donderdag 25 april 2024

De hobbels die ik moet nemen om bloed te laten prikken.

Ooit was het heel simpel. Ik kreeg een labformulier van de (huis)arts of ik kreeg een formulier per post toegestuurd.  Ik hoefde geen afspraak te maken, maar trok een nummertje en schoof op 1 van de drie ochtenden per week dat de laboranten aanwezig waren, aan bij de wachtenden in het gezondheidscentrum in mijn wijk.

Sinds corona moet je een afspraak maken om bloed te prikken, of lichaamsmaterialen zoals urine in te leveren en kun je niet meer spontaan langskomen. Die afspraak moet je ruim van tevoren online of telefonisch maken, anders is er geen plek.

Sinds heel kort zijn er hier geen labbriefjes meer. Je krijgt een mailtje toegezonden van (assistente van) de huisarts.
In het mailtje staat een link naar "belangrijke informatie over uw onderzoek"
Als je op die link klikt, dan kom je in een omgeving waar je kunt klikken op "stuur een Sms-code"
Dan moet je de SMS openen en de code ophalen
Die voer je dan weer in op een inlogpagina en vervolgens krijg je op je telefoon de streepjescode voor jouw onderzoek.
Dat zijn een heleboel stappen op mijn telefoon!

  1. mailtje zoeken (de mail voor het onderzoek van afgelopen dinsdag was van 5,5 week geleden verzonden) en mail openen
  2. klikken op de link "belangrijke informatie over uw onderzoek"
  3. vervolgens klikken op "stuur een Sms-code"
  4. vervolgens SMS openen en de 6 cijferige code kopiëren of opschrijven
  5. vervolgens die code invoeren op een inlogpagina
  6. en doorklikken naar de pagina die de streepjescode toont.
  7. en die streepjescode moet je bij bloedprikken tonen, want die moet gescand worden

En dan heb ik het nog niet eens over het online een afspraak maken, dat gaat aan het onderzoek vooraf.

Om te oefenen met de stappen van de procedure, heb ik de procedure een aantal keren thuis gedaan en elke keer krijg je via de SMS weer een nieuwe 6 cijferige code, net als bij de DigiD. Als ik dat bij de laboranten, die mij moeten prikken, ga doen, dan is dat nogal tijdrovend. Tijdens de 1e keer dat ik dit ter plekke deed, adviseerden de laboranten mij om op mijn telefoon een screenshot van de streepjescode te maken. Een goed idee, want die streepjescode verandert niet, die code geeft de gewenste onderzoeken weer, hoewel je die niet opnieuw kunt gebruiken.  Nieuw onderzoek, Nieuwe procedure.   
Zo, met een screenshot van de steepjescode, deed ik het afgelopen dinsdag, bij het prikken van de schildklierwaarden.

Ik vind het nog steeds een ingewikkeld proces. Ik heb nu 2 keer kunnen oefenen, maar ik vind het een gedoe! Een nadeel is ook dat ik aan de streepjescode helemaal niet kan zien waarvoor ik geprikt word. En ik kan dus ook niet checken of dit onderzoek klopt met wat afgesproken was of dat er een vergissing gemaakt is. 

Waarschijnlijk geeft het systeem wel heel veel privacy. Ik denk dat ook de laborante niet weet waarvoor ze prikt, alleen het type buisje en de hoeveelheid buisjes krijgt ze te zien. De code komt op de etiketten en bij het onderzoek wordt de code dan gekoppeld aan, in mijn geval, de schildklierwaarden en dat gaat dan naar de huisarts die mag bepalen of de huidige dosis schildkliermedicijn goed is.  Of dat ik misschien net een lagere of hogere dosis nodig heb. Als dat het geval is, begint het allemaal weer opnieuw. Andere pillen met een andere sterkte en na 6 weken controle.

Al na 1 dag was de uitslag binnen. Mijn schildklierwaarden zijn nog steeds niet goed! Mogelijk heb ik een hogere dosis nodig van het schildkliermedicijn. De dosis wordt nu nog niet opgehoogd. Het advies: nog zes weken doorgaan met de huidige sterkte en dan opnieuw prikken. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan krijg ik een hogere dosis en mag ik 6 weken later wéér prikken of het dan goed is.
Ik vraag me echt af hoe digibeten en/of laaggeletterden dit doen!
Zouden die afhaken of een zoon of dochter meenemen? Dan moet je wel kinderen (in de buurt) hebben!

28 opmerkingen:

  1. Ik bel gewoon voor een afspraak voor bloedonderzoek.
    Tot nu toe geen problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En mensen zonder internet? Kunnen die niet meer bloedprikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar, jammer dat het steeds ingewikkelder wordt om bloed te prikken.
    Wat ik wel een voordeel vindt ban de digitalisering is dat je zelf je uitslag al kunt inzien na een dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat is bij ons niet zo, je moet daarvoor naar de praktijk en vragen of de assitente het voor je print of e-mailt en dan nog als je nooit laat prikken weet je niet wat goed of niet goed is.

      Verwijderen
  4. Eerlijk gezegd vind ik privacy bij bloed prikken onzin. Hoe erg is het als degene die bloed afneemt, weet waarop je getest wordt? Het is zijn of haar werk, bij de volgende patient is hij of zij jou al weer vergeten.
    En met deze nieuwe werkwijze zijn er weer drempels bij voor mensen die digitaal minder vaardig zijn. We slaan een beetje door zo.
    Groet, G.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een vrij naïeve gedachte. Als je geprikt wordt op bijv HIV of een andere SOA (voor sommige mensen nog steeds een reden om anderen met de nek aan te kijken), dan wil je niet dat iemand dat weet. Zeker niet in een kleinere gemeenschap waar men elkaar wellicht kent. Daarnaast gaat die privacy verder dan de prikmedewerker. Een onveilig verzonden mailtje kan ook elders belanden en jouw medische gegevens zijn goud waard.

      Verwijderen
  5. Partner werd er vorige week ook mee geconfronteerd. Als het de eerste keer is heb je geen idee wat de bedoeling is.
    Als je alles op laptop doe kan je ook met telefoon een foto vd streepjescode maken hoorden wij dan weer van de assistente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik stond begin maart ook raar te kijken. Tijdens het consult zei mijn huisarts dat ze mij een opdracht voor verschillende bloedonderzoeken zou toesturen. Dus ging ik uit van briefjes per post. Maar het bleek dus een mailtje met daaraan gekoppeld een uitgebreide procedure voor 5 soorten bloedonderzoek.

      Verwijderen
  6. Ik heb geen mobiel, dus alles met sms-code zal niet lukken.
    Sowieso is wat je beschrijft te ingewikkeld voor me.

    Maar ook, voor dit soort bloedprikken moet ik eigen bijdrage betalen die enorm hoog is(ja ook als de huisarts het bloedonderzoek voorschrijft)...voor gebruik van de prikruimte, voor het werk van de verpleegkundige, voor het lab-onderzoek zelf...en soms kom ik per bloedprik op meer dan honderd euro. Dus ik laat niets meer prikken.
    (en ja eigen bijdrage is buiten zorgverzekering ,het is wat anders dan eigen risico)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoef geen eigen bijdrage te betalen voor bloedonderzoek, het telt wel mee voor het eigen risico. In december 2023 kostte het bloedonderzoek €42,67

      Verwijderen
    2. Volgens mij ligt dat er een beetje aan wat er onderzocht wordt of moet worden. De prijs van bloedonderzoek kan inderdaad aardig oplopen!!

      Verwijderen
  7. Goed beschreven! Als je na jaren weer voor behandeling in het ziekenhuis moet zijn, krijg je te maken met een digitaal dossier. Hierin moet je echt je weg zien te vinden. Mijn afspraken, Mijn uitslagen, enz. Als er een nieuw bericht is krijg je een mail en of verschijnt het vanzelf op je scherm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoals Izerina schrijft mensen zonder internet...Mijn moeder in Amsterdam heeft wel internet maar dat is eigenlijk voor mij, de dochter. Zij heeft weliswaar een mobiele telefoon maar geen smartphone dus gaat dat bloedprikken (4 keer per jaar) via mijn nummer én telefoon. Ik moet daar dus speciaal voor naar Amsterdam. Hemel en aarde bewogen (via de huisarts, prikorganisatie) etc. om te kijken of dat niet anders kan. En anoniem van 09.05 wat raar ook nog een eigen bijdrage? Mijn partner heeft bijna nooit iets maar nu was er iets met zijn schildklierwaardes en wilde de HA bloedprikken dat moest na 6 weken herhaald worden. Dat onderzoek gaat van zijn eigen risico af dat weten we maar hij wilde graag weten waar dit het 'goedkoopste' was in het zknhs of bij een lab. Halve dag bezig geweest om dit uit te vogelen maar niet gelukt het zknhs zegt dat ze daar geen mededelingen over doen en het lab zegt het niet te weten...toch vreemd voor dit ben je toch ook een consument dan zouden prijzen toch ook openbaar moeten zijn, bij de tandarts weet je ook wat een 1-2 of 3-vlaks vulling kost of een verdoving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mijn zorgverzekeraar kan ik uitvogelen welk lab het goedkoopste is.
      Niet dat ik meer ga, want ik heb geen mobieltje en mijn schildklier waardes zijn al 20 jaar goed.
      Ik zit graag aan de lage kant met de Thyrax, dan slaap ik beter.

