donderdag 9 februari 2012

Feestelijk nagerecht

Apple crumble 
Voor 6 tot 8 personen

Ingrediënten
1 kg zoete appels
Klein scheutje citroensap (knijpflesje of verse citroen)
150 gr boter
115 gr (volkoren) meel
50 g havermout
150 gr bruine basterdsuiker

Bereiding
Verwarm de over voor op 200 graden. Wrijf voor de kruimellaag de boter door het volkoren meel tot het mengsel op broodkruim lijkt. Voeg de havermout en de suiker toe en wrijf dit door het mengsel. Als het niet korrelig genoeg is, dan voeg je eetlepels gewijs wat meel toe.
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in partjes. Doe de appels, citroensap en 2 eetlepels water in een ondiepe ovenschaal met een inhoud van 2 liter. Strooi het kruimelmengsel over het fruit. Besprenkel het geheel met koud water en zet het 15 minuten in de oven. Zet de oven dan op 190 graden en laat de bovenlaag in 15-20 minuten bruin en knapperig worden. Serveer de crumble warm.

Het is een lekker toetje en de kosten vallen heel erg mee!

5 opmerkingen:

  1. Dat maak ik regelmatig.Soms vervang ik de havermout door het laatste restje muesli. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lekker he, wij zijn er ook dol op. Ik maak het ook met banaan en soms voeg ik nog wat noten toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het zeker maken in het eerste weekend dat ik werk voor 10 personen, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker. Gelijk de havermout op mijn boodschappenlijstje schrijven, de rest heb ik in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We eten bij hoge uitzondering toetjes, maar als... dan is dit een jarenlange favoriet. Ook bij gasten!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.