zaterdag 5 mei 2012

Verzekeren: wel of niet?

Drie jaar geleden kocht ik via de Nationale Fiets Projecten een fiets. Het was voor mij een heel voordelig plan: de werkgever betaalt de helft van de fiets tot maximaal 375 euro. De fiets mocht maximaal €749,- kosten. De rest van de aankoopprijs betaal ik gedurende maximaal 3 jaar vanuit het bruto loon. Deze regeling was voordelig in verband met belastingen. Ik heb gekozen voor een afbetalingsperiode van 3 jaar. In die 3 jaar betaal ik het aankoopbedrag af, zonder een cent rente en zonder belasting te betalen over dat deel van mijn inkomen dat ik besteed aan de betaling van mijn fiets.
Een voorwaarde was wel dat ik de fiets verzekerde.
Nu zijn de 3 jaar bijna voorbij en is de fiets binnenkort helemaal van mij. Sterker nog, ik kan onder dezelfde voorwaarden weer een nieuwe fiets kopen. Ik hoef de betaling van de fiets niet over 3 jaar uit te smeren, ik kan ook mijn vakantietoeslag of mijn 13e maand daarvoor inzetten.

Dit alles was de inleiding van mijn probleem: mijn fiets was verzekerd, maar is dat vanaf eind volgende maand niet meer zo. Ik ontving een brief met het aanbod om de verzekering met 2 jaar te verlengen. Kosten €80,61. Als de fiets in het vierde verzekeringsjaar gestolen wordt krijg ik 75% en in het vijfde jaar 60%. Wat doe ik?
Mijn ex-man was altijd tegen verzekeren van risico's die je ook zelf kunt dragen: fietsverzekering, annuleringsverzekering. Zulke verzekeringen kosten alleen maar heel veel geld en je maakt er zelden gebruik van. De winst is voor de verzekering en jij betaalt (steeds weer opnieuw) veel premie. Daar zit wel wat in.
Want wat kost een verzekering? Veel geld! Als ik uitga van een fiets die 749 euro kost, dan betaal ik in mijn regio al snel €153,- aan verzekeringspremie voor een periode van drie jaar. Dat is de goedkoopste variant, via mijn werkgever. Als ik een uitgebreide dekking wil (= inclusief beschadiging), dan ben ik al snel 226 euro kwijt. Dat is ruim 30% van de kostprijs van de fiets, die je nog een keertje extra moet betalen! Ik heb voor mijn huidige fiets zo'n uitgebreide dekking genomen en betaalde 3 jaar geleden dus een vergelijkbaar bedrag extra!

Ik hink heel erg op twee gedachten.
- Wel verzekeren en dus zeker weten dat ik, als de fiets gestolen wordt, ik niet alles kwijt ben.
- Het risico lopen en nu niets betalen maar mogelijk bestolen worden. De fiets ziet er niet meer gloednieuw uit en is misschien minder aantrekkelijk voor dieven. Ik zet hem altijd dubbel op slot en soms wel driedubbel. Hoe groot is de kans? Ik heb een goed slot met Anti Diefstal Chip.

14 opmerkingen:

  1. Ik zou hem niet meer verzekeren. Ik verzeker ook alleen zaken die ik echt niet zelf kan of wil dragen. Wel auto, huis, inboedel, aansprakelijkheid, reis en annulering en ziektekosten. Niet mobieltje, fiets, fototoestel, rechtsbijstand. Cru is ook nog dat veel goederen tijdens vakantie onder de reisverzekering vallen. Tijdens mijn vakantie zijn mijn fietst, fototoestel en mobiel dus al gewoon verzekerd. Annuleringsverzekering heb ik ook lang niet gedaan. Maar de laatste jaren maak ik vaker dure reizen (meer dan 1500 euro) en mijn doorlopende annuleringsverzekering kost maar 15 euro per jaar. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou nooit een fietsverzekering nemen en ook geen onderhoud eraan.Mijn fiets gaat al 20 jaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De beste garantie/verzekering tegen diefstal is dubbelslot.

    Het kost nl. teveel tijd er twee open te maken, dus pakken ze eerder een fiets op enkel slot.

    En voor dat premiebedrag kan je een superslot kopen!

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon verzekeren, geeft rust en dat is ook wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou hem niet meer verzekeren, maar het blijft altijd een gok!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, bij de Hema kan je tegenwoordig ook je fiets verzekeren.
    Gewoon online naar de Hema en dan kan je het zelf uitrekenen.
    Groetjes, Maike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De fiets apart schilderen, zodat niemand hem wil hebben.
    Ik heb ooit een blog geschreven over een fiets die al maanden in Rotterdam alleen geparkeerd stond. Ik maakte een foto en toen zag ik het, veel sloten en bijzonder onaantrekkelijk zadel, rommlelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb mijn fiets nog nooit verzekerd. Altijd een dubbel slot gehad, voor en achter, dat maakt jatten veel minder interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fiets van 3 jaar NIET meer verzekeren. Dubbel slot is veel goedkoper. Mocht je wel willen verzekeren dan shoppen op prijs via internet. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb mijn fiets bij de fietsenmaker opnieuw laten taxeren en had voor 3 extra jaar weer een all risk verzekering voor 650 euro (hij kostte 3 jaar geleden 900 euro). Kosten verzekering voor 3 jaar: 70 euro.

    Die fiets is mijn enige vervoermiddel en ik zou zwaar onthand zijn als hij weg zou zijn ineens. Geld om een nieuwe te kopen heb ik niet. Ik fiets elke dag 15 km. Mijn keuze was snel gemaakt. > verzekeren dat ding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS: ik heb ooit één keer een fiets niet verzekerd. Die had een dubbel slot en was 2 weken oud toen hij gejat werd. Ik was zó verdrietig daardoor. NOOIT meer.

      Verwijderen
  11. Mijn fiets heb ik nu anderhalf jaar, kostte 500 euro, niet verzekerd. Als hij wordt gestolen zou ik er flink van balen, maar dan heb ik genoeg spaargeld om hem te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het hangt er ook vanaf waar je woont. In Amsterdam of Utrecht is de kans op een gestolen fiets toch vele malen groter dan in een klein dorpje. Daarnaast maakt het ook nog uit of je de fiets bijvoorbeeld vaak 's nachts op een station hebt staan of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb mijn fiets wel verzekerd. Ik woon in een stad en heb geen berging dus daar worden fietsen nogal snel gestolen. Als je genoeg spaargeld hebt om een nieuwe fiets te kopen zou ik het niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.