zaterdag 13 april 2013

Rekening oude energieleverancier nader bekeken

Vanochtend schreef ik een bericht over een onduidelijke rekening van Eneco. Oudste dochter heeft er ook naar gekeken, maar ondanks een jarenlange talenstudie vond ze het heel ingewikkeld en snapte ze er niet veel van. Zij is al diverse keren overgestapt en heeft nog nog problemen gehad.


Ik heb nog eens heel goed nagezocht wat de voorwaarden waren.

Ik vind dit in de actievoorwaarden:

16. De boete van de oude leverancier wordt vergoed tot een maximum van € 125 (incl. BTW) per overeenkomst met een maximum van € 250 (incl. BTW) per klant. Deze vergoeding wordt betaald via een eenmalige nota, nadat de klant (een afschrift van) de oorspronkelijke nota(’s) en een betaalbewijs heeft overgelegd. De klant kan tot uiterlijk 6 maanden na ingangsdatum van het door hem/haar aangegane contract de door de oude leverancier opgelegde boete declareren bij Eneco. Daarna verliest de klant het recht op boetevergoeding.
Ik heb de boete vergoed gekregen. Op het declaratieformulier staat het volgende:

Door middel van dit formulier declareer ik de boete van mijn vorige leverancier. Eneco compenseert de boete die ik aan mijn oude leverancier moet betalen (met max. € 125,- per product), omdat ik ben overgestapt. Ik ga ermee akkoord dat ik het volledige bedrag weer aan Eneco terugbetaal, indien ik mijn contract voor bepaalde tijd opzeg voor het einde van de contractperiode.


Ik heb mijn contract keurig uitgediend en ben toen overgestapt.
Toen heb ik op de afrekening de overige producten en heffingen die mij in rekening worden gebracht nog eens goed bekeken en dan wordt duidelijk dat ze me ook een boete rekenen voor contractbreuk voor het contract tot 1 april, én ik moet mijn vergoeding boete oude leverancier terugbetalen én ik moet een deel van mijn overstapbonus bij Eneco inleveren. Zijn ze nu helemaal van de ratten besnuffeld? Ik had een contract tot 1 april en ben per 1 april overgestapt, maar toch krijg ik een flinke rekening gepresenteerd.

Mijn conclusie:
de onderstaande bedragen zijn volgens mij allemaal onterecht:
boetebedrag contractbreuk stroom Eneco € 50,00
boetebedrag contractbreuk gas Eneco € 30,00
correctie korting overstapbonus nieuw contract stroom € 50,84
correctie vergoeding boete oude leverancier stroom € 50,84
correctie korting overstapbonus nieuw contract gas € 50,84
correctie vergoeding boete oude leverancier gas € 50,84
€ 283,36

In de specificatie staat wat het product is waarvoor de boetes en correcties kortingen en correcties vergoedingen gelden: Internetvoordeel Ecostroom winter 12 tot 01-04-13 en: Internetvoordeel gas winter 12 tot 01-04-13 .
Op de afrekening voor stroom en gas staat dat ik deze energie bij hen heb afgenomen tot 01-04-2013.

Ik heb nog nooit eerder problemen gehad bij het overstappen. Dit is de eerste keer en ik ben er niet blij mee! Ik ga zowel bellen als mailen om een nieuwe eindafrekening die wél goed is!

Het bedrag (€112,77) dat ze volgens hen nog van mij tegoed hebben, zal op 14 mei van mijn rekening worden afgeschreven. Als ze dat doen, dan laat ik het meteen storneren (= terugstorten). Maar ...........ik heb door de gemaakte fout nog geld tegoed van Eneco, dus ik heb hen nodig om hen te laten inzien dat ze een fout hebben gemaakt en dat ik nog geld van hun krijg. Volgens mijn berekening ontvang ik van hen nog €170,59.

Weet je wat ik nog het meest kwalijke vind? Dat er waarschijnlijk heel veel mensen zijn die de afrekening niet snappen en het er bij laten zitten: het zal wel zo zijn als Eneco dat zo berekent.


18 opmerkingen:

  1. Tot en met 1 april bij oude energiemaatschappij en 1 april overgestapt, ja dat is een dag te vroeg dat had 2 april moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Contract liep tot 1 april, niet tot en met. En ook zou het tot en met zijn, dan is een boete van 283 euro wel een heel hoge prijs.

