donderdag 18 augustus 2011

Chili con carne

Dit is een kopie van mijn bericht op web-log

Het is jaren geleden dat ik dit gerecht maakte, maar gisteren heb ik weer eens een keer chili con carne gemaakt. Dat komt zo: ik had al weer lang geleden tijdens een aanbieding een aantal blikjes kidneybonen gekocht. En die stonden daar maar te staan in de voorraadkast. Hoog tijd om daar eens wat mee te doen!
Voor 2 personen:
een blikje kidneybonen (400 gr, 250 gr uitgelekt)
100 gram rundergehakt
2 tomaten, in kleine stukjes
twee kleine blikjes tomatenpuree
een rode paprika, in stukjes
2 uien, fijngesneden
2 flinke tenen knoflook, gehakt
(olijf of zonnebloem)-olie
een beetje sambal of wat verse rode peper
zout naar smaak
versgemalen zwarte peper
2 theelepels chilipoeder
2 theelepels gemalen komijn
1 theelepel gedroogde thijm
200 ml runderbouillon of water
Bak de paprika, de knoflook en de uien, voeg het gehakt toe. Bak totdat alles gaar is (+ 10 minuten). Voeg de tomatenpuree, chilipoeder, komijn, thijm, sambal, zout en peper toe en bak mee. Meng 200 ml water of bouillon door de Chili. Voeg de uitgelekte bonen en de tomaten toe en warm nog even goed door. Serveer met een groene salade.
Ik houd eigenlijk niet zo heel erg van bruine bonen, maar dit gerecht vind ik toch wel heel erg lekker! Je kunt het gehakt ook weglaten, in de bonen zit ook voldoende eiwit.
Budgettip: deze week kun je bij AH 10 trostomaten kopen voor 1,19. Ik kocht 2 pakjes met 6 tomaten voor die prijs. Als de tomaten duurder zijn, kun je ook een blik gepelde tomaten kopen en zelf in blokjes snijden.
Tip 2: kruiden zijn in de Toko heel goedkoop.
Tip 3: paprika kun je heel goed in de diepvries bewaren. Hak in kleine stukjes en vries in.
Tip 4: gehakt koop ik altijd in de aanbieding. Ik vries het in in porties van 100 en 200 gram.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.