dinsdag 1 oktober 2024

Soms is het "borstenpletten" totaal nutteloos!

Misschien zijn er mannen die nu meteen wegklikken. NIET doen als je een moeder hebt, dochters, zus(sen), een partner of echtgenote, of als je parlementariër bent. Het gaat jou ook aan!

Wat is namelijk het geval? Bij het bevolkingsonderzoek borstkanker, aangeboden aan vrouwen tussen 50 en 75 jaar, zijn op 8% van de röntgenfoto's tumoren niet zichtbaar, daarbij gaat het om 80 duizend vrouwen die deelnemen aan zo'n bevolkingsonderzoek. Dat de tumor niet zichtbaar is, komt door dicht borstweefsel. Borstweefsel is op zo'n röntgenfoto wit en dat zijn tumoren ook. Veel borstweefsel = een onbetrouwbare foto om gezwellen op te sporen. 8% van de vrouwen in Nederland heeft dicht borstweefsel in haar borsten. Dat heeft niets te maken met de omvang van de borst, ook in kleine borsten kan sprake zijn van dicht borstweefsel.
Als er een vrouw met dicht borstweefsel in haar borsten een uitslag krijgt van het bevolkingsonderzoek, dan staat daar in dat er geen tumor ontdekt is. Dat klopt wel, want die is niet te zien op een röntgenfoto, maar ondertussen wordt die vrouw zand in de ogen gestrooid, want een tumor kan wel degelijk aanwezig zijn. Helaas hebben die vrouwen ook nog een twee keer hogere kans op borstkanker dan vrouwen met een gemiddelde borstdichtheid. 

Hier in Nederland worden vrouwen daar niet over voorgelicht.
Je kunt met een MRI scan wel bij degelijk vrouwen met dicht borstweefsel tumoren opsporen. Maar dan moet je als vrouw met dicht borstweefsel wel ingelicht worden.
Ik vind dat vrouwen hier wel over moeten worden ingelicht en dat er zo snel mogelijk aanvullend MRI onderzoek voor die vrouwen zou moeten komen.

Ik heb tot nog toe altijd vertrouwd op de uitslag van het tweejaarlijkse bevolkingsonderzoek. Dat zou ten onrechte kunnen zijn, maar daar is mij dus al die keren niets over medegedeeld.
Mijn advies voor alle vrouwen nu: doe regelmatig aan borstonderzoek en voor de mannen: ballenonderzoek.
Lees meer over dicht borstweefsel in het artikel in de Volkskrant: wat vrouwen niet mogen weten over hun eigen borsten.

11 opmerkingen:

  1. Dat klopt! Een thermografie is een betrouwbare onderzoeksmethode, eventueel aangevuld met een echografie.
    Andersom kan ook, de onderzoeksmethode zoals die nu gehanteerd wordt ( dmv van het "pletten )geeft ook vaak vals positieve uitslagen, wát resulteert in onnodige behandelingen. Bovendien is het een omstreden methode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eer vorige keer heb ik gevraagd of ik dicht borstweefsel had. Ze waren niet echt toeschietelijk om me dit mee te delen(!!!). Uiteindelijk zei ze na de foto. 'Mevrouw u heeft geen dicht borstweefsel'. Dat is fijn om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb half gekeken naar een onderwerp op TV er was een stukje dat iets niet gedaan werd omdat dat gedurende het onderzoek en wachten op uitslag, veel stress op zou leveren bij verder onderzoek. Nou liever een week of maand stress dan niet weten. Blijkt trouwens in een dag bekend te zijn in de meeste gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook zo betuttelend dat voor vrouwen bepaald wordt dat ze van het onderzoek te veel stress zouden krijgen. Ondertussen worden dus bij vrouwen met dicht borstweefsel tumoren niet ontdekt of veel te laat gevonden. Dat kost mensenlevens!

      Verwijderen
    2. Ik ben iemand die toevallig wel te horen kreeg dat ik dicht borstweefsel had (want er was een extra foto nodig), maar ik had geen idee wat dat betekende. Behalve dat het daarom extra pijn kon doen (zei de laborante). Ik kreeg overigens een erg aardig berichtje terug van de Volkskrant-journaliste, dus mochten mensen hun steun willen uitspreken aan Ineke (degene die ook bij talkshow Eva was), schroom niet!

      Verwijderen
  4. Ik heb zo’n 20 jaar geleden ook zo’n borstonderzoek gehad. Men dacht iets te zien en ik moest een paar keer terugkomen voor onderzoek. Op een gegeven moment was het weg.Overigens had ik in die tijd een lichte zwelling gezien op mijn borst. Ik kon hem zien en voelen. Maar bij het laatste onderzoek was er niets meer te zien. Gelukkig wachtte deze dokter nog even af voor te opereren. Ik heb wel weken in spanning gezeten. Vanaf dat
    moment doe ik nooit meer mee aan welk bevolkingsonderzoek
    dan ook maar. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan een bevolkingsonderzoek dank ik mijn leven! Nooit iets van gemerkt maar ik had een groot, kwaadaardig gezwel in mijn dikke darm!

      Verwijderen
  5. Hopelijk zijn er geen vrouwen die zich naar aanleiding van dit zeer verontrustende bericht niet meer laten testen. Omdat ze denken dat de resultaten altijd onbetrouwbaar zijn. Wat dus niet zo is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit wist ik niet. Dank voor het delen!
    Jeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja anoniem van 09.35 u, ook ik dank mijn leven dmv bevolkingsonderzoek darmkanker. Zo jammer en zo dom als mensen hier niet aan mee doen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb aan beide kanten van de familie mensen verloren aan borstkanker. Ik ben getest op het gen. En heb enkele jaren geleden een onderzoek doorlopen. De conclusie was, geen mammografie maken, heeft geen zin. De betere optie is zelfonderzoek en een thermale scan, echo of mri.
    Nou heb ik maanden pijn gehad van die ene keer tietenpletten (ik heb ook 3 weken met blauwe plekken rondgelopen).
    Zoals het er nu voor staat met nog altijd de minder duidelijke procedure met de voor mij niet geschikte methode pas ik ervoor.
    En hoewel bewezen ongeschikt moet ik als ander onderzoek wil bij de huisarts bidden en smeken om een verwijzing, alles zelf betalen en elke keer opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.