maandag 20 mei 2013

Totale kosten van 49 weken gas en stroom bij Eneco €42,23 per maand

Wat betaalde ik voor energie in de afgelopen 49 weken?
Netwerkkostenbij Enexis €363,30.
Kosten Eneco (inclusief de ontvangen overstapbonus van 230 euro) €159,41
In totaal betaalde ik dus voor 49 weken energie inclusief netwerkkosten €522,71.

Omgerekend kom ik op €42,23 per maand voor levering en bijkomende kosten, zoals administratiekosten en netwerkkosten.

Hoe ziet het hele plaatje van Eneco er uit?
levering energie €422,08
energiebelasting  - €33,86
administratiekosten €22,26
korting ivm automatisch incasso - €21,07
overstapbonus - €230,-
Totale kosten bij Eneco: €159,41  (in 49 weken!)

En hoe zat het bij Essent? Daar was ik vóór Eneco 33 weken lang klant. Ik betaalde bij hen inclusief netwerkkosten €415,23, dat is €54,53 per maand (de welkomstbonus van €250,- is in dit bedrag verrekend). Dat is wel wat meer dan dat ik bij Eneco betaalde. Op zich is het verschil gemakkelijk te verklaren. Ik was klant vanaf 4 september 2011 tot 24 april 2012. Dat was dus in de koude maanden, wanneer er meer gestookt wordt en ik ook wat meer stroom verbruik.

Sommige bloggers die bezuinigen op energie schrijven dat ze 150 of soms wel 200 euro per maand kwijt zijn aan energie, ondanks bezuinigingen. Ik geloof het wel dat ze bezuinigen, maar ik snap niet goed hoe het verschil verklaard kan worden. Ben ik in feite toch extreem zuinig? Aan mijn 16 jaar oude CV ketel zal het niet liggen.

30 opmerkingen:

  1. Ook mijn ketel is 14 jaar oud. Ik stook overdag nooit boven 18 en in de avond nooit boven 20. Altijd thuis.
    Ik woon op de hoek van een rij. Ik heb veel meer verbruik. Hoe kan dit? Vorige week 18 gas en 31 elec. Ik kook op elec. Dan ben jij idd zuinig. Ik houd ook elke week de standen bij en kan niet verklaren ons verschil. Mijn huis is 30 jaar oud en minder geisoleerd.
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik mijn huis kocht, heb ik met opzet niet voor een hoekhuis gekozen. Mijn ouders hadden een hoekhuis en ik weet hoeveel meer zij verstookten door die koude buitenmuur. Ik ben overdag niet altijd thuis, ik werk 4 dagen per week en stook overdag dan vrijwel niet, ik zet de thermostaat op 14 graden. Ik denk dat je hiermee het verschil kunt verklaren.

      Verwijderen
    2. Bij niet stoken, kun je hem wel naar 10 graden draaien. Ik heb hier al weken op laagste stand staan(5 graden).

      Nu nog wat frisser is en wordt heb je zo de kans dat ketel toch nog aanslaat terwijl je niet thuis bent.

      Verwijderen
  2. Misschien ligt het aan de grote van het huis en de grote van het gezin dat veel mensen 200 euro betalen.
    Zelf probeer ik zoveel mogelijk te bezuinigen. Op gas gaat dat goed maar stroom is moeilijk. Ik heb nl. 3 pubers die als ze vrij zijn heel veel achter de pc zitten. Ik betaal 95 euro voor gas en 40 voor stroom.
    Ik vind het heel knap van je dat je zo zuinig bent..
    Ga zo door ik geniet iedere dag weer van je blog.

    Gr. Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grote van huis is niet zo van belang want al heb je 10 kamers je ben er in een dus verbruik je in overige 9 niks :)

      40 euro per maand stoom is toch netjes, zou eerder gas verbruik eens onder de loep nemen.

      Verwijderen
    2. Ik verwarm de woonkamer, de keuken en de entree, dat is samen ca 47 m2. Mijn dochter woont deels bij mij, in het weekend is ze hier meestal vanaf vrijdagavond met haar vriend. Ze hebben dan elk een laptop in gebruik en ik een pc.

