Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 10 november 2009

Goedkope gezonde voeding

10/11/2009
Als je goedkoop en toch gezond wil eten, dan moet je vooral niet gevoelig zijn voor alle reclameboodschappen die je overspoelen. Reclame in kranten, tijdschriften, tv etc is duidelijk herkenbaar als reclame, maar soms soms komt reclame ook uit een hoek waar je dat helemaal niet verwacht, namelijk uit de hoek van de (voedings)wetenschap. Doordat er bijvoorbeeld in Europa een overschot aan olijfolie is, worden er door de Europese Unie onderzoeken gesubsidieerd, waarin de gezondheidseffecten van deze olie worden bestudeerd. Onderzoeksresultaten die in (semi)wetenschappelijke tijdschriften en kranten etc gepubliceerd worden, geven aan dat er vxc3xa9xc3xa9l gezonde stoffen zitten in olijfolie. Maar, olijfolie is gezond, maar niet gezonder dan slaolie of andere olixc3xabn, die ook gezonde vetten bevatten. Dus wil je gezonde vetten eten, dan is het absoluut niet noodzakelijke om olijfolie te gebruiken, maar kun je bijvoorbeeld ook zonnebloemolie nemen.
Als fruit duur is, of je houdt gewoon niet van fruit, dan neem je wat meer groenten van het seizoen, die zijn vxc3xa9xc3xa9l goedkoper en neem je geen fruit. Aardappeleters Het is maar zeer de vraag of fruit echt zo veel meerwaarde heeft dan door sommige deskundigen beweerd wordt. Zie ook deze Volkskrantblog door Martijn Katan. In spruitjes en andere kolen zit veel meer vitamine C dan in bijvoorbeeld appels of sinaasappels. In wetenschappelijke studies wordt vaak een ongezond levende groep mensen, die geen fruit eet, vergeleken me een groep die heel gezond leeft, niet rookt, veel beweegt, weinig vlees eet en wel fruit eet etc. Het resultaat van zo’n studie is dat fruit eten gezond is, maar misschien heeft het veel meer met andere factoren te maken dat de onderzoeksgroep die geen fruit eet ongezonder is. Misschien ligt dit wel aan hun rookgedrag, alcoholmisbruik of aan het feit dat ze minder bewegen en helemaal niet aan het feit dat ze geen fruit eten. Geen geld voor fruit? Helemaal niet erg dus. In een gekookte aardappel van 100 gram zit 8 milligram vitamine C, in een appel zit 5 milligram per 100 gram. Dus eet aardappels, net als op het schilderij van Vincent van Gogh.
Nog steeds is het zo, dat gevarieerd eten goed is voor mensen. In de ene soort voeding zit wat meer van het ene stofje, in het andere wat meer van weer een ander stofje, dus elke dag wat anders is zeker aan te raden. Maar als je groenten neemt van het seizoen, uit de diepvries of uit conserven, dan hoeft groente niet duur te zijn. Ik heb afgelopen zaterdag net weer 500 gram diepvriesspinazie gekocht voor 35 cent.
En nogmaals, fruit is niet ongezond, integendeel, maar het is niet zo dat je beslist 2 stuks fruit per dag moet eten om gezond te blijven.
Ik vind fruit een lekker hapje voor tussendoor, dus ik neem vandaag een appeltje en een peertje mee die ik beide recent goedkoop gekocht heb in de aanbieding.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen