Ik zit op Facebook en daar komen ongevraagd reclames
voorbij. Reclames van zaakjes die helaas stoppen en daardoor geweldige
prijzen hanteren. Gelikte foto's van kleding of andere artikelen die
prachtig zijn en voor een mooi prijsje te koop aangeboden worden.
Als je er op klikt, dan kom je op zo'n site terecht.
![]() |
| advertentie die mij deed watertanden. Zo'n trui wil ik zeker wel! |
Waar moet je dan op letten?
Hier, op de site van de Internetpolitie word je wijzer over dropshipping.
Ik voel bij zulke plaatjes van opheffingsuitverkopen direct nattigheid en vraag me af:
- is er een thuiswinkel waarborg?
- staat er een kamer van koophandel nummer op de site?
- staat er een adres op de site? Meestal is zo'n bedrijf alleen bereikbaar via e-mail. Geen telefoonnummer.
- heb je iets dat je terug wilt sturen, dan moet je het tegen hoge kosten naar China sturen.
- welke reviews krijgt het bedrijf op een site als Trustpilot?
![]() |
| Zeer slechte reviews van het zelfde bedrijf op Trustpilot |
Bij
de reviews wordt direct duidelijk dat je niet op zo'n site moet kopen,
het is weggegooid geld dat je hoogstwaarschijnlijk niet weer terug
krijgt.
Het is dus een dropshipping bedrijf. Een bedrijf dat alleen online
bestelt en een website beheert. Als jij wat bij hen bestelt, zetten ze
jouw bestelling door naar een bedrijf in China. Zelf hebben ze helemaal
geen producten. Soms komt een bestelling helemaal niet aan. De producten
zijn, als je ze dan wel ontvangt, vaak totaal anders dan op de
afbeeldingen. De kwaliteit is slecht, de retourkosten moet je zelf
betalen en dat terugsturen naar China kost je veel geld.
Een van mijn lezers schrijft mij het volgende:
Het klopt dat het een IJslands ontwerp is, maar wat niet klopt is dat een Chinese textielfabriek dit ontwerp ongevraagd gebruikt, het is gestolen . Het 2e wat niet klopt is dat een dropshipper deze trui aanbiedt als origineel en er gemiddeld 40 euro per trui op verdientHet gaat hier om dubbel bedrog
Vervolgens laat deze chinees in een textielfabriek 5.000 truien van goedkope acryl of polyester machinaal maken. Deze zet hij te koop voor een prijs tussen de 14 en 30 euro met een foto van de trui zoals de trui op Ravelry stond. Dat is dus niet zo als het hoort.
.png)
.png)

Dat het zo erg was,wist ik niet. Maar al die winkels,die stoppen! Dan moet het wel heel slecht gaan met de economie. Het zal wel slecht gaan met je bestelling
BeantwoordenVerwijderenBij Bol.c...moet je ook opletten! Ooit een toiletborstel besteld, zo een buigzaam ding dat goed onder de rand kan, in de winkel nog nergens gezien, voor 15.-€ . Poosje later lagen ze bij een landelijke drogist voor 2,95€ ! En man kocht via FB een paar merk polo shirts bij een zaak " die moest stoppen wegens personeelsgebrek". Niks merk! Shirts van slechte kwaliteit! Daar hebben mee geleerd!
BeantwoordenVerwijderenDat je bij Bol moet oppassen klopt. Op radar was er eens een forum over , zie hier onder een stukje uit een lang verhaal en er staan mier verhalen
VerwijderenJannie
https://radar-forum.avrotros.nl/webwinkels-f69/bol-com-en-schimmige-verkooppartners-t196446.html Het gaat mij niet om die 10 euro. Het gaat mij om het gebrek aan transparantie bij je BOL aankoop. Tot voor kort bestelde ik ‘blind’ bij BOL.com. Maar nu moet je dus gaan oppassen en eerst controleren of de aankoop via een BOL verkooppartner gaat. En vervolgens controleren wie/wat is die verkooppartner. Mij viel o.a. op dat sommige verkooppartners maar kort bestaan en dat de producten die zij aanbieden vervolgens wel weer te koop zijn via een andere verkooppartner (controle van de gemelde adressen op google maps levert een rits van schimmige adressen op).
Ook ik had kort geleden een slechte ervaring bij een Bol verkooppartner. Ik kocht viltstiften voor mijn kleinzoon en de verpakking was duidelijk open geweest, er zaten scheuren in het karton en vervolgens was de verpakking weer dichtgeplakt. De viltstiften zaten ook niet in de volgorde zoals die op de verpakking stond aangegeven. Dat wilde ik niet cadeau geven, want waarschijnlijk waren de stiften al gebruikt, dus heb ik het terug gestuurd. Dat kon gelukkig wel via Bol. Ik heb mijn geld nog niet terug, maar ik verwacht wel dat dit nog komt.
VerwijderenWaarom viltstiften bij bol? Die kan je toch overal kopen?
VerwijderenIk heb in mijn eigen wijk gezocht, maar daar hadden ze niet wat ik zocht voor deze kleinzoon die binnenkort 4 jaar wordt: veel verschillende kleuren, uitwasbaar en met een dop die vast blijft zitten aan de stift. Die hebben ze namelijk echt niet overal.
VerwijderenSinds ik zo'n 12 jaar geleden echt slecht begon te lopen door versleten heupen, heb ik niet of in ieder geval nauwelijks meer in het centrum van de stad Groningen gewinkeld. Ik heb geen idee van het winkelaanbod, zeker sinds de warenhuizen V&D en de Bijenkorf verdwenen zijn. Ik zou met de bus moeten en die stopt niet meer in het centrum van de stad, een stuk moeten lopen zonder te weten waar ik de goede viltstiften zou kunnen vinden. Daarom leek het mij een goed idee om te bestellen.
Beste Aaf,
Verwijderengoed dat je hier aandacht aan schenkt. Maar weer je dat de advertenties van deze dropshippers bij je eigen blog verschijnen. Ook van Temu. En allerlei rare dingen over snurken tegengaan en cosmetische ingrepen.
Ik weet dat het fijn is dat je wat kan verdienen aan advertenties bij je blog. En ook dat je geen invloed hebt op deze advertenties. Maar toch...
Die bedrijven plakken vaak zelf (5)sterren van Trustpilot op,
BeantwoordenVerwijderenJe moet wel zelf naar de site van Trustpilot gaan.
Jannie
Op het moment bieden allerlei bedrijven warme (regen) broeken aan, meest voor 60 euro. Met de Google-afbeeldingzoeker kom ik bij de chines firma Temu terecht die ze voor prijzen tussen de 12 en 20 euro aanbiedt. Die afbeeldingzoeker is wel een aanrader als je iets wilt kopen
BeantwoordenVerwijderenNordic Outdoors is bijv zo’n bedrijf die adverteert met die warme broeken . Hieronder 1 van de reviews op Trustpilot:
Jannie
The quality of the trousers was awful. And customer service was poor. Claims to be a Swedish company, but this is a Chinese company. When I asked in the chat on their Web site about the company's origin country, the chat bot could not answer. So, yeah. It's a scam.
Het wordt steeds lastiger om de betrouwbaarheid en echtheid van een online winkel te controleren. Velen zijn een doorgeefluik in een "authentiek" jasje van de grote Aziatische jongens.
BeantwoordenVerwijderenKreten als "laatste exemplaren" en "deze online shop gaat sluiten" zijn kreten die altijd een alarmbelletje moeten laten af gaan.
Controleren op keurmerken? Laat me niet lachen. Die logo's kan je gewoon kopen zónder dat een instantie daadwerkelijk onderzoek doet naar de webwinkel.
De reviews lezen? Geeft geen garantie. Ik weet dat er massaal nep-reviews werden geschreven voor bestaande Nederlandse webwinkels. Dat was/is gewoon een betaalde job! Daar zitten bewust ook minder tevreden nep-reviews tussen "want anders is het niet betrouwbaar"....
Zelfs het adres zoeken van waar de (online) winkel is gevestigd geeft geen garantie. Je kan elk willekeurig adres intypen en dat als adres van jouw webwinkel opgeven.
Door de globalisering is het lang niet vanzelfsprekend dat elke webwinkel terug te vinden is met een KvK nummer. Want KvK geldt alleen voor Nederlandse webwinkels.
Het kost veel tijd maar een redelijk betrouwbare manier is te zoeken naar een contactadres (email) en vragen te stellen. Geen / een heel gebrekkige reactie = niet bestellen.
Ik heb naast mijn fysieke winkel ook een online winkel. Om zomaar je webshop op het wereldwijde web te plaatsen is te vergelijken met een kruimeltje brood gooien in de Atlantische Oceaan en hopen dat er vissen op af komen.
Daarom heb ik mijn website ondergebracht bij Etsy, een wereldwijd bekend platform voor online winkels,.
Ooit was dat hét platform voor handgemaakte artikelen. Ze bieden naar de klant garanties over betalingen en retouren/terugbetalingen bijvoorbeeld.
Helaas hebben de grote Aziatische bedrijven hier ook hun plek gevonden en wordt het nóg lastiger voor de kleine originele ondernemer om online te kunnen verkopen.
Dat maakt het voor de kleine ondernemer steeds moeilijker om het hoofd online boven water te houden. Tenzij je kapitalen hebt om grootschalig te kunnen adverteren....
Ik zie in mijn webshop dat de verkopen voor 90% bestaan uit klanten die ooit in mijn fysieke winkel waren en nu vanuit de hele wereld mijn handgemaakte producten bestellen.
De wens/droom om ooit uitsluitend online te verkopen heb ik maar laten varen.... 😉
Ik ben heel voorzichtig als het gaat om bestellingen via internet. Kleding koop ik alleen bij merken die ook in de winkels liggen. Denk daarbij aan C.A of Street 1. In de winkel hebben ze vaak maar enkele kleine maten of kleuren en laat ik nou dolgraag knalrood dragen ipv altijd zwart. Wel koop ik zowat al mijn leesboeken digitaal bij Bol. Echte boeken leen ik eerst bij de bibliotheek voordat ik overga tot koop, het gaat dan om naslagwerken of hobbyboeken. Ook koop ik altijd op de pof zodat ik pas betaal zodra ik het pakket heb ontvangen en goedgekeurd.
BeantwoordenVerwijderen(Ik weet wel precies waar, wat en voor hoeveel geld ik heb gekocht. Dit staat op een briefje in mijn telefoonhoesje!)
Winkels genoeg om zooi bij te kopen. Waarom via internet? Eigen schuld als je wordt opgelicht.
BeantwoordenVerwijderenMarijke
Heb je er ooit al eens aan gedacht dat er ook mensen zijn die wel online moeten kopen omdat ze de deur niet uitkunnen? Beetje bot om dan "eigen schuld als je wordt opgelicht" te gaan roepen.
VerwijderenKlop, ik ben 78 en heb een invalide man. We kunnen niet echt “shoppen” in de “stad”. Dus bestel ik kleding voor hem deels via internet
VerwijderenAh, ik ben "toevallig" ook slecht ter been en dat heeft mij inderdaad heel veel bespaard als het om zinloos winkelen gaat. Nu ga ik alleen als het echt nodig is naar een fijne winkel en koop iets goeds. Online koop ik uitsluitend bij Hema, Ecco en Girav of via Vinted als ze de exact juiste maat en juist merk hebben van een product dat ik al ken.
VerwijderenEn goedkoop is meestal duurkoop.
Marijke
Niet alleen dat je de deur niet uit kunt, maar zoals ik al eerder schreef lang niet alles is voorhanden in fysieke winkels. Vaak moet ik een uur reizen om bij een winkel te komen die mijn maat of kleur heeft. Dan heb ik liever dat ik het via internet bestel en in de dichtstbijzijnde winkel laat bezorgen vanuit het centrale magazijn. Soms moet het zelfs uit Duitsland komen. Nee ik ga echt niet iedere week naar Duitsland om daar te gaan kijken of mijn maat en kleur er eindelijk is.
VerwijderenJaren geleden er eenmaal in getrapt. Ik had een paar schoenen verkocht voor 40 euro en zag een heel leuk vest voor 40 euro via aan FB groep en dat heb ik besteld en nooit gekregen. Toen was dat nog niet in het nieuws geweest over dropshippers.
BeantwoordenVerwijderen