dinsdag 27 augustus 2013

Onder invloed

Onze samenleving is doordrenkt met commercie. Waarom koop ik dingen, waar komen mijn behoeften vandaan? Je kunt geen computer opstarten of de reclame overspoelt je. Ook via kranten, tijdschriften en tv heb je te maken met veel reclame. Soms is die reclame uiterst subtiel en hebben de meeste mensen helemaal niet door dat er reclame gemaakt wordt. Bijvoorbeeld als het gaat om door bedrijven gesponsord wetenschappelijk onderzoek. Het onderzoek wordt gepresenteerd als echte wetenschap en daarmee wordt dan aangetoond dat product x heel goed is voor de gezondheid.
Hier vind je meer over sponsoring van onderzoek: EenVandaagGeneesmiddelenbulletin, EVMI, Volkskrant
Je kunt als onderzoeker heel goed liegen met statistiek, je kunt resultaten verzinnen, je kunt ongunstige resultaten weglaten.
Misschien moet ik alle berichten over wat goed en wat slecht is met een flinke korrel zout nemen. Olijfolie zou zo goed zijn. Maar het onderzoek was gesponsord. Misschien is een andere plantaardige olie wel net zo goed.
En hoe zit het dan met melkvetten, rood vlees, of juist wit vlees? Vis, dieetmargarines, boter, vitaminesupplementen, rode wijn, allerlei soorten medicijnen en ga zo maar door. Al die producten moeten vermarkt worden, met (bij voorkeur een hele grote) winst verkocht worden. Waarom koop ik ze? Waar word ik zonder dat ik het zelf in de gaten heb door beïnvloed?
Als ik mijn computer opstart, dan komen alle items waar ik de laatste tijd naar gezocht heb voorbij:
tablets, kleding, internet/tv/telefoon-abonnementen, spaarrentes, overstappen naar een ander energieleverancier. Mijn computer "weet"  alles van mij. Waarschijnlijk word ik toch door deze reclames beïnvloed, misschien koop ik binnenkort nog wel veel meer kleding, neem een andere provider voor mijn mobiele telefoon, koop nog een leuke tablet.
Zonder gekheid, de reclame heeft meer invloed dan je denkt. Ook dat is door onderzoek vastgesteld. Gesponsord? Geen idee!
Wat ik wel weet, is dat ook ik soms denk dat A-merk A natuurlijk beter moet zijn dan B-merk B of een huismerk. Dat gaat heel ongemerkt. Ik heb dat bij voeding en ook wel bij wasmiddelen etc. Iedere keer als ik een A-merk pak in de supermarkt dan denk ik: waarom wil ik dit kopen? Is het echt de voordeligste keus en ben ik zo veel beter af met dit product? Het is bijna nooit de voordeligste keus, om geld te besparen kun je echt beter goedkopere merken kopen.

17 opmerkingen:

  1. Ik begrijp de invloed van reclame, maar ik geloof echt dat ik er niet voor val. Ik koop eigenlijk alleen maar basis producten.
    Ik zie ook weinig reclame. Ik lees geen tijdschriften, kijk geen televisie, luister geen radio en heb een add-blocker op mijn internetbrowser.

    En wat eten betreft, ik probeer te bedenken wat mijn oma normaal eten vind. Ik denk dat we het beste kunnen kijken naar onze cultuur om erachter te komen wat we het beste kunnen eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als reclame niet zou werken, zouden de grote bedrijven er echt geen miljoenen/miljarden in stoppen. Die bedrijven worden gedreven door resultaten, niet door geloof.
    En allerlei psychologieonderzoek heeft aangetoond dat mensen beinvloed worden door reclame. Maar, idd, meestal zonder dat ze zich dat zelf bewust zijn.
    Dus ik probeer reclame te ontwijken. En ik merk dat ik idd rustiger wordt in de winkel, minder winkelneigingen heb, etc.
    En objectieve informatie vinden is echt een vak aan het worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad,je moet zo opletten voor beinvloeding. Pas als ik een stelling lees op verschillende plaatsen en dan niet met dezelfde bron,kan ik het misschien geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat als je je bewust bent van het effect van reclame, je al een heel eind komt. Ik verbaas me ook vaak over al die onderzoeken. Alleen de koppen boven een artikel over een onderzoek zijn vaak al tendentieus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf nadenken blijft inderdaad belangrijk, eigenlijk moet je bij veel dingen die je uit gewoonte doet gewoon eens stil gaan staan. Ik kocht bijvoorbeeld jaren terug altijd pakjes voor de lasagna. Uit gewoonte. Op een gegeven moment ben ik de saus zelf gaan maken, met gezeefde tomaten. Nu denk ik; als ik goedkoop lekkere tomaten kan kopen, dan kan ik zelf ook een basissaus maken die geschikt is voor lasagna, tomatensoep, pastasaus, enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zap weg bij reclames ,lees geen kranten en tijdschriften,want ook daarin staat reclame,heb een ja nee sticker op de brievenbus en loop daardoor 99% van alle reclames al mis, scheelt enorm,want ik merk dat ik sinds ik dit doe al veel minder uitgeef aan allerlei onzin dingen en ook met boodschappen doen ben ik veel goedkoper uit omdat ik nu ook veel vaker B merken of huismerken koop en ook veel vaker zelf dingen maak i.p.v. kant en klare producten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees wel tijdschriften, kijk ook weleens tv en op het werk staat de hele dag de radio aan dus ik krijg allerlei reclame mee. Echt gevoelig schijn ik er niet voor te zijn want ik koop al 20 jaar tweedehands kleding. Voedsel en verzorgingsprodukten die niet uit eigen tuin komen of wat ik niet zelf kan maken, koop ik biologisch en/ of Fairtrade. Mooie reclamefolders gebruik ik soms om zelf enveloppen te maken:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker, reclame kan je ongemerkt beïnvloeden, maar je kunt gemakkelijk een tegenstrategie bedenken. Bijvoorbeeld: een NEE-sticker op je brievenbus, wegzappen bij reclameblokken en winkelen met een boodschappenbriefje in winkels zonder A-merken. Ook kun je de geschiedenis en de cookies in je browser wissen, dan ben je weer even verlost van die irritante internetreclame-op-maat. En als je dan toch nog een keer iets van een duur A-merk koopt, ach, dan kun je toch genieten van het goede gevoel dat door de reclame is opgewekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reclame beïnvloedt mij totaal niet, ga echt niet naar een winkel omdat ik er reclame van zie. Folders lees ik uitgebreid om te weten waar ik wat voordelig kan kopen en zo menu/boodschappenlijstje kan samenstrellen.
    Als ik een reclame zie die me wel interesseert ga ik zelf wel onderzoeken of het wat voor me is, of is er een goedkoper alternatief, bv MP.
    Reclamegeluiden/flitsen irriteren met mateloos, bij een mooie en rustige kijk ik ernaar omdat het mooi is, daar wordt ik echt ook niet voorverleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben er wel heel gevoelig voor. En ik geloof zeker dat het deels ook onbewust gaat. Ik word ook blijer van bijvoorbeeld chocola van milka dan van huismerk of van shampoo van L'Oréal dan van de Lidl. En ik vind wel vaak A merken beter/ lekkerder dan B-merken en euroshopper. Ik heb nog wat te leren en zou soms anders moeten denken!
    Die Nee- sticker op brievenbus zou ik nooit zo snel doen, zoals iemand hierboven schrijft. Dan mis je alle (goede) aanbiedingen, zoals boodschappen. Zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeker en de meest afschuwelijke reclame daar ben jij zelf ook in getuind :( Ziggo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toevallig vanmiddag de Blokker folder ontvangen, en daar staat een erg leuke paraplu in! Die ga ik morgen halen, ben ik erdoor beïnvloed, ja dat wel, heb ik 1 nodig, ja dat ook! Dus door puur toeval dat mijn paraplu stuk is gegaan en de folder las, koop ik daar mijn paraplu. Voor de rest sorteer ik de folders altijd, van de supermarkten houd ik, de rest gaan direkt in de papierdoos. Wat je niet ziet, mis je ook niet denk ik altijd maar weer.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik nog folders in mijn brievenbus kreeg, kocht ik veel vaker dergelijke dingen. Ik ben heel gemakkelijk te verleiden tot aankopen. Een folderloos bestaan geeft rust en het is heel goed voor het milieu, want er hoeven veel minder bossen gekapt te worden. Ik ontvang alleen op zaterdag de AH folder, gewoon rechtstreeks van een PostNl medewerker: oudste dochter of haar vriend, ook postbezorger bij de post.

      Verwijderen
  13. Ik heb een ja-nee sticker ( ook omdat ik mileubewust ben)
    en bekijk de aanbiedingen van mijn favoriete winkels alleen via internet en koop alleen wat ik echt nodig heb in de aanbieding. Ik hamster goede aanbiedingen wel.Worden we beinvloedt door reclame, ik denk dat iedereen altijd wel min of meer beinvloedt raakt door reclame (denk ook aan bushokje, treinstation, bloggers onderling e.d ) dat nieuwe leuke boek over consuminderen, producten bij de Fairtrade. e.d..Reclame is onderdeel van ons leven het gaat erom hoe je ermee omgaat.

    Groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb een NEE/Ja sticker. Ben niet erg gevoelig voor supermarktreclames. Waar ik wel heel erg gevoelig voor ben, en daar lees ik hier bij de reacties niets van terug, is advies en info over remedies, sport apparaten, meelsoorten, alternatieve pillen/poeders en allerlei andere gezondheidsproducten die worden besproken door gewone personen op allerlei discussie fora's. Dat is dus niet hetzelfde als de site van de fabrikant maar toch heeft het heel veel invloed. En ik weet dat ik absoluut niet de enige ben die hier gevoelig voor is. Je krijgt altijd het gevoel dat je als mens niet deugt als je niet bakt in cocosolie, geen adrenal slikt tegen bijnier uitputting, geen biologische producten koopt ( ook zo'n hype ) Men geeft je toch altijd de boodschap mee dat je willens en wetens verkeert bezig bent als je daar allemaal niet aan mee doet. Zo goedkoop mogelijk is een schande geworden zelfs inde crisis. Dan bezuinig je maar ergens anders op! Krijg je dan steevast te horen. Mijn gezondheid gaat voor alles roepen ze dan. Ook ik ben hier bepaalde periodes van de maand heel gevoelig voor en dan zit ik weer opgscheept met een aantal