maandag 20 november 2023

Zijn Black Friday deals echt voordelig?

Komende vrijdag is het weer Black Friday, een fenomeen al weer jaren geleden overgewaaid uit de VS.
In mijn jeugd had je dat niet en tot voor een jaar of 15 geleden had ik er nog nooit van gehoord.
Toen had je wel uitverkoop, maar dat was niet in november.
Nu zie je overal Black Friday aanbiedingen: in de supermarkt, in de witgoedwinkels, elektronicawinkels, on-line, noem maar op!
Waar niet? Mijn dochter werd al heel chagrijnig van al die ongevraagde reclamemails in haar mailbox!

Is het inderdaad voordelig om rond die datum iets te kopen? Sommige bedrijven maken hun aanbiedingen mooier dan ze zijn en doen net alsof ze prachtige aanbiedingen hebben door de oude prijs voorafgaande aan Black Friday hoger te maken.
Het is dus opletten geblazen of het klopt dat je inderdaad voordelig uit bent.
Meestal koop ik eind november helemaal niets . Ik heb niets nodig, dus waarom zou ik dan iets nieuws kopen?
Vorig jaar had ik een nieuwe smartphone nodig. Toen heb ik gewacht tot Black Friday en met wat korting een middenklasse telefoon gekocht die goed bevalt.

Maar meestal koop ik dus niets.
Want het meeste geld bespaar je door helemaal niets te kopen. Goed voor je spaargeld en ook goed voor het klimaat. Want al die spullen moeten wel gemaakt worden en naar jou toe (of naar de winkel) vervoerd worden. Dat kost grondstoffen en brandstoffen! 

Als je iets nodig hebt, is het natuurlijk heel handig om gebruik te maken van een mooie aanbieding! Heb jij een Black Friday deal gescoord of heb je plannen om wat te kopen?

13 opmerkingen:

  1. Als je echt iets nodig hebt,kan het voordelig zijn. Maar het lijkt me ook het aanmoedigen van onnodige-dingen-aankopen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waren een paark weken geleden van plan om nieuwe matrassen te kopen en omdat we een Auping bed hebben met 2 spiralen en 2 motoren (70 x 2.00) hebben wij ons laten adviseren bij Auping. Er was een korting van 15% omdat Auping een jubileum had. Omdat het om een nogal hoog bedrag ging (Euro 2.500) voor 2 matrassen hebben we ons bij een ander Auping filiaal nogmaals laten adviseren en tot onze verbazing kwam er iets heel anders uit. Gisteren nog maar een keer en weer een ander advies. Deze week is er 20% korting maar ik twijfel dus aan de 'adviezen' want 3 keer iets anders.....Op het logeerbed (waar ik vaker ga slapen als manlief snurkt...) ligt een Ikea matras en dit is prima maar helaas hebben ze bij Ikea én veel andere goedkopere winkels geen 70 x 2.00 als afmeting. Zijn er dus nog niet uit. Verder niets nodig dus koop ook verder niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee ik zal er niets bij kopen, we hebben een nieuwe wasmachine nodig maar die is bij de Makro nu in de aanbieding.
    Vorig jaar liep mijn 2-jarige telefoonabonnement af en kon ik net gebruik makne van hun BF deal dat was toen wel voordeliger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enerzijds erger ik me ook vreselijk aan alle overkill aan reclame, en aan het Amerikaans imperialisme wat we weer over ons heen krijgen. Anderzijds heb ik heel dringend een nieuwe Koelvrieskast nodig, en eigenlijk een horloge. Voor die aankopen wil ik wel de beste prijs betalen......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou ik iets nodig hebben, dan keek ik zeker bij de black friday aanbiedingen.Ook al vind ik het een overdreven gedoe, als ik geld kan besparen is dat prima. Maar dan wel online, overvolle winkels vind ik verschrikkelijk.
    Maar ik heb niets nodig dus ik let er niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb tot Black Friday week gewacht om een nieuwe diepvries te kopen. Scheelt me zo’n €150,- . Datzelfde heb ik met mijn telefoon gedaan. Scheelt €200,- . Waar ik eerst alleen de diepvries of de telefoon kon kopen, heb ik nú allebei.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nooit van mijn leven iets op Black Friday Month kopen! Al kreeg ik geld toe. Houdt je troep maar.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je iets werkelijk nodig hebt en het is (veel) goedkoper dan anders, waarom niet?
      Als je weloverwogen aan de hand van consumententests iets uitkiest en het is geen troep?

      Verwijderen
    2. Je kunt geld besparen als je iets nodig hebt en het zijn gewone produkten, die vorige envolgende week ook te koop zijn.Overdrijven is ook een kunst, Marijke !

      Verwijderen
    3. Je wordt genept. En ik heb zelden iets nodig precies rond deze tijd.
      Als mijn koelkast in augustus stuk gaat dan wacht ik niet tot eind november. Maar dat kan natuurlijk bij andere mensen wel een optie zijn. Bij geldgebrek kies ik voor de kringloop of marktplaats.
      Marijke

      Verwijderen
    4. Jij bent wel heel erg stellig. Ben het met je eens dat al die reclame mensen aanzetten tot het kopen van onnodige spullen maar als je toch iets nodig hebt en korting kunt krijgen is daar toch niets mis mee?? Zoals je zelf al zegt die producten zijn er na volgende week ook nog wel maar dan misschien duurder. En wanneer je iets duurzaams met korting koopt is dat ook beter voor milieu en klimaat.

      Verwijderen
  8. Ik heb niets nodig, kan ook zo snel niets bedenken waar ik misschien in de nabije toekomst om verlegen zit dus ik bekijk de aanbiedingen niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vorig jaar had onze zoon een appartement gekocht met data 20 december. ik had al maanden allerlei prijzen in de gaten gehouden van producten die hij graag wilde. uiteindelijk was hij voor de wasmachine , tafel en hue verlichting vele malen goedkoper. de wasdroger daar in tegen was 30 % duurder. dus het is gewoon goed uitkijken en vergelekijken

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.