      Verwijderen
    2. Net 2 contacten nagekeken en als je geleverd tot 1 april krijg je die dag ook energie dus wordt het tot en met 1 april,Essent was het toch heb ik hier ook liggen.

      Verwijderen
  2. Wat betreft eindnota moet je altijd nakijken bij mij hadden ze ruim 300 Kw/h in rekening gebracht zijn cijfers die ik pas over een aantal maanden ga bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerder las ik :

    Ze laten het contract lopen van de derde week van april 2012 tot 1 april 2013. Misschien moet ik de boete zelf betalen omdat ik niet een vol jaar een contract had

    En dat is geen vol jaar vandaar nu die boetes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou je het op een procedure kunnen laten aan komen. Anders is het wel wat moeilijker. Eerst maar proberen met bellen en email. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had iets soortgelijks en was overgestapt via de consumentenbond. Heb toen de oude leverancier gebeld en hen gezegd dat ik er vanuit ging dat er een fout was gemaakt. Het zat bij mij ook vast op één dag. Ze hebben het aangepast en de rekening kon ik als niet verzonden beschouwen.

    Dat vond ik netjes opgelost en durf nu in de toekomst wel weer (evt naar mijn oude leverancier) over te stappen. Anders zou ik me nog wel een keer bedenken!

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer door minder13 april 2013 om 23:30

    Ik stap al een aantal jaren over van de ene naar de andere energieleverancier.(via gaslicht.com)
    Doe dit vooral voor de bonus die je bij het overstappen kan krijgen.
    Deze kunnen behoorlijk oplopen. Bedragen tot 375,- zijn geen uitzondering.
    Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen.
    Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden door:
    1) toegestuurde papieren goed te controleren.
    2) goed op overstapdata te letten.
    3) te kijken of de beloofde aanbiedingen en bonussen goed beschreven staan.
    4) vragen altijd via mail te stellen en vragen binnen 3 dagen te reageren.
    5) eventuele aanpassingen extra te laten bevestigen.
    6) je te realiseren dat ook al gaat het goed en gemakkelijk “niets gaat vanzelf”.
    7)Hou er rekening mee als je tzt weer overstapt van de ene naar weer een andere leverancier je wel precies je contract uitdient.
    Anders krijg je je bonus niet of als je hem al gekregen hebt(tzt) moet je de bonus weer terug betalen.
    Daarnaast is het vaak zo als je meer dan 3 maanden voor het einde van je oude contract overstapt je contract eerder ingaat omdat ze tot max. 3 maanden rekening houden met het contract.
    8)Verder is me met overstappen opgevallen dat de grote gevestigde energiebedrijven (zoals Eneco) vaak onvoldoende informatie geven over data e.d. Ik los dat op door een mailtje naar klantenservice van de energiemaatschappij te sturen waarin ik ze bijvoorbeeld vraag om de overstap datum te bevestigen.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meer door minder14 april 2013 om 00:21

    Je schreef in je eerdere blog:

    "Ze laten het contract lopen van de derde week van april 2012 tot 1 april 2013. Misschien moet ik de boete zelf betalen omdat ik niet een vol jaar een contract had? Ze hebben zelf de contractperiode bepaald. Jullie horen er nog van. Ik moet er eerst nog even op verder studeren."

    Ik denk dat hier inderdaad het probleem zit, in de actievoorwaarden art 14 staat:

    14. Indien een klant binnen 1 jaar de overeenkomst Internetvoordeel
    Vast 1 jaar opzegt, dient de klant ter compensatie voor het
    reeds ontvangen welkomstcadeau het bedrag van het welkomstcadeau,
    tot een maximum van € 50 (incl. BTW) per leveringsovereenkomst
    energie (max € 100 incl. BTW per klant), aan
    Eneco terug te betalen.

    Je hebt dus niet aan de jaar voorwaarde voldaan.
    (Onvoldoende info krijgen is precies wat ik onder punt 8 van mijn eerder berichtje aangaf)

    Ik heb er helaas een hard hoofd in dat je ook maar op enige coulance kan rekenen bij Eneco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het inderdaad een heel slimme actie van hen is om het in april '12 afgesloten contract te laten lopen tot 1 april 2013. Dan kunnen ze die compensatie mooi innnen. Dus denk ik dat ik die 100 euro inderdaad kwijt ben.
      En ook verder heb je helemaal gelijk, ze geven onvoldoende informatie. Als ik mijn geld niet terugkrijg, dan zal ik lezers ieder jaar waarschuwen voor de naaistreken van Eneco.

