dinsdag 1 maart 2011

Geld overhouden

01/03/2011
Als ik kijk naar bezuinigen en besparen dan is volgens mij de beste manier:
GEEF ZO WEINIG MOGELIJK GELD UIT. Iedereen kan dit doen. Het gaat niet om het vinden van koopjes en het aflopen van aanbiedingen. Het gaat om eenvoudig leven (echt een super titel voor een weblog, Teunie mijn complimenten!)
Waar het vooral om gaat is:
- bepaal of je artikelen op dit moment echt nodig hebt. Kun je zonder, koop het NIET.
- laat je niet verleiden om dingen te kopen die je helemaal niet nodig hebt
- koop dingen die wel nodig hebt (of denkt nodig te hebben) zo veel mogelijk 2e hands
- koop basisvoedsel waar je zelf nog van alles aan moet doen, koop geen kant en klaar, maar pas op voor ingevlogen groenten en fruit uit verre landen. Die zijn duur en belasten het milieu.
- met basisvoedsel bedoel ik ook: diepvries, blikken en potten. Bij de diepvries heb ik wel weer een kanttekening: koop ook hier geen geen kant en klaar, maar een zak sperzieboontjes of doppertjes.
- je hoeft niet met de laatste mode mee te gaan. Koop en maak zo veel mogelijk tijdloze kleding. Die gaat jaren mee en verveelt ook minder snel. Koop ook tweedehands, dan heb je er voor weinig leuke kledingstukken bij. Ruil met anderen, vooral bij kinderkleding is dit heel handig.
- zelf dingen maken, produceren en repareren. (bijvoorbeeld banden plakken, taarten bakken, groente telen)
- bespaar op energie
- laat je geen financiële producten aansmeren door banken en verzekeringen. Die willen er alleen zelf beter van worden. Jij wordt daar geen cent beter van. (Be)SpaarChick beschrijft daar een schrijnend voorbeeld van. Ik ben er jaren geleden ook ingetuind met Legiolease en het Oranje Investeringsfonds.
- mijd reclame, in welke vorm dan ook. Reclame zet aan tot kopen van dingen waarvan het heel erg de vraag is of je ze gekocht zou hebben als je de reclame niet gezien of gelezen had.
Ook kun je geld overhouden door meer geld te verdienen (en je uitgaven hetzelfde te houden), maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het hangt af van je situatie of je meer geld kunt verdienen dan wat er nu binnenkomt. Meer verdienen kan door bijbanen, ander (beter betaald) werk, promotie, meer uren werken. Een beetje jammer dat niet iedereen meer inkomen kan verwerven, maar ja, een leven van alleen maar hard werken is ook niet alles, moet je maar denken.
Nu is dat weinig geld uitgeven gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ook ik trap nog wel weer eens in aanbiedingen die ik helemaal niet nodig heb. Of dingen zijn zó afgeprijsd dat ik ze naar mijn gevoel eigenlijk niet kan laten liggen.
Vorige week kocht ik aïoli en basilicum op olie omdat ze zo goedkoop waren, maar eigenlijk zijn het luxe voedingsmiddelen die ik anders nooit koop, dus het geld dat ik daaraan uitgegeven heb, is een extra uitgave. Ik heb €2,50 uitgegeven aan luxe die ik anders niet in huis zou hebben gehaald.
Ook gisteren ging het mis. Het ging weer om levensmiddelen die afgeprijsd waren omdat ze uit het assortiment gingen. Bakken ijs die normaal tussen 2,50 en 2,95 kosten en nu voor 1 euro per stuk weggingen. Ik kook altijd zelf toetjes: custardvla, griesmeelvla of havermoutpap. Heel goedkoop van gesteriliseerde houdbare melk, custard of griesmeel of havermout en een beetje zoetstof. Kostprijs: tussen 55 en 65 cent per liter. In feite is een bak ijs voor 1 euro nog steeds duurder dan een zelfgekookt toetje.
Is het erg? Welnee!! Het gaat om kleine bedragen en eerlijk gezegd zijn de sausen en het ijs op zijn tijd wel erg lekker!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.