Begin februari vertoonde de ketel al een storing. Als ik aan de thermostaat draaide, dan sloeg de verwarming niet aan. Tenminste, niet meteen, na een uur of langer wel en dan werden de radiatoren wel warm. Maar dat duurde lang.
Op zondagmorgen 2 februari duurde het uren, zo lang dat ik de storingsdienst gebeld heb. Er kwam een monteur langs, maar die kon niets vinden. Ondertussen deed de verwarming wel weer wat hij moest doen, namelijk warmte geven. Steeds weer probeerde ik om de ketel wat sneller te laten verwarmen, wat sneller te laten aan slaan. Dat deed ik door de schakelaar in de meterkast uit te doen en dan weer aan, zodat de ketel opnieuw opstartte. En dat hielp een paar keer, maar later niet meer. Het bleef zo dat de ketel uiteindelijk wel aansloeg, maar ik moest een paar uren of in ieder geval een uur geduld hebben. Ik zette de thermostaat niet lager dan 16 graden en dan bleef het ook 16 graden in de woonkamer.
Afgelopen donderdagochtend vond ik het heel fris in huis en die ketel die sloeg steeds niet aan. Ik ging checken hoe het zat met het tapwater. Ik douche altijd in het zwembad en was mezelf thuis aan de wastafel met koud water. Afwassen doe ik met water uit de waterkoker. Dus elektrisch verwarmd afwaswater. Toch eens even checken hoe het zit met het tapwater en dat bleef lauw, het werd niet echt heet.
Echt de hoogste tijd om weer de storingsdienst te bellen. Ik kreeg een afspraak voor de volgende dag. Er zou tussen 8:00 en 12:30 uur een monteur komen. En op die vrijdagochtend sloeg de verwarming vrij vlot aan. Zul je net zien, bel ik de storingsdienst, doet de verwarming het toch wel weer. Maar heet tapwater produceerde hij niet, helaas. Ik heb de verwarming weer uit gedaan, want ik dacht dat het misschien niet zo'n goed idee was om een monteur te laten werken met een hete ketel.
De monteur kwam rond 11 uur en constateerde dat de druk in de ketel op 0.0 stond! Ik had volgens hem veel eerder de verwarmingsinstallatie bij moeten vullen! Dat dacht hij tenminste. Ik vond het vreemd, want de drukmeter in de badkamer gaf 1,8 atmosfeer aan en de cv had vanochtend nog gewerkt. Ik denk echt dat een cv niet werkt zonder waterdruk, maar volgens de monteur was de drukmeter in de badkamer kapot. De monteur vulde voor mij de verwarming bij en dacht daarmee het probleem verholpen te hebben. Maar de ketel gaf nog steeds een waterdruk van 0.0 atmosfeer aan! Het bijvullen hielp niets, conclusie van de monteur: de waterdruksensor in de ketel was defect. En de drukmeter in de badkamer niet. Hij had zelf geen nieuwe sensor bij zich en hij moest daarvoor naar een collega die in de buurt werkte. Best omslachtig, want de ketel moest eerst afgetapt en daarna de druksensor ingebouwd en daarna moest de ketel weer bijgevuld.
Het duurde even, nou ja, minstens een uur. Maar nu doet de inmiddels 8,5 jaar oude cv ketel het weer als vanouds. De rekening komt nog. Voor de waterdruksensor en een nieuwe vulkraan, want de kraan voldeed niet meer aan de eisen.
Ondertussen repareerde ik gisteren mijn deurbel. Want toen de verwarmingsmonteur aanbelde, bleek dat mijn bel het niet meer deed. De bel hangt er nog niet zo lang, maar nu al was de batterij leeg! Ik heb er een nieuw 12V 23A staafbatterijtje van een goed merk (je weet wel, van dat speelgoedkonijn) in gedaan. Die had ik nog in huis, dus hopelijk doet hij het nu wat langer dan het oude batterijtje dat bijgeleverd was.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 23 maart 2025
CV ketel was stuk
Labels:
Verwarming

Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
14 opmerkingen:
Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën of fascistische opmerkingen) worden niet geplaatst.
Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
De batterij van mijn nieuwe fietsachterlicht-reflector combinatie was ook na een paar keer gebruiken leeg... De fietsenmaker schoof er een nieuwe in. Ach, zei hij. Chinees spul, wie weet hoe lang het al onderweg was vanaf de fabriek.
BeantwoordenVerwijderenDat kan heel goed... magazijnen, zeereis, magazijnen, winkel.
Wat vervelend een kapotte ketel. Toch was je gasverbruik,5,9 m3 vorige week, dus hij verwarmde wel!
BeantwoordenVerwijderenDe tijd die wij besteden aan zaken die het niet meer doen. Het is een extra gedoe.
Het moestuin leven is begonnen. Door de vele contacten lukt het me nauwelijks om geplande werkzaamheden thuis af te maken. Schutting beitsen. Broek afmaken. Boek uitlezen. Nog 300 bladzijden.
De tijd vind ik nog niet zo erg, maar het vinden van vakmensen is hier in het westen ook lastig. Vaak lange wachttijden omdat er tekort aan personeel is. We wachten al twee weken op de slotenmaker voor de balkondeur. Geen bloedspoed uiteraard, maar fijn als ie weer open kan. Er is iets met de driepuntssluiting wat manlief niet zelf kan oplossen.
VerwijderenIk merk het op mijn werk ook bij andere bedrijven. Te lang geen vaklui opgeleid, zulken we ons nu in geduld moeten oefenen. Groet, G
Ja, ook in de afgelopen week verwarmde de ketel wel. Maar hij sloeg dus pas na uren aan. Niet prettig als het in de woonkamer 15 graden is. Ik dacht eerst nog dat de thermostaat kapot was, maar dan zou de ketel wel heet tapwater geven en dat deed hij niet. Dus was er iets in de ketel stuk, was mijn conclusie.
VerwijderenGelukkig doet hij het weer. Fijn vakmensen. Gelukkig heb ik nu een abonnement bij een erkende ondernemer. Die begint op leeftijd te komen, en het is in de randstad een probleem.
VerwijderenMijn buren hebben geen loodgieter en zij hadden ook veel problemen om de lekkage van de wc te laten repareren. Ik kreeg zelfs riool vliegjes in huis.
Ik heb ook zo’n deurbel. Maar de batterijen zijn zo snel leeg dat ik over ga stappen op een kinetische deurbel.
BeantwoordenVerwijderenEen batterij vervangen noem ik geen reparatie.
BeantwoordenVerwijderenMaria
Nu Aaf, ik weet dat jij in een achterstandswijk woont. Dus geen CV onderhoud en een kapotte deurbel passen aardig in dat beeld.
BeantwoordenVerwijderenDaarbij ben je waarschijnlijk te gierig om een onderhoudsabo af te sluiten bij een erkend installateur.
Om de rekening te compenseren zal je nu waarschijnlijk nog meer VMN zakjes voor de neuzen van de mensen wegkapen die het hard nodig hebben.
Fout gedacht! Ik heb al jaren een onderhoudsabonnement bij de Energiewacht. En aangezien ik in een koophuis woon, is de vervanging van een bel voor eigen rekening. De huidige deurbel is inmiddels de 4e bel.
VerwijderenEn in april vorig jaar kwam er nog op afspraak een onderhoudsmonteur langs om het onderhoud te doen.
VerwijderenWeer behoefte aan een moment van glorie, anoniem van 13:07? Ik was al bijna zover dat ik jouw stomme opmerkingen al bijna begon te missen (maar niet heus).
VerwijderenWat een zielige reactie zeg. Enne... ik kaap die VMN zakjes ook lekker weg. Dat staat mensen namelijk vrij om te doen.
VerwijderenHier in België zijn onderhoud abonnementen voor verwarmingsinstallaties een redelijk recent gegeven. Tot 10 jaar geleden bestond dat hier gewoon niet. Ook het huren van huishoudelijke toestellen en verwarmingsketels is hier nieuw.
BeantwoordenVerwijderenIkzelf heb geen enkel onderhoud abonnement. We bellen gewoon om de twee jaar naar onze loodgieter en die komt het onderhoud doen. Klaar!
En als er een herstelling moet gebeuren, betalen we het gewoon.
Ik probeer onze maandelijkse kosten zo laag mogelijk te houden, dus zo min mogelijk abonnementen hier in huis.
Groetjes,
Nina
Soms zijn oude dingen gewoon echt beter. Mijn deurbel is dik 100 jaar oud en blijft het ook bij stroomstoringen doen. Het is zo'n oude trekbel. Ik hoor 'm ook van de buren 1 en 2 huizen verder. Aan het geluidsniveau weet je bij wie ze voor de deur staan.
BeantwoordenVerwijderen