 70-ers en slikken dagelijks D6 K2 combinatie, dat wordt wel geadviserd algemeen. En ik magnesium tegen krampen, dat merk ik als ik ze niet neem. En Omega 3, Partner is gevoelig voor blaasontsteking en slikt Vit C in hoge dosering om urine zuurder te houden op advies van Uroloog.
    Verder eten we elke dag vlees, dus B12 zal wel in orde zijn en vrijwel alles vers en voldoende groente. Voelen ons beiden goed en hebben ruim voldoende energie om de dag door te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik at ook alle dagen vlees, maar door het jarenlang gebruik van maagzuurremmers kreeg ik toch een tekort aan B12 waardoor mijn linkerschouder behoorlijk ging ontsteken. Artritis of artrose, met die beide ben ik steeds in de war. Door b12 te slikken ging dat weer over. Maar ik moet wel glucosamine blijven gebruiken, anders krijg ik weer pijn. Zonder ontstekingen. Het ene heet artrose, het andere artritis. Geartsje

      Verwijderen
    2. Dan is er dus al een lichamelijk mankement. Anders zijn maagzuurremmers niet nodig. Zonder dit zou dientengevolge misschien ook de extra B12 achterwege kunnen blijven.

      Verwijderen
    3. Ik slik al 35 jaar maagzuurremmers en kan echt niet zonder, als ik er de dag niet mee begin heb ik in de loop vd dag last wat ik ook eet en niet eet.
      Artrose is slijtage en/of verdwijnen van kraakbeen en aantasting botten, heb ik heel veel last van, al 2 nieuwe knieen, peb in verzwakte middenvoetsbeentjes en ook heel veel last van handen, al 2 operaties gehad.
      Artritus zijn ontstekingen van gewrichten, dat is heel wat anders.
      Glucosamine heb ik maanden geprobeerd maar merkte geen enkel effect en het is toch vrij prijzig

      Verwijderen
  11. Bij een algemeen bloedonderzoek bleek dat ik geen tekort aan vit B12 of vit D heb. Ik slik een maagzuurremmer , maar kennelijk worden voedingsstoffen wel goed door mijn lichaam opgenomen. Eet gezond, vezels, alles vers en snoep nauwelijks. In het verleden nam ik wel multivitaminen maar doe dat al jaren niet meer. En begin er ook niet meer aan, teveel is ook niet goed. Ik ben 69 jaar, hoop nog lang gezond te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangaande een tekort aan b12 heb ik nooit een bloedonderzoek naar gedaan. Maar met de de vit B12 ging het over. Dus kan het niet anders dan dat ik een tekort had. Anders zou het niet werken. Het scheelt misschien ook welk merk maagzuurremmer je gebruikt. Ik heb op internet wel gelezen dat dit vaker voorkomt. Geartsje

      Verwijderen
  12. Ik heb wel eens bijgehouden in de eetmeter app van het voedingscentrum wat ik eet. Ondanks dat ik heel gezond eet, dagelijks groente en fruit, volkoren producten, magere zuivel etc.), nauwelijks koek en snoep, kwam ik tot mijn verbazing niet bij alle vitamines en mineralen aan de ADH (gemiddeld over langere periode). Ik slik daarom wel een multivitamine die niet hoog gedoseerd is (max 100% van de ADH, gewoon eigen merk van Kruidvat).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.