dinsdag 21 november 2023

Oh, dat wist ik niet!

Weten jullie wat het HPV virus is?
Het is het Humaan Papilloma virus, een virus dat bij vrouwen baarmoederhalskanker veroorzaakt.
Het is een heel besmettelijk virus dat makkelijk wordt doorgegeven tijdens seks. Het is een soa die bijna iedereen krijgt.

Wat blijkt uit onderzoek? Je kunt er ook mond-keelholtekanker van krijgen!

Dat wist ik niet!
Lees er hier meer over, op de site van de NOS
Door vaccinatie op 10-jarig leeftijd, kunnen kinderen daartegen beschermd worden. 

Ik zeg: doen! Hiermee kun je dus de kans op 2 soorten kanker aanzienlijk verkleinen: keelkanker en baarmoederhalskanker.

Aanvulling op 21 november: bij nadere beschouwing blijkt dat het HPV virus ook de veroorzaker kan zijn van andere soorten kanker: kanker van penis, anus, vagina en schaamlippen.

Wist jij dat het HPV virus behalve baarmoederhalskanker ook keelkanker kan veroorzaken?


28 opmerkingen:

  1. Goed dat je daar een blog over schrijft. Ik wist het wel maar ben ooit opgeleid als verpleegkundige en tijdens een lesweek over SOA's werd hier ook aandacht aanbesteed maar toen was er nog geen sprake van vaccinatie. Je kunt jezelf overigens tot je 26e laten vaccineren (gratis) omdat er wetenschappelijk bewijs is dat het kanker voorkomt. Na je 26e kan het ook maar dan moet je het zelf betalen omdat dat bovengenoemde bewijs er niet of onvoldoende is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja dat wist ik. Maar ook nog niet zo lang hoor.Toen de eerste meisjes werden ingeënt zat er wel een folder bij maar ik kan me niet herinneren dit gelezen te hebben. Toen mijn zoon een oproep kreeg twee jaar terug wist ik het wel. Ik denk dat het toen in de folder stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, was me bekend. Orale seks schijnt bij te dragen aan verspreiding. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En daarom moet je je beddengoed, ondergoed en handdoeken op minstens 60 graden wassen, haha! Niet dat softe gedoe van: op 30 graden wordt het ook wel schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus als je beddengoed heet wast krijg je geen hpv tijdens seks? Interessant....!

      Verwijderen
    2. Ja, als je bed schoon is kan je niets gebeuren... KOM OP NOU!!!

      Verwijderen
    3. Haha en dat geloof jij?

      Verwijderen
    4. Dat zijn nu precies van die onwaarheden die veel mensen geloven als waarheid, HPV heeft niks met schoon of vuil te maken zelfs als je iedere dag je bed zou verschonen en het beddengoed in de kookwas zou doen. ONZIN!!!!

      Verwijderen
    5. Ben je niet met bedwantsen in de war? Of ander ongedierte in je bed? Geartsje

      Verwijderen
    6. Anoniem heeft gelijk. Denk aan de lichaamssappen op het beddengoed. Daarbij kunnen (openbare) sauna’s zorgen voor verspreiding van seksueel overdraagbare aandoeningen.

      Verwijderen
    7. Ter aanvulling: dit staat op de website van de gerenommeerde Mayo Clinic.

      Personal contact. Touching someone's warts or not wearing protection before contacting surfaces that have been exposed to HPV — such as public showers or swimming pools — might increase your risk of HPV infection.

      Dus ook in openbare douches en zwembaden is kans op infectie.

      Verwijderen
    8. En buitenwater? WC brillen? Gewoon nieuwsgierig

      Verwijderen
    9. Daaruit volgt nog steeds niet dat in de regel wassen op 30 graden gewoon prima is en niet ‘haha soft gedoe’. Heel vies wasgoed moet warmer ja, niet perse alleen hierom. Bovendien is de kans dat je hpv indirect oploopt via oppervlakten exponentieel veel kleiner dan via het direct aanraken van geslachtsorganen (veruit meeste gevallen seks dus maar goed laten we exact blijven). Dat weten ze bij de Mayo Clinic ook wel daarom staat er ‘might increase the risk’ en niet ‘is a significant risk’.

      Vaccins zijn gewoon een goed idee, ze zijn veilig en voorkomen een heleboel leed.

      Verwijderen
    10. Beter ‘ schoon ‘ op jezelf zijn. En niet met iedereen naar bed gaan

      Verwijderen
    11. Ja beter, of minstens bij vaccinatie promotie een andere levensstijl promoten. Zowel ik als mijn man zijn elkaars eerste en enige liefdespartner. Al 40 plus jaar. Ik kan thuis testen om de zoveel jaar op HPV ipv uitstrijkje. Uitslag negatief op HPV.

