dinsdag 23 oktober 2007

Waar bespaar ik op?

23/10/2007
Opnieuw begonnen vroeg afgelopen donderdag haar lezers in haar weblog: waar bespaar je op? Goede vraag, ik heb in het onderstaande een overzicht gemaakt.
Ik bespaar op:
  1. Bus- of auto- + parkeerkosten door 4 à 5 keer per week naar de stad/het werk te fietsen. Hiermee bespaar ik 10 x 3 strippen = 13,60 per week. Als ik met de auto zou gaan, zou dat aan benzine 9,00 kosten, maar aan parkeergeld 5 x 5,70 = 28,50 per week. Dan reken ik afschrijving en onderhoud van mijn auto nog even niet mee.
  2. Daarnaast bespaar ik op kosten voor een werkster door mijn huis zelf schoon te houden: 22,50 per week.
  3. Ook bespaar ik, door zelf mijn huis schoon te maken en dagelijks 45 minuten te fietsen, een abonnement op de sportschool: 10 per week.
  4. Verder bespaar ik op autokosten door altijd met de fiets boodschappen te doen. Ik doe in mijn woonomgeving boodschappen, dus zal het niet erg veel aan benzine kosten, ongeveer 3,00 per week, denk ik. Parkeren is in mijn wijk gratis, ook bij het winkelcentrum.
  5. Verder bespaar ik op de radio en tv gids, ik lees in de krant welke programma's er komen: 1,05 per week.
  6. Dagelijks neem ik mijn lunch mee naar mijn werk, ik koop nooit wat in de kantine, geen soep, geen melk niets. Per week uitgespaard: 15,00.
  7. Ik ben lid van de bibliotheek, daar leen ik ongeveer voor 0,15 per week boeken. Het lidmaatschap kost € 15 per jaar. Ik leen per jaar ongeveer 52 boeken. Als ik boeken zou kopen, zou ik waarschijnlijk tenminste 20 boeken kopen à  gemiddeld 22,50 per stuk, hieraan zou ik in een jaar dus 450,00 kwijt zijn. Nu kost het lezen van boeken mij 22,80! Verschil is 427,20 = 8,22 per maand. Ik hoef ook geen extra boekenkasten aan te schaffen om deze boeken op te bergen!
    werkgerelateerd anders
    bieb ipv boeken 8,22
    fietsen ipv bus 13,60 schoonmaak 22,50
    fietsen ipv auto 37,50 sportschool 12,50
    lunch mee 15,00 boodschappen fiets 3,00
    variant auto 52,50 geen tv gids 1,05
    variant bus 28,60 totaal per week 47,27
Ik werk ongeveer 42 weken per jaar = een besparing van 2205,00 op auto + lunchkosten.
Als ik uitga van vervoer per bus, bespaar ik 1487,20 door dagelijks te fietsen en eigen boterhammetjes mee te nemen.
Besparing op boeken, schoonmaak, sportschool, tv gids + boodschappen per fiets à 52 = 2458,04 per jaar. In totaal 4663,04 (bij gebruik van auto), gek genoeg is dat méér dan dat ik uitgerekend had per jaar te kunnen sparen!
Hoe veel kleine besparingen heel wat opleveren.
Wat hier nog wel afgaat, is onderhoud van mijn fiets en de kosten van een zelfmeegebrachte lunch.
Maar ….. dit is nog lang niet alles, want ik bespaar ook op energieverbruik, ik was alleen als mijn wasmachine vol is, ik douche heel kort, ik doe ruim voordat ik naar bed ga de verwarming uit, ik heb alleen maar spaarlampen, ik heb alle sluipverbruik weggewerkt. Verder kost mijn warme maaltijd gemiddeld 1 euro per keer, ik koop mijn boodschappen meestal in de Aldi en in andere winkels koop ik zaken die in de reclame zijn. Dus ik ben nog lang niet klaar met rekenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.