woensdag 24 augustus 2011

Nog maar weer eens: OV chip

Dit is een kopie van een bericht op Web-log.

Web-log is gisteren en ook de afgelopen nacht nog geen Weblog geworden. Misschien 23 september? Nou ja, ik zie het ook wel!
Ik heb wel eerder over de OV chip geblogd. Gisteren was het raak met de OV chip kaart in een Qlinerbus van Arriva. Ik moest tussendoor naar mijn moeder, want ze moest met spoed naar het ziekenhuis voor een consult.
Ik heb keurig ingecheckt en groen licht gekregen.
Ook heb ik goed uitgecheckt en weer groen licht gekregen. Dat uitchecken deed ik niet bij de chauffeur, maar gewoon op de uitstapplaats in de bus. (Ik dacht tenminste dat ik uitcheckte)
Op de terugreis kreeg ik bij instap bij de chauffeur weer groen licht, maar toen ik in Groningen wilde uitstappen kon dat niet en kreeg ik rood licht en verschillende foutmeldingen: kaartfout, uitchecken niet mogelijk, probeer opnieuw. Ik naar de chauffeur. Hij wist dat ik volgens de regels was ingecheckt, niets abnormaals aan de hand, dachten wij beide. Hij verwees mij naar de Arrivashop op het station in Groningen. Op de daar gemaakte uitdraai van de laatste reistransacties was te zien dat ik op de heenreis in Drachten gelijktijdig uitcheckte en incheckte voor een overstap. Dat is raar, ik ben helemaal niet overgestapt. Oh, dus toen ik uitcheckte stapte ik volgens de apparatuur ook weer in, in de bus waar ik eigenlijk uitstapte. Op de terugreis was het dus zo dat ik DACHT dat ik incheckte, maar in werkelijkheid stapte ik uit, want ik checkte uit.
Volgen jullie het nog? In stapte in en checkte uit, dat kwam omdat ik bij uitstap tegelijk ingecheckt en uitgecheckt was, gewoon in de dezelfde minuut, of misschien wel dezelfde seconde.
Ik heb op Mijn OV chip nog geen overzicht van mijn saldo. De (enkele) reis kost normaal net iets meer dan 4 euro. Als de afschrijvingen nu €4,16 en 4 euro zijn, dan ga ik er niet achteraan om mijn geld terug te halen, want dat hoeft dan niet. Maar als er toch méér geld van mijn OV chip gebruikt is, dan moet ik er weer achteraan. De vorige keer hield ik mijn OV kaart waarschijnlijk te kort voor de kaartlezer, waardoor ik niet uitcheckte. Toen moest ik mijn geld terugvragen en doen of ik "vergeten" was om uit te checken, wat eigenlijk niet zo was (het was een heel kort overstapritje, de ritprijs was 56 cent). Nu heb ik misschien de kaart een seconde te lang voor de kaartlezer gehouden?
Eigenlijk moet ik hier erg van zuchten!! Wie bedenkt nu zulke apparatuur?
Overgens ook nog steeds een raar fenomeen, soms gaat de 20 euro waarmee mijn OV kaart opgeladen wordt, meteen van mijn bankrekening, soms duurt het ineens weer weken voordat er geld van mijn rekening gaat. Het automatisch opladen van 1 augustus ging op 2 augustus van mijn rekening. Het automatisch opladen van 12 augustus is nog steeds niet van rekening gehaald en het is nu 24 augustus.
Ik snap daar helemaal niets van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.