      Verwijderen
  5. Ja, daar ben ik mee bekend sinds het vaccin beschikbaar is. Het kan ook anuskanker veroorzaken. Mijn dochter (16) is ertegen ingeënt en mijn zoon (nu nog kleuter) zal als hij oud genoeg is ook worden ingeënt. Superbelangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Aaf, wat fijn dat je hier aandacht aan besteedt. Het is inmiddels gelukkig ook bekend dat het voor jongens een belangrijke vaccinatie is ivm anus- en peniskanker. Geloof je, dat wil je niet! En ik spreek nu uit naaste-ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De hpv vaccinatie werkt maar tegen twee van de weet ik hoeveel soorten hpv, en het is onbekend wat die andere soorten gaan doen als die twee worden onderdrukt door vaccinatie. Het is onbekend wat de gevolgen zijn voor het vaccineren van kinderen tot 15 jaar, daar is vrijwel geen onderzoek naar gedaan, maar die prikken worden wel gezet. Het vaccin werkt ongeveer 10 jaar. Het ontstaan van baarmoederhalskanker duurt na infectie zo’n 15-20 jaar. In NL sterven jaarlijks 200 mensen door baarmoederhalskanker, dat is 0,3% van het totaal aantal gestorven vrouwen. 100 overlijdens waren te voorkomen geweest door het maken van een uitstrijkje om het op te sporen, dus 0,15%.

    Zonder seks te hebben gehad is de kans 1,3% dat je het krijgt. Je kunt je kind ook meegeven dat seks niet iets is om zomaar met iedereen te delen. Voorkom je meer mee, niet alleen op het gebied van hpv.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je dan wel vergeet is dat die 2 varianten wel verantwoordelijk zijn voor ongeveer 80% van de gevallen dat een HPV virus de oorzaak is. Inmiddels zijn de gevolgen wel duidelijk in beeld want er wordt al langere tijd geprikt en dus wordt er ook vervolg controle gedaan, dat is verplicht ook voor medicatie als paracetamol wordt dat nog gedaan.
      Kortom een zeer slecht advies wat je hier geeft.

      Verwijderen
    2. Elke medische interventie kent bijwerkingen, die kunnen soms ernstig zijn. Ook over de HPV vaccinatie zijn die bekend. Het is goed te overwegen hoe groot het risico op besmetting is tov van het risico van(de zoveelste) vaccinatie.
      En de bijwerkingen van het vaccin voor kinderen onder de 11 jaar zijn niet bekend en moeten bekeken worden.
      Ik heb er veel informatie op nagelezen en, het zal niemand verbazen, mijn kinderen geadviseerd net niét te nemen.

      Verwijderen

    3. Wat je kinderen later vinden weet je dan ook weer niet. Wij hebben onze kinderen "kritisch geprikt" wat er op neer kwam sommige vaccinaties niet, anderen later, weer anderen niet in een cocktail, en nooit als de kinderen ziek of halfjes waren. Maar onze kinderen hadden liever wel weer alle vaccinaties gehad en vinden het nu vervelend dat ze de vaccinaties zelf moeten regelen. Had ik terugkijkend hetzelfde gedaan? Het uitstellen bij ziekte en soms later laten geven, dat zeker, het "splitsen" vast ook. Maar vaccinaties niet laten geven, nee dat had ik terugkijkend niet weer gedaan.

      Verwijderen
    4. Eerste anonieme reageerder, ik geef geen advies, ik geef cijfers om over na te denken. Zijn cijfers van 2023. Want die krijg je niet bij een promo over vaccinaties. Wat iedereen doet, moet hij verder zelf weten.

      Verwijderen
  8. Mijn kinderen zijn volwassen. Ze weten dat ik een kritische onderzoeker ben en ze hebben het recht zelf te beslissen. En dat doen ze ook..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarom niet kritischer zijn en niet met Jan en alleman sex hebben? Dat voorkomt op heel veel gebieden leed!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exact. Maar dat is geen hippe mening.

      Verwijderen
    2. Je hoeft maar met 1 persoon seks te hebben om het op te kunnen lopen

      Verwijderen
    3. ik heb al 25 jaar seks met alleen mijn man. Ik vertrouw hem volledig, maar weet ik zeker dat hij is nooit vreemdgegaan? Nee. Hij kan een keer seks gehad met iemand anders, besmet raken en mij besmetten. Wij hebben een vaccin die kanker voorkomt, gratis voor iedereen, laten we dankbaar aan de wetenschap zijn, en gebruiken! Was het waar dat ook voor andere vormen van kanker ook een vaccin beschikbaar was.

      Verwijderen
    4. Het goede nieuws is...aan het voorkomen van kanker kun je zelf veel doen. (Niet alles)
      Lees: Het verzwegen verhaal over kanker van Brian Peskin

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.