woensdag 17 augustus 2011

Besparen op watergebruik

17/08/2011
In aansluiting op mijn blogje van gisteren, wat kun je doen om op water te besparen?
In en om huis:
bij het tandenpoetsen de kraan niet laten lopen
het bad minder vaak gebruiken, gebruik in plaats daarvan de douche
kort(er) douchen
minder vaak douchen
zorg voor een waterbesparende douchekop
kleding minder vaak wassen, behalve ondergoed en sokken kunnen de meeste kledingstukken langer dan 1 dag gedragen worden. Luchten is een goed middel om kleding op te frissen.
Zorg voor een wasmachine die weinig water gebruikt.
Was met een volle machine.
Afwas niet onder de stromende kraan voorspoelen. Spoel de afwas voor in een teiltje. Ik gebruik altijd het waswater van de groenten om de afwas in voor te spoelen.
Het schijnt voor het watergebruik niet zoveel uit te maken of je een afwasmachine gebruikt of met de hand afwast.
Indien je een afwasmachine gebruikt: alleen gebruiken als de machine vol is.
Toilet: neem een waterbesparende stortbak met plasjesknop. Heb je een ouderwetse stortbak? Zet er een fles met water in of een baksteen, wat je maar wilt. Zorg er in ieder geval voor dat er per keer minder water doorgespoeld wordt.
Doe je ochtendplasje onder de douche, ook met de douche verdwijnt je plasje in het riool, dat scheelt weer water. Hier schreef ik er al een keer over.
Ik heb eerder over besparen op water geschreven. Lees ook hier en hier.
Dan het waterverbruik door producten die je koopt, het indirecte waterverbruik.
De site van de watervoetafdruk geeft niet een duidelijk overzicht wat de alternatieven zijn als je water wilt besparen op je indirecte verbruik.
Wat wel duidelijk is, is dat je beter vegetarisch kunt eten.
Verder is het raadzaam om heel spaarzaam om te gaan met producten, kies duurzame varianten. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je voor 1 kg leer 16.600 liter water nodig is. Mijn schoenen bevatten niet zo veel leer, maar toch.
De productie van katoen kost 11.000 liter water per kg. Het is dus zaak om zeer zorgvuldig om te gaan met katoenen stoffen. In dit verband is het goed te wijzen op de slijtage van katoen die optreedt in wasdrogers. Elke keer als je de wasdroger gebruikt, komt er flink wat pluis los. Wat is dat? Slijtage van je stoffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.