      Verwijderen
    3. Anoniem helaas krijg ik het gas verbruik niet naar beneden.
      De cv staat op 16,5 gr. Alleen de keuken en kamer en het halletje staat aan. Het huis is door de woningbouw vorig jaar geisoleerd. vloer,spouw en dak isolatie.Heb jij nog tips voor me? Ik kook regelmatig op petroleumstel. De cv is 8 jaar oud.

      gr joke

      Verwijderen
    4. Dat is toch behoorlijke oppervlakte, maar hal/entree verwarmen ? Dat is zonde die kun je beter als koude sluis gebruiken naar woonkamer. Pc,s gebruik ik hier jaren niet meer en dat scheelt ook een hoop van 450 Watt ineens naar 17 Watt met een laptop.

      Verwijderen
    5. Entree is naar schatting 2,75 m2. Vanuit dit halletje kom je in de toilet. Zeker in het weekend, als er 3 mensen in huis zijn, is het koud als de entree niet verwarmd wordt. Het is steeds zo'n flap kou die uit dat halletje komt. Als ik alleen thuis ben, heb ik de radiator daar meestal uit.

      Verwijderen
    6. @Joke,

      Cv op 16,5 is echt zonde, stookt je voor niks hier alles open en het is hier 17,5 graden in huis.

      Doe hem eens naar 10 graden want bij een goed geïsoleerd huis zal het niet kouder worden.En radiator in halletje vindt ik erg zonde om daar te gaan stoken.En koken op petroleumstelletje wie daar mee is gekomen hier op die zuinigheidsforums??? maar dat is echt niet goedkoper koken dan op gas ik heb nu al voor 2e vandaag oven aanstaan (grote ruim 100 liter)totaal met fornuis 21 Kw :) en staat dagelijks aan voor 6 personen en als ik zie wat ik gebruik aan gas voor het koken is dat echt weinig ik denk 10/15 euro op jaarbasis echt weinig is dat,wel gaskoken en gas oven.

      Wat bij mij een leuke besparing heeft opgeleverd is tunen van cv ketel en radiatoren waterzijdig aansluiten.

      Tapwater netjes op 60 graden zetten en cv zo laag mogelijk maar wel dat huis warm wordt, hier staat cv op 50 graden wordt -10 gaat hij naar 55 graden. Dat wordt je radiator die temperatuur en geeft prima warmte af. heel belangrijk een delta van 20 graden dat houd in 20 graden verschil tussen aanvoer van 55 graden en retour van 35 graden.

      7 van 10 ketels staan niet optimaal afgesteld en staan onnodig warm water weer op te warmen wat erg zonde is. Voetventielen van radiator bijgesteld zo dat er een lagere retourtemperatuur wordt gehaald in combinatie met een lagere pompsnelheid en iets langere nadraaitijd van de cvpomp.

      En belangrijkste is mijn ketel is aangepast aan mijn radiatoren gebruik. Ik heb hier 7,5 Kw aan radiatorverbruik totaal 6 stuks en onze ketel staat afgesteld op 30% cv vermogen en dat is 8,5 kw hij stookt dus altijd lean en modulerend.

      Met deze bovenstaande stappen zijn we van ruim 800M3 naar 489 M3 gegaan :)

      Ik kan het iedereen aan raden, kost beetje tijd en temperatuurmetertje van paar euro.

      Verwijderen
    7. Dank je voor de tips.

      Verwijderen
  3. Ik kom helaas niet op dit bedrag uit, hoe zuinig ik ook ben.
    Zou het liggen aan de inductie plaat en vloerverwarming?
    Huis is verder goed geïsoleerd, nieuwbouw van 2010...

    Mocht je tips hebben, graag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inductie koken is altijd duurder koken dan op gas. Vloerverwarming hoeft niet duurder te zijn mits men een energiezuinige pomp(juiste pompsnelheid) gebruikt en juiste aanvoer/retour temperaturen hanteert.bv bij houtenvloer kun je stook verhouding aanhouden van 40/20 soms kan het wel lager dat moet proberen en kijken of het voldoende warmte oplevert.

      Verwijderen
  4. Zeer keurige cijfers maar het kan nog beter in verhouding wij gezin 6 personen 1822 Kw/h en 489 M3 afgelopen jaar verbruikt. Geen WTW,zonnepanelen,houtkachel etc hier aanwezig.

