Al weer lang geleden, namelijk in het voorjaar van 2011, ben ik voor mijn bankzaken overgestapt naar een andere bank. (Lees ook hier, en ook hier op mijn oude weblog) Ik was bij de ING. Het feit dat topmensen binnen de ING vette bonussen kregen voor het feit dat ze gewoon hun werk deden was voor mij op dat moment de druppel die de emmer deed overlopen. Deze bank was eigenlijk toch al niet mijn bank, ik was oorspronkelijk (vanaf 1972) bij de Postgiro. Daarna waren er fusies waardoor de Postbank ontstond en later kwamen ze bij de ING. Dat rare oranje, het voelde ook niet als mijn bank. Door die bonussen stapte ik over naar de ASN. Het was een mooie gelegenheid om een bank te zoeken die beter bij mijn paste. Ik heb formulieren ingevuld en verzonden en daarmee heb ik opdracht gegeven om per mei 2012 mijn rekening te stoppen. De overstap leek heel goed te gaan. Ik had een jaar de tijd om alle betalingen over te zetten. Alle automatische betalingen die ik deed, werden na verloop van tijd "vanzelf" overgezet. Alleen het geld dat ik ontving, zoals salaris en zorgtoeslag, daarvan moest ik zelf aangeven dat mijn rekening gewijzigd was. Dat gold ook voor de tegenrekening van mijn spaarrekeningen.
Het leek allemaal heel vlot te gaan.
Maar kennelijk gaat dat opzeggen zomaar niet. Ik ontving van de week een brief dat ik rood stond op mijn ING rekening. Hoezo? Die heb ik toch opgezegd? Ik heb in mijn papieren gezocht, maar ik vond geen bevestigingsbrief van mijn opzegging. Er is dus iets misgegaan. Ik heb maar eens even de telefoon gepakt en gebeld. Ik had bij de ING twee rekeningen, dus ik heb om twee formulieren gevraagd. Ik heb gisteren een enveloppe met 1 formulier ontvangen, niet de gevraagde 2 formulieren. Wat nu? Ik heb een kopie gemaakt van het toegezonden formulier en vervolgens voor beide rekeningen de gegevens ingevuld en ondertekend.
Nu ga ik er op letten dat er inderdaad een bevestiging van de opzegging binnen komt!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zaterdag 4 augustus 2012
Overstappen naar een andere bank - dat gaat toch met de nodige strubbelingen.
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blijkbaar is er bij de ING een fout gemaakt. Zo zie je maar weer, je moet alles controleren, je nam aan dat het vanzelf goed zou komen, maar dat is dus niet zo.
BeantwoordenVerwijderenEen fijne dag!
Hilde
Je zou toch denken dat dat automatisch gaat als je een overstapservice aanvraagt, maar niet dus. Zonde, hopelijk gaat het nu wel goed!
BeantwoordenVerwijderenOwww... Ik heb net ook een martelgang bij de ING afgelegd vanwege een fout in het beëindigen van een krediet, in mijn geval. Ik had drie telefoontjes (verspreid over evenzoveel maanden) nodig om tot een redelijk goede oplossing te komen (dwz het krediet is officieel afgelopen juni beëindigd terwijl het eigenlijk al jaren geleden beëindigd had moeten zijn, en ik er ook al jaren geen toegang meer toe had. Ben blij dat het officieel beëindigd is, minder blij met de genoemde datum, maar ja).
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk doen de klanten een deel van het werk van de bankmedewerkers.
BeantwoordenVerwijderende overstap zorgt er alleen maar voor dat de bijschrijvingen doorgeboekt worden naar de nieuwe rekening, zolang de overstap loopt blijft de oude rek altijd bestaan. Om je rekening te beeindigden is altijd jouw eigen handtekening nodig, vandaar dat je het formulier in dient te vullen. de overstapservice wordt altijd slecht uitgelegd is mijn mening! dus dat klanten een deel doen van de bankmedewerkers vind ik niet.
BeantwoordenVerwijderen@Ananiem: ik had formulieren ingevuld en voorzien van handtekening en deze verzonden. Maar toch werd mijn rekening niet beëindigd.
VerwijderenHerkenbaar, schreef er jaren terug al over. Ik had twee giro rekeningen, nu nog maar 1. Vind ik wel makkelijk om geld af te storten.
BeantwoordenVerwijderenHet is ook ongelofelijk hoe de rentepercentages gezakt zijn. Ik kan me herinneren dat eind jaren 90 de rente 5,4% was. Tegenwoordig mag je blij zijn als je rente krijgt.
BeantwoordenVerwijderen