vrijdag 19 oktober 2012

Volgend jaar goedkopere energie

Gisteren in het nieuws: in 2013 worden gas en stroom goedkoper. De tarieven gaan iets omlaag. Het scheelt niet zo veel, voor een gemiddeld huishouden komt de verlaging van de prijzen neer op een voordeel van 80 euro per jaar. Maar, omdat de belasting hoger wordt, merk je er niet veel van en blijft het voordeel beperkt tot zo'n 30 euro per jaar. Tsja, dan blijft er dus niet zo veel over van het voordeel. Mijn tip: blijf jaarlijks overstappen naar een andere leveranciers en blijf spaarzaam met energie. Daar heb je het meest aan en bespaar je heel wat meer dan 30 euro op jaarbasis!
Alleen al de overstapbonus kan zo 200 euro opleveren. Met het overstappen dwing je maatschappijen met elkaar te concurreren. Ze kunnen niet achterover leunen, want voor ze het weten is de klant weer vertrokken.
Voor Lekker Leven met Minder:
Tips:
1. Ik stap altijd over naar een bedrijf dat groene stroom levert. Dus neem ik die eis op in de zoekfilter. 
2. Zorg voor een jaarcontract, zodat je er niet langer dan een jaar aan vast zit.
3. Overstapboetes worden vaak betaald door de nieuwe leverancier, dus hoef je je om de overstapboete (max. 50 voor gas en 50 voor stroom) meestal geen zorgen te maken. Zoek het na in de voorwaarden!
Er zijn veel vergelijkingssites. Ik gebruikte dit jaar de vergelijkingssite van de Consumentenbond. Ook de site gaslicht.com gebruik ik regelmatig.

Ook zuinig verbruik levert ieder jaar veel besparing op.

6 opmerkingen:

  1. Heb je nog tips voor het overstappen? Of er specifieke dingen zijn waar je op moet letten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werd al helemaal blij toen ik je post las, maar toen las ik verder, en kwam het deel over de belasting… Nou ja, nog steeds wel wat voordeel gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga ook eens goed kijken op je links, hartelijk dank.
    Ik heb ook nog een vraagje.
    Ik hoop volgend jaar te verhuizen, is dat nog van invloed en waar zou ik dan speciaaal op moeten letten?
    Toen mijn dochter verhuisde bleek haar energieleverancvie niet mee te kunnen omdat die niet leverden op het nieuwe adres en zij ook op stadsverwarming over moesten in die flat.
    Iemand ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nòg een tip: pak de telefoon en onderhandel over de prijs, met als argument dat je ook ieder jaar kunt overstappen om de prijs zo laag mogelijk te houden.................ons is't gelukt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn aan het overstappen, maar dat is WEL een gehannes.
    Een soort dreigmail ontvangen van energie direct dat we niet MOGEN overstappen terwijl nuon de kosten vergoed. Dat gaat niet vriendelijk/netjes. Het verschil met nuon was genoeg om het toch te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kijk altijd op de site www.energieleveranciers.nl, die hebben een hulpnummer en een heel aardige mevrouw die je helpt bij het maken van een goede keuze.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.