dinsdag 9 augustus 2011

Vis:-)

09/08/2011
Gisteren moest ik naar het ziekenhuis voor controle vanwege mijn diabetes. Een mooie gelegenheid om eens even te gaan winkelen, ik was toch in de stad. Oudste dochter is binnenkort jarig en er moest nog een cadeau aangeschaft. Dat is gelukt. Ik schrijf hier niet wat ik kocht, dochter leest mee. Ik wilde ook nog voor twee anderen cadeaus kopen, maar ik kon niets naar wens vinden, helaas.
Toen naar de markt, er is een kraam waar ze goedkope stoffen verkopen, de goedkoopste zijn 1 euro per meter. Helaas was ik te laat, ze waren al aan het opruimen. Ik moet volgende week dinsdag maar eens een keertje vroeg naar de markt en dan wat uitzoeken bij deze kraam. Toen langs de andere kramen, ze zeggen altijd dat je het beste je groenten en fruit op de markt kunt kopen, daar is het het allergoedkoopst. Dat viel toch tegen moet ik zeggen. Ik vond alles best duur. Aldi en Lidl hanteren vaak lagere prijzen. Ook de kaas en de vis was vrij duur, behalve de kabeljauwkoppen. Die kabeljauwen zijn enorme beesten! Een kabeljauwkop op de markt bestaat uit de kop en de graat tot aan het puntje van de staartvin. Ik besloot ter plekke om zo'n enorme kop voor 1 euro te kopen en te zien wat ik er mee kon doen. Volgens de marktkoopvrouw kopen alleen Chineze zulke vissenkoppen en geen autochtone mensen. Nou ja, waarom niet? Toen ik dit geheel thuis woog, kwam de weegschaal op 2 kilo uit. Wat nu? Ik ben niet zo'n liefhebber van vissoep, dus dat leek me geen goed idee. Gelukkig is er het internet. Ik vond een recept voor gebakken kabeljauwkoppen. Ik met de vis aan de slag. De ruggengraat, waar de kabeljauwfilets afgesneden waren bevatte ook nog vrij veel vlees, dus die heb ik eerst maar eens gebakken. Vinnen eraf geknipt, ruggengraat in tweeën gehakt, schoongemaakt en olie in de pan en bakken maar. Toen de kop aangepakt, die moest in tweeën gesneden. Hier had jongste dochter bij moeten zijn! Helaas zit die in Zuid Afrika en beleeft heel veel andere leuke dingen. Maar ook dit had ze heel interessant gevonden. Ze heeft al eens een haai ontleed, maar dit was ook heel boeiend voor haar geweest. Wat een tanden, kaken en kieuwen heeft een kabeljauw! Het was een hele klus om de kop te klieven, maar het is gelukt en ik heb de kop gebakken, inclusief de wangen. Heerlijk! Ik heb het vlees van de ruggengraat en een wang opgegeten. Het meeste van de kop is nog over, die ligt goed ingepakt (tegen de visgeur), gebakken en wel in de koelkast te wachten op mijn volgende maaltijd.
Ik heb nog wel een aantal adviezen.
Advies 1: serveer de vis niet aan mensen die problemen hebben met graten.
Advies 2: het klieven van de kabeljauwkop is niet voor watjes. Als je problemen hebt met ogen, kaken en kieuwen, kun je misschien maar het beste een kant en klare filet kopen, dat is een stuk duurder, maar daar zitten geen "enge" dingen aan. Een kabeljauwfilet kun je zo in de pan laten glijden.
Vis
Volgens Wikipedia worden gedroogde vissenkoppen naar West Afrika geexporteerd, omdat ze daar beschouwd worden als een rijke bron van proteïne, eiwit dus.
Als er mensen van Chinese origine, of in China mijn blogje lezen, zou ik het leuk vinden om bereidingssuggesties te krijgen. Hoe maak jij zo'n kop klaar?
Ook van West Afrikanen hoor ik graag meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.