zondag 7 september 2025

Incassoseintjes-spam

Mijn bank, de ASN, had maanden geleden ineens besloten, zo leek het tenminste, dat ik via de mail een seintje nodig had als er een incasso aan kwam. Dat denk ik tenminste, want ik herinner me er niets van. Ik heb dat denk ik niet zelf ingesteld, of zou ik toch ergens op JA geklikt hebben? Hoe dan ook, ik vind het ook helemaal niet nodig. Dus ik wilde er van af. 
Nu doe ik per maand zeker 12 à 15 betalingen via een automatisch incasso: telefoon, internet, regionale belastingen, water, energie, sportschool, eigen risico zorgverzekering, woonhuisverzekering, pechhulp abonnement voor mijn driewieler en ga zo maar door. 
Waarom ik ze niet wilde? Ze komen te kort voor de incassodatum om er iets aan te hebben. Het gaat zo van: Let op, morgen gaat er een bedrag van je rekening af.  

Ik dacht dat ik de waarschuwingsmailtjes een maand geleden uit gezet had, maar nee hoor, ze bleven komen. Grrr, ik had het gevoel gespamd te worden. Ik word op mijn blog al genoeg gespamd, daar hoef ik echt niet meer van, als ik het kan voorkomen. 

Mijn vorige actie om de mailtjes van de bank uit te zetten, deed ik op mijn telefoon. Nu maar eens inloggen via mijn PC en een nieuwe poging doen. 
Het lijkt er op dat dit gelukt is. 
Ik heb er geen bevestigingsmailtje over gehad. 
En dat zou ik eigenlijk wel verwachten. 
Ik wacht nog even af. 

Krijg jij ook incasso-waarschuwingen of -seintjes?

19 opmerkingen:

  1. Nee meer dreigend spul. Dat ik iets niet betaald heb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, maar binnen de app, op mijn rekening. Dan staat er ineens een boeking met €0,00, en dan weet ik dat het een aankondiging van een incasso is. Als ik er dan op klik, staat dat in de omschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ze ook aan staan en ik vind het wel prettig.
    Maar je kunt het inderdaad uitzetten onder "Seintjes instellen" en dan "Krijg een melding als een incasso eraan komt." aanklikken en op "verwijderen" klikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik krijg ze ook maar vind het niet vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het juist altijd heel vervelend als ik me afmeld voor mailtjes en daar dan een bevestiging per mail van krijg, haha. Even aankijken dus maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg alleen een melding per SMS van mobiele abonnement, ga eens kijken of ik dat uit kan zetten want onnodig. Verder krijg ik geen meldingen. Wel kan ik ingelogd wel zien wat er per incasso gëind gaat worden maar daar kijk ik zelden. Alles loopt lekker automatisch. Twee maal per jaar kijk ik alles wel na.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien een andere bank en stoppen met je blog?
    Scheelt een boel spam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik ben verder heel tevreden met mijn bank en ik vind bloggen nog steeds, na 18 jaar, een leuke hobby.

      Verwijderen
    2. Wat een leipe reactie . Iemand spamt , zoals uw reactie . En dan die andere er verantwoordelijk en schuldig voor laten zijn dat ze de spam krijgt. Compleet gestoorde redenatie . In onze jeugd leerden we. Als je vriendje in de sloot springt. Dan hoef jij er toch niet in te springen. Dat heeft deze spamster gemist. U bent zelf verantwoordelijk voor u out of control gedrag hoor

      Verwijderen
  8. Ik zit ook bij asn, maar heb nooit van dat soort berichten gehad, gelukkig! Hopelijk blijft het nu weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze dat doen zodat mensen kunnen kijken of ze wel voldoende op hun rekening hebben staan.
    Ik denk dat we versteld staan dat er mensen zijn die niet weten dat ze wel of niet genoeg op de rekening hebben staan om de vaste lasten te betalen.
    Zelf heb ik geen last ervan want ik bankier alleen via de pc en heb geen moderne telefoon en prepaid.
    En dat vind ik heerlijk wil ik wat op zoeken via het internet ga ik wel achter de pc zitten.
    Maar ieder zijn of haar keuze :-)
    Mooie zondag toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd zelf wel bij of er voldoende saldo is. Dat doe ik overigens wel op mijn smartphone. Bankieren op mijn PC doe ik bijna niet.

      Verwijderen
    2. Je laat je toch een seintje geven als er teveel of te weinig op staat?

      Verwijderen
    3. Ja, dat klopt, maar die seintjes komen nooit voorbij, blijkbaar laat ik het nooit zo ver komen.

      Verwijderen
  10. Asn vroeg om een nieuwe identificatie. Ik kwam ze ter wille via de app op,de IPad. Was niet goed. Moest via de IPhone, nu krijg ik die vraag niet meer. Ik deed het niet.
    Overigens vind ik internet steeds vaker onzin vragen stellen. Cookies. Inloggen, inlog vernieuwen en meer onzin. Zat van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opnieuw identificeren is een verplichting vanuit de wet. En die kan alleen op je telefoon omdat de chip van id, paspoort of rijbewijs gelezen moet worden.
      Doe je dat niet optijd dan moeten ze je rekeningen blokkeren.

      Verwijderen
    2. Tenzij je telefoon niet zo hip is, zoals de mijne. Het lukte niet en ik bankier nu gewoon verder. Misschien komt de vraag dan nog per post?
      Groet, G

      Verwijderen
  11. Ja, als er eenmalig een groter bedrag dan normaal wordt afgeschreven. Dan heb ik zelf iemand een éénmalige machtiging gegeven. Denk daarbij aan Kinderpostzegels of iets dergelijks.
    Maar de normale afschrijvingen van gas, elektra, water, huur, verzekeringen, daar krijg ik geen melding voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel seintje ingesteld voor als ik een laag saldo of juist een heel hoog saldo heb. Je kunt zelf het bedrag instellen. Ik vind dat wel handig, dan is het namelijk tijd om wat geld van de spaarrekening naar de bankrekening te zetten of omgekeerd, de spaarrekening te spekken.

      Verwijderen

Reacties zijn welkom, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie worden niet geplaatst.
Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.