woensdag 28 december 2011

Kassabon nakijken

Elke keer als ik boodschappen gedaan heb, kijk ik de kassabon na of het klopt. Soms is het zonneklaar dat er iets niet klopt. Dan koop ik boodschappen en dan staat er op de bon bijvoorbeeld €19,90 voor een artikel, terwijl het €1,99 zou moeten zijn. Typisch geval van een kommafout. Laatst moest iemand voor mij volgens de kassa 450 euro betalen voor een klein artikel. Dan is het volkomen duidelijk dat er iets misgaat. Meestal is het minder duidelijk en moet je echt goed op de bon kijken. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een artikel verschillende keren gescand is. Dan koop je 1 artikel en betaal je daar 3x voor, ook niet goed voor je portemonnee. Ik heb door het nakijken van kassabonnen al heel wat geld bespaard. Altijd doen dus, want vooral bij aanbiedingen en afgeprijsde artikelen gaat er regelmatig iets fout.
Gisteren nog, ik kocht stoofpeertjes voor 99 cent per kg. Alleen werd dat niet afgerekend, er werd €1,19 per kg afgerekend. Ik keek onderaan de bon of de bonuskorting er af was gegaan, maar nee, dat was niet het geval. Het gaat niet om grote bedragen, maar toch wil ik de korting niet laten lopen. Bij de servicebalie gaat de medewerkster bellen met iemand van de betreffende afdeling. Die meldt dat de stoofpeertjes eigenlijk €1,39 kosten. Dus ik zou voordeel hebben. Ik blijf volhouden dat de reclameprijs 99 cent per kilo is, ik ga dus niet akkoord. Dus ik moet maar even mee de winkel in, dan kan ik zelf zien dat ik mij toch echt vergis. Dus dat moet dan maar en ik ga naar de plek waar ik de peertjes ingepakt heb en daar blijkt dat ze wel degelijk 99 cent per kg kosten.  Zowel op de gewone plek waar de peertjes liggen als op de plek waar de aanbiedingen liggen staat het duidelijk aangegeven. Voor de handperen moest 1,39 per kg betaald worden. Dan maar weer terug naar de balie en nu moet er uitgerekend worden wat ik terugkrijg. Ik heb 1,255 kg stoofperen gekocht en daar 1,49 voor betaald. De medewerkster haalt er een collega bij en samen kunnen ze echt niet verzinnen hoe ze moeten uitrekenen hoeveel ik terugkrijg. Ik vind het wel komisch, maar erger me ook over zulke slechte rekenaars. Ze komen op een bedrag van 40 cent. In werkelijkheid is de teruggave 25 cent. Ik heb in ieder geval niet te weinig teruggekregen, zullen we maar zeggen.
Het uitrekenen is in dit geval uiterst simpel. In plaats van 99 cent ga je uit van een kiloprijs van 1 euro. Dat betekent dat 1,255 kg stoofperen 1,255 euro kost. Als je 99 cent rekent, dan kom je op €1,24215. Simpel toch?

20 opmerkingen:

  1. Goh weet je dat ik de bon (tot nu toe) niet eens hoefde. Wat gaat er een wereld voor me open. Jippie Ik ga geld overhouden!!! Thanks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog zo'n bonnencontroleur... Het loont zeker. Maar de meeste mensen generen zich geloof ik een beetje om voor een paar dubbeltjes of centen terug te gaan naar de kassa.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe herkenbaar! Ik kijk ook altijd de bon na...zeker bij aanbiedingen, vaak worden deze niet in de computer/kassa ingevoerd. Ik koop het artikel juist omdat het in de aanbieding is, anders had ik het misschien niet gekocht!
    Ik heb voor mijn zoons voor de kerst een wii spel gekocht...39,95 op internet...44,95 in de winkel...ze begrepen er niets van...uiteraard meegekregen voor 39,95...zonde om dit soort bedragen te laten liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kijk altijd mee terwijl de caissiere de artikelen scant. Op die manier hoef ik dan de bon niet te controleren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook niet zo goed in rekenen, maar zeg die lui van de servicebalie hebben daar toch goede kassa's voor die van alles voor ze uit kunnen rekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaren geleden wat leuks meegemaakt met die bonnencontrole. Bij een vriend was een Plus supermarkt die stuntte met de zin:"klopt de prijs op de bon niet met het schap, dan krijgt u uw geld terug"...Elke keer als ik de bon nakeek en naar de balie ging, stond hij zich buiten te schamen voor mijn "pietluttigheid".
    Want ja hoor, elke keer dat ik de bon checkte was er wel wat mis en kon ik de servicebaliemeisjes op die regel wijzen en kreeg ik het gratis mee. Maar op een dag, was de prijs van de tomaten in het schap hoger dan op de bon...maar ja, een te lage prijs op de bon klopt ook niet dus ik naar de balie...de meisjes wisten zich geen raad en de chef werd erbij gehaald...ik kreeg inderdaad de tomaten gratis.
    Na dit incident ging die vriend toch ook maar op de bon letten, en bijna een jaar lang heeft hij zijn biertjes en wijn gratis gekregen.

    Groet,Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge Creanda, geen al te slimme bedrijfsleider bij deze Plus. Als het zo vaak voorkomt dat de prijs van het schap niet klopt met de bon en dan over zo'n lange periode, dan zou je als bedrijfsleider toch iets moeten doen aan de prijsinvoer van de kassa. Of de stunt weghalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe hetzelfde als jouw en kijk elke bon na en niet alleen in de supermarkt!
    Want ook bijvoorbeeld bij blokker of zo moet je goed de bedragen nakijken ook daar maken ze deze fouten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kijk ook altijd de kassabon na hoor!Tegenwoordig wordt er gevraagd of je de kassabon wilt hebben... Vind ik zo iets geks! Ik merk dat veel mensen dan zeggen: "nee hoor, hoeft niet". Het lijkt wel of de mensen zich schamen, om een kassabon te vragen.
    Ik heb ook vaak meegemaakt dat er foutjes op de kassabon staan, in de vorm van niet berekende kortingen bij aanbiedingen. Ik ga altijd terug naar de servicebalie, ook al is het een klein bedrag!
    Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik controleer ook bonnen.IK moet zeggen,sinds we een jumbo hebben ,was er nog geen fout. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kijk meestal mijn kassabon na, zeker bij 35% korting stickers. laatst hadden ze de kaas niet verrekend. was toch iets van 2,50 euro! Zonder die sticker had ik die kaas nooit genomen.
    Gisteren bij de Hunckem*ller heb ik een bh gekocht waarbij het kaartje op 22.99 stond en de kassa gad 24.99 aan (nieuwe prijs, waren vergeten de prijs op het kaartje aan te passen). Kreeg wel 2 euro terug! (+ vrijgaven van saldotegoed op de klanten kaart van 5.50 dus ik had de bh een stukje goedkoper!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met sinterklaas had ik geluk.
    Bij het kruitvat kocht ik een huidamadelolie van kneipp voor 3,99.
    De kassa gaf echter 6,99 aan.
    Ik met het meisje naar het schap, want alle olie kostte 6,99 van kneipp zei ze.
    Bij het schap gekomen bleek inderdaad alle olie 6,99 behalve de amandel variant daar prijktte toch echt een kaartje van 3,99.
    Ze was echt stiksaggerijnig toen ze mij het verschil terug betaalde.
    En dat saggerijnige is me vaker opgevallen als er iets niet blijkt te kloppen.
    Toch jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kijk ook altijd de bon na. Bovendien doe ik mijn boodschappen bij AH waar je zo lekker kunt scannen.
    Dan kan ik meteen zien of het bedrag op het schap hetzelfde is als de scanner aangeeft. Is dat niet zo, dan maak ik er een notitie van.
    Het gebeurt best vaak dat de prijs niet klopt, en al gaat het maar om 0,02 ct. ik zeg er toch wat van. Dan moet er een medewerker de winkel in om de juiste prijs te bepalen, tot nu toe heb ik het nog altijd teruggekregen.
    Ik denk altijd maar, als ik 0,02 ct. te weinig bij me heb krijg ik het ook niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hallo bij c1000 wijkt de prijs bijna altijd af,
    heb ze laatst gemailt maar was hun bekent ,ze kregen snachts prijs veranderingen door op de computer en kunnen dat niet snel genoeg herstellen .
    mooie grapjes ,ik kijk voortaan meteen en zeg hee das 10 of 20 cent goedkoper,want anders denk je als je thuis ben tja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dan was het wel zo eerlijk geweest om die 15 cent
    ook terug te geven.......

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou anoniem... als er bij mij zo sukkelig gerekend wordt geef ik die 15 cent die ze misrekenen ook echt niet terug hoor.

    En ik ben dus gewoonlijk echt heel erg eerlijk in dit soort dingen, maar er is ergens een grens.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Doe dat ook jaren en heb daarmee veel verdiend!
    Standaard kassabon nakijken. Vooral reclame-artikelen zijn vaak niet geod geprijsd.
    Ik heb er ook al een paar keer aandacht aanbesteed op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel herkenbaar. Ik vraag altijd de bon en loop hem nog even na. Het gaat zo vaak fout en het is zelden in mijn voordeel. Ik ben enigszins wantrouwend en ik kan me niet voorstellen dat het toevallig is. Denk dat ze op deze manier stiekem best veel verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik snap nog steeds niet dat suoermarkten hier neit beter op gaan letten. Moet je eens gaan uitrekenen wat al dat personeel kost dat die paar centen terug moet gaan geven aan de klant. Ze zijn er waarschijnlijk al met al zo eenkwartiertje zoet mee en dat met meerdere mensen......

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kijk het ook altijd goed na, dat is hier in de plaatselijke super geen overbodige luxe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.