donderdag 3 maart 2011

Belastingaangifte

05/03/2011
Au, au, dat doet zeer! Meer dan duizend euro moet ik bijbetalen! Waarschijnlijk wordt het 1160 euro. Ik heb gisteren mijn belastingaangifte elektronisch gedaan. Ik was er al bang voor en het was erger dan ik dacht. Totaal verschuldigde belasting en premies volksverzekeringen: 5023 euro. Vorig jaar kreeg ik in mei een naheffing van 841 euro. Dit jaar wordt dat zeker meer. Daar gaat mijn vakantietoeslag, daar blijft dit jaar helemaal niets van over, jammer maar helaas!
Vanaf 1 maart zijn de digitale aangifteformulieren net als afgelopen jaar weer vooringevuld. Dit betekent dat alle inkomen op jouw burgerservicenummer dat bekend is, al is ingevuld. Ook de WOZ waarde van woningen van huiseigenaren is al ingevuld in het aangifteformulier. Dat scheelt in ieder geval weer uitzoekwerk. Ik ben meestal vroeg met aangifte doen en ik doe zowel mijn eigen als de aangifte van mijn moeder.
Wat ik nog bij elkaar moet zoeken voor mijn moeder: spaarsaldi, kosten rolstoelbusje voor ma's vervoer naar het ziekenhuis. Volgens mij mag de AWBZ bijdrage voor verblijf in een verzorgingshuis niet meer afgetrokken worden.
Waar ligt het aan dat ik moet bijbetalen? Als ik op de voorlopige aanslag 2010 kijk, hebben ze er bij mij in 2010 alleenstaande oudertoeslag bij gerekend. Daar zit natuurlijk de fout! Dochters wonen meestentijds niet hier. Ze komen wel langs en blijven soms slapen. Ik ben alleenstaand en ik blijf natuurlijk altijd moeder van mijn dochters, dus ik ben nog steeds alleenstaande ouder, alleen voor de belastingdienst niet meer, want om voor toeslag in aanmerking te komen, moet je kind ingeschreven staan op jouw woonadres. Waarschijnlijk heb ik gewoon te veel toeslag ontvangen.
Verder is het zo, dat ik geen aftrek meer krijg voor dieetkosten voor mijn diabetes- en zoutarm dieet.
Weet jij al of je moet bijbetalen?
PS
Ik heb vandaag een formulier ingevuld: verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2011. Daarmee kon ik bijvoorbeeld de alleenstaande oudertoeslag er uit halen en ook alvast invoeren dat ik dit jaar wat meer verdien en ik heb ook het stembureaulidmaatschap en de gedeeltelijke aflossing van de hypotheek verwerkt. Ik had in januari een voorlopige aanslag gekregen waarin stond dat ik dit jaar 2292 euro terug zou krijgen. Op het formulier op internet wordt automatisch berekend wat ik terugkrijg of bij moet betalen. Dat bedrag is nu geslonken tot 835 euro. Dat lijkt me beter, dan hoef ik volgend jaar niet zo veel bij te betalen, of misschien wel niets. Ik krijg waarschijnlijk binnenkort een herziening van de voorlopige aanslag.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.