      Verwijderen
    2. Mijn contract bij Eneco ging 10 mei 2012 in, en loopt ook tot 1 april 2013. Dit betreft dat internetvoordeeltarief. Ze begonnen in januari al mails te sturen dat mijn contract binnenkort af zou lopen, of ik het niet met een jaar wilde verlengen? Nee dus. Ik wacht tot 10 mei en ga dan pas zoeken naar een nieuwe leverancier. Maar nu betaal ik dus meer voor mijn energie omdat het voordeeltarief vanaf 1 april 2013 is afgelopen. Marja.

      Verwijderen
  8. Wij noemen dit energiebedrijf in Rotterdam 'Piet de dief". Hopelijk kan je op enige coulance rekenen.
    AJA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik door Eneco voor ruim 280 euro genaaid word, dan kom ik NOOIT weer terug bij Enoco. Het contract liep tot 1 april. Als ze dan vinden dat het contract t/m 1 april liep, dan vind ik het een naar aprilgrapje van Eneco.

      Verwijderen
    2. Eigenlijk is het wel logisch u dient contract niet uit bij Essent en nu niet bij Eneco maar wel al die keren de welkomspremie opstrijken maar niet contract uitzitten dat kan niet.

      Verwijderen
  9. Blijft toch vreemd, ik stap voor het eerst over en mijn nieuwe energiemaatschappij wijst mij er nog even op dat mijn contact bij oude nog een paar maanden duurd en past de datum daarop precies aan.

    Bij overstappen dat doe je vele weken van te voren en bij veel vergelijksites kun je geen exacte ingangsdatum vermelden, hoe doen jullie dat ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je schreef dat je contract inging in de derde week van april. Je hebt nu per 1 april opgezegd, dus eigenlijk had je zelf al aan kunnen voelen dat je dan de boot in zou gaan. Je had nog even een paar weekjes moeten wachten. Bij het aangaan van het contract staat dat je minimaal een jaar klant moet blijven om de bonus te krijgen, dus ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hier met Eneco eens ben.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het vreemde is Zuinigaan is tijdig gewaarschuwd.

      Mirjam16 mei 2012 08:59

      Mmmja, de Eneco blinkt niet uit in duidelijkheid. Ik heb het zo gelezen: Je hebt een contract van 13 maanden. Je hebt gekozen voor Eneco Internetvoordeel Ecostroom en gas. Deze actie duurt tot 01-04-2013. Daarna moet je nogsteeds die 13 maanden volmaken maar mogen wij na 1 april 2013 de prijzen omhoog gaan gooien. In mijn geval wil dat zeggen (mijn contract ging in op 10 mei 2012) dat ik tot 1 april 2013 de beloofde prijs betaal en vanaf 1 april 2013 tot 10 juni 2013 een andere prijs berekend krijg. Maar ach, als al die energiemaatschappijen de overstapboete voor je betalen maakt dat ook niets uit ;) Ik zorg wel dat ik mijn welkomsbonus gestort krijg en daarna ga ik weer verder kijken.

      Besparingtip: Stap niet te vroeg over dat kan je veel geld kosten dus wordt niet te vroeg hebberig van alle welkomspremies eerst contract uitdienen.

      Verwijderen
  11. daarom stap ik nooit over al dat gedoe en uiteindelijk scheelt het iets of niets,ik denk dat het gewoon beter is bewust met energie om te gaan,of je nou bij pietje of klaasje je (groene)stroom haalt,het komt uiteindelijk toch allemaal uit die zelfde kerncentrale uit frankrijk.
    ik wil alleen wel zekerheid dat er stroom is ik heb een bedrijf en gelukkig een aggregaat maar nu is de stroom 2x een dag lang uitgevallen ik kreeg wel €195 euro schadevergoeding per dag is ook weer leuk, ik heb immers alleen stroom nodig als ik mijn planten moet watergeven en dat doe ik niet zo snel in de winter ik heb namenlijk een tuinderij op koude grond
    groet u allen,,,

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.