woensdag 24 april 2024

Dingen die je blij maken

Mijn oma kreeg op haar zeventigste verjaardag van mijn opa een gouden ring met een rode robijn. Oma had van die oude-mensen-handen: knokige vingers met een dunne gevlekte huid. Bovenop de huid lagen bloedvaten als kabels. Mooi vond ik de ring absoluut niet staan, maar blij dat mijn oma er mee was! Ze was er enorm gelukkig mee en daar snapte ik destijds (ik was toen 15) weinig van. Wat moet je met een gouden ring als zeventigjarige?
Nu snap ik het veel beter. Ik denk dat mijn opa met de aankoop van de ring een schot in de roos deed. Mijn oma kwam uit een arme familie, haar moeder was analfabeet en oma moest als 12-jarig kind als dienstmeisje gaan werken. Door de armoede heeft ze nooit de kans gehad zoiets moois als een gouden ring met een echte steen te krijgen en nu was het dan eindelijk zo ver! Nu was ze ook een rijke dame met een prachtige ring. En dat niet alleen, ze zag het gebaar van mijn opa ook echt als een blijk van enorme waardering. Ze heeft er nog ruim 20 jaar van kunnen genieten. Een heel goed geschenk en het geld meer dan waard!

Als je geld uitgeeft, maakt niet uit waaraan, dan is het belangrijk dat je er van kunt genieten, dat het je blij maakt. Zo geniet ik regelmatig van etentjes.  Bijna altijd de uitgave meer dan waard! Natuurlijk kan je veel goedkoper thuis koken en samen eten, maar uit eten gaan is ook heerlijk! In mijn arme periode had ik nooit kunnen denken dat ik tegenwoordig wel 10x per jaar uit eten ga! Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat dit uit eten gaan voornamelijk tijdens vakanties plaatsvindt. Dubbel genieten èn van vakanties èn van heerlijk eten in een restaurant!

Vegan maaltijden van dochter en mij in Basel, september '23

Heb jij dingen die je blij maken?

10 opmerkingen:

  1. Meestal lees ik van de bieb. Maar een boek kopen maakt me blij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevallig heb ik het afgelopen jaar veel ringen gekocht, door vergroeiingen van knokkels en dikkere handen pasten een paar oudere niet meer, die heeft dochter nu. In een accessoires winkeltje in Goes heb ik 2x een setje van 3 in zilver gekocht, half jaar later goud-rose kleurige en afgelopen week 2 met aqua kleurige steentjes. De eerste 2 setjes waren gemiddeld 15-20 euro per ring. Afgelopen week waren er paar bakken met afgeprijsde voor 10 euro. Ben ik echt blij mee.
    Elke maand gaan dochter en ik lunchen en dat bekostig ik met een nabestaanden pensioentje van haar vader (mijn ex) die 2 jaar geleden overleden is. Had dat niet verwacht te krijgen en zo herdenken we hem samen elke keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het meest blij maakt mij naar buiten gaan en wandelen in de natuur. Daarnaast kan ik gelukkig worden van een goede kringloopvondst of een patatje en een kroket eten als we een keer een dagje uit gaan. Omdat een overnachting in een hotel al duur genoeg is gaan we dan niet uit eten maar zoeken we een snackbar in de buurt op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar ik heel blij van word is als het goed gaat met mijn dochter. Haar leven verloopt niet bepaald vlekkeloos. Dus als ik dan zie dat zij het leven weer wat als positiever beleeft dan maakt mij dat supergelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig verhaal weer, over zo'n oud, lief stelletje.
    Want dat vind ik jammer, dat ik niet samen oud kan worden met mijn lief.
    Izerina haalt de woorden uit mijn mond, een boek kopen, helemaal voor jezelf alleen, dat vind ik nog net zo heeerlijk als vroeger, toen ik van mijn eerste leerling-verpleegster salaris Herfsttij der Middeleeuwen kocht.
    Wij hebben hier op de hoek van de straat Bijzonder Amsterdams, een gelegenheid waar mensen met een beperking werken en waar je voor weinig heerlijke soep en zo kunt krijgen. J e kunt de borden ook kopen en je wordt er zo vriendelijk bediend.
    En waar ik ook zo blij van word, is als ons schuw ziek katertje bij mij komt liggen. mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oma leefde nog 20 jaar nadat ze die gouden ring van mijn opa kreeg, maar mijn opa niet. Opa overleed 4 jaar later, toen oma 74 was en mijn oma leefde nog 16 jaar als weduwe.

      Verwijderen
  6. Ik of beter gezegd wij worden blij om geld uit te geven als de AOW binnen is de 23ste. We wandelen dan samen naar de bloemist voor een leuk boeket en dan naar de bakker om het lekkerste gebakje uit te zoeken. Zonder op een cent te kijken. ( We zitten niet echt krap bij kas hoor.) Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb veel creatieve hobby's. Als ik iets heb gemaakt dat mooi is geworden, dan wordt ik blij en kan een gat in de lucht springen.
    Maar ook wordt ik blij als het zonnetje schijnt, de bloemetjes zie, herfstblad, sneeuw enz. En ook als het in een hete zomer regent. Allemaal zegeningen van God!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word blij als ik de stemmen van mijn kinderen en kleinkinderen hoor!
    Als ik ze hoor zeggen (o)ma, we love you and we miss you.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi boek, een mooie film. Een fijn gesprek. Belangstelling van lieve mensen. Mijn kweepeer in bloei: helemaal zelf gekocht, op de fiets vervoerd en geplant! Een nieuwe jurk die precies goed is. En ik droom al jaren van een mooie ring met opaal...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.