      Verwijderen
    2. Mijn schildklierwaardes waren 19 jaar goed en toen, 7 weken geleden, ineens niet meer.

      Verwijderen
  9. Ik maak persoonlijk graag gebruik van dergelijke digitale constructies. Het bespaart me veel wachttijd, telefoontjes etc. Ik kan de dingen regelen op het moment dat ik het wil. Maar ik ben digitaal vaardig, voor mensen die dat niet zijn moet er wel een andere route blijven bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier gaat het bloed prikken nog steeds zonder een afspraak te maken. Wel een streepjescode waar de prikster niet blij mee was! Ik maakte ook een screenshot. Lukt het niet dan mag je bij de huisarts een geprinte versie halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij toeval is in 2011 ontdekt, dat ik een ernstig lage HB had, waarvoor ik ook acuut werd opgenomen, 3 zakken bloed en een zak ijzer verder, mocht ik na 3 dagen naar huis.
    Geen idee, hoe dat mogelijk was, geen bloedingen of wonden gehad, eet altijd gezond en dan toch dat HB-tekort.
    Sindsdien laat ik me af en toe prikken en vraag ik de uitslag aan de assistente. Inmiddels het wel weer wat gedaald, maar nog voldoende.

    Jali

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hel zal al wel gebeurd zijn, maar voor alle zekerheid: is er gekeken of er bloed in je ontlasting zit? Occult bloed dat je zelf niet kunt zien is soms een reden voor bloedarmoede. ( Het hoeft niets engs te zijn hoor).

      Verwijderen
    2. Mag hopen dat er ook gekeken is naar diverse waardes voor vitamine B12 re kort.

      Verwijderen
  12. Ik vraag me dat wel vaker af ... Ook bijv een afspraak maken met de huisarts, gaat digitaal, met een code, en nog een code..... Ik denk altijd dat ik redelijk slim ben, maar je zult maar net iets minder digitaal vaardig zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anneke zei
    Hier is het een makkie.
    Doktersassistente maakt afspraak en hopsa op de fiets naar het ziekenhuis. Daar inloggen met je ID en doorlopen naar de wachtruimte. Binnen 10 min. zat ik weer op de fiets.
    ‘s Middags dezelfde weg, omdat een scan noodzakelijk was.
    Ik vind het geweldig dat er sinds de Corona tijd geen wachttijd meer is; althans geen hele lange.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moet ieder kwartaal bloed prikken voor de diabetescontrole en er wordt vanuit de huisarts steeds elektronisch een formulier naar de (huisartsen)prikpost gestuurd. Het belangrijkste wat je doen moet is een geldig identiteitsbewijs meenemen. Er wordt niet geprikt als je dat vergeten bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het nadeel van een dergelijke werkwijze is dat men als patiënt minder regie overhoudt op onderzoek en behandeling. Men moet kunnen controleren wat er aangevraagd is om dit zonodig kunnen corrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Heb mijn hele werkzame leven op bouwkundige en / of civieltechnische adviesbureaus gewerkt en bij alle bureaus werd het motto gehanteerd 'laat het jasje an het stoeltje hangen waar het thuishoort'. Hoewel al ruim 15 jaar gepensioneerd ben ik nog altijd die mening toegedaan. Ik verwacht van de arts dat me uitgelegd wordt waarom hij/zij het nodig vindt om bepaalde (bloed)waardes te weten, maar pieker er niet over om dat 'zo nodig' te corrigeren. Mij als civiele technieker ontbeert die kennis. Een andere veel gebezigde spreuk uit de wereld van adviesbureaus was "een adviseur inhuren en het advies niet opvolgen is als een hond kopen en zelf gaan blaffen". Kortom heb wat vertrouwen in de kennis en kunde van de behandelaar en probeer niet een vogel te laten vliegen.
      Het lijkt me een epidemie te worden om zich overal mee te bemoeien en dat jan-en-alleman je gaat vertellen hoe je je vak uit moet oefenen.

      Verwijderen
  16. Ik krijg via huisarts en papieren labformulier waar ik mee kan prikken.
    En op de lokale prikposten moeten ze kunnen inzien waar zij op moeten prikken omdat bepaalde waarde enkel in zkh heprikt kunnen worden omdat het bijv direct op ijs/ijwater gelegd moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.