    Staar je niet blind op die 16 jaar ''oude'' het is een derde generatie HR en 107Hr met nu zeer fraaie rendementen(cijfers zijn zeer fraai enkel op tapwater ga je nu er iets op vooruit met een nieuwe ketel) en is modulerend en ketels nu zijn niet veel zuiniger die Agpo wat het neusje van de zalm toen der tijd (Nu stelt merk (Ferroli)niet zo veel meer voor)

    Onze ketel is 4 jaar oud maar heeft zeker meer branderstarts gemaakt dan jou ''oude" en zal veel meer te lijden hebben gehad.Kijk na hoeveel ketel is gebruikt en wat je hebt bv, een VR kun je beter gelijk vervangen zou doorstoken met deze en bij hoge kosten hem dan vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie doen het met jullie zessen prima! Vooral het lage gasverbruik is echt geweldig!

      Verwijderen
  5. Bij onze zoon in een groot huis ia altijd de verwarming aan.Heerlijk als je er binnen komt, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Het zijn koukleumen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf deze week maar 3 m3 aan gas ( al 4 weken op rij) en 19 kwh electra. De verwarming staat al een maandje uit. Het blijft hier gewoon 20 graden deze week, soms eventjes 19,5. Ik woon in een appartement/bovenwoning en heb twee verdiepingen Mijn buren stoken flink allemaal, da's prettig. Ik heb zowel links als rechts en onder buren, alleen geen bovenburen. In de winter zakt de temperatuur 's nachts ook nooit verder terug dan 17,5 graden ook al vriest het -10 buiten. Ik zet de verwarming zelf nooit hoger dan 20,5. En pas eind vd middag als ik thuis kom. Lageren kamertemperatuur vind ik niet comfortabel. Ik let ook wel op mijn gasverbruik. Ik zal niet snel warm water pakken bijvoorbeeld om handen en gezicht te wassen. En boven is de verwarming altijd uit. Verder niet te lang onder de douche blijven staan. Elke dag een minuutje of 5. In de winter iets langer want ben een koukleum en moet dan echt op temperatuur komen als ik van mijn werk door de kou van buiten kom. Bezuinigen doe ik uit pure noodzaak, maar het is ook wel een sport geworden, begin er aardig lol in te krijgen. Ik woon alleen en heb geen droger, ik was op eco-programma op mijn A++wasmachine(scheelt liters water en ook stroom volgens de gebruikershandleiding)Ik heb geen vriezer en alleen een tafelmodel-koelkast met redelijk groot vriesvak, ook A+ Ik heb overal spaar of ledlampen. Lampen branden nooit onnodig hier.
    Mijn ketel zal ook wel energiezuinig zijn, het is een Intergas uit 2004, Maar daar heb ik verder geen verstand van. Ik gebruik wel heel vaak de magnetron, waterkoker en mijn bakoventje. Ik heb geen Led-tv, maar zijn voorganger, een LCD-tv. En natuurlijk vaak de laptop aan. Toch gebruik ik wekelijks maar tussen de 16 en 20 aan electra. Ik ben er heel content mee uiteraard! Mijn voorschot van Essent bedraagt 60 euro per maand. En volgens Gebruiksmanager ga ik terugkrijgen eind van het jaar. Altijd fijn! Ik zit dus onder het gas & stroomverbruik van zuinig-aan. Dus dat kan ook nog! Het ligt heel erg aan je type huis, isolatie, aantal bewoners en apparaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik betaal maandelijks voor alles samen € 84,00 bij Essent. Dat is niet heel veel meer dan wat jij betaald. Ermee rekening houdend dat ik nooit over stap en dus ook die bonus mis loop. Mijn gas is beduidend hoger. Twee onder 1 kap op een hoek. Verder heb ik ivm huisdieren altijd overdag ook 17 graden in de winter. Ik douche dagelijks. Mijn electra is dan weer veel lager. Dat snap ik dan niet. Ik kook zelfs elektrisch en was wekelijks 4 wassen. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan dat bedrag betalen maar dekt dat wel de hele nota. Het is slechts voorschotbedrag, wat is veel lager elektra ?

      Verwijderen
    2. Electra rond de 1100 dus z'n 20% minder dan zuinigaan. Ik woon al langer in deze woning. Mijn vorige voorschot was € 82,00. Is twee maanden terug met de afrekening verhoogd naar € 84,00. Dus ik verwacht dat het de nota dekt. Woon al 15 jaar zelfstandig en hierin nog nooit verassingen gehad. Mascha.

      Verwijderen
    3. Is netjes zeker met inductie koken en 4 wassen in de week maar dat voor jouw alleen ?

      Verwijderen
  8. Knap dat je verbruik zo laag is. Ons elektra gebruik was 3000 en gas 1300. Huis uit 1923. Wel dubbelglas, maar verder geen isolatie. Verwarming in de winter niet hoger dan 18 graden. Nu was ik wel in de koude maanden de hele dag thuis.

    De verwarming heeft de afgelopen weken nog vaak genoeg aangestaan. 16 graden is echt te koud. Zeker met een baby. Daarnaast heb ik ook veel meer was met de baby erbij. Ook de droger staat 1x in de week aan. Te weinig ruimte om de was op te hangen. Met droog weer gaat alles naar buiten

    Ons maandbedrag is nu 145 euro maar die ga ik echt omhoog zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1923 dat zegt al genoeg,maar 16 graden voor een baby om te slapen is prima hoor.Is verbazingwekkend hoe ze kunnen warmhouden en natuurlijk wel juist aankleden en bij de hele jong geborenen is mutje en kruik aanbevolen en dan kunnen ze ook bij koudere temperaturen slapen.

      Zijn daarom mijn kinderen geen koukleumen :)

      Verwijderen
  9. Ik las in jouw vorige bloggen dat je 4 hele dagen
    van huis bent dus heb je alles denk ik op 15 graden
    Ook in de winter dan?
    Dat zou het verklaren want ik ben altijd thuis en had in de winter de verwarming op 20 graden en s,avonds op 21 graden.
    Dat ons maandbedrag voor stroom en electra 190 euro
    is komt dat we in de keuken en kamer tv hebben .
    De droger gebruiken we 2 x per week, we hebben een koelkast in de schuur en in de keuken en ik heb hele dagen de radio aanstaan.
    En het is al hele oude apparatuur dus gebruikt al veel meer stroom.
    Als er iets kapot gaat zoals de koelkast in de schuur dan gaan we die niet meer vervangen(denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in de winter de thermostaat op 15 graden als ik niet thuis ben. Ik vind 20 à 21 graden hoog voor in huis. Kun je niet beter een warme trui of vest aantrekken? Dan zet je de thermostaat op 18 of 19 graden en bezuinig je aanmerkelijk op gas. Daarnaast: is het nodig om 2 tv's te gebruiken? Die dingen vreten energie. Ook 2 oude koelkasten vind ik veel. Gewoon afschaffen, lijkt mij. En drogen? Kun je dat niet op zolder of buiten doen? Ook dat scheelt aanmerkelijk in je stroomgebruik. Als je per maand bijvoorbeeld 75 euro bespaart op energie, scheelt dat 900 euro per jaar!
      Ik neem aan dat je met stroom en elektra eigenlijk stroom en gas bedoelt? Elektra is hetzelfde als stroom, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 190 euro per maand kwijt bent aan stroom en daarnaast ook nog eens een bedrag betaalt voor gas.

      Verwijderen
    2. ja stroom en gas bedoel ik

      Verwijderen
  10. Hoeveel m2 heeft je huis ? Wij wonen in een 2 onder 1 kap in een Gronings dorp. De woonkamer + open keuken is 85m2. Er is een bovenverdieping en ook nog een zolder met een kamer. Ik denk dat we appels met peren zitten te vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vraag me af uit hoeveel vierkante meter je woonkamer bestaat, want dat zou al een helelhoop verklaren. Ik ben de godganse dag thuis (handicap) en verwarm dus een woonkamer met open keuken (schuifdeur kopen) van 85m2

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op 20 mei om 12.58 uur schreef ik het volgende:
      Ik verwarm de woonkamer, de keuken en de entree, dat is samen ca 47 m2. Ik werk 4 dagen per week, dus ik ben 4 dagen per week overdag niet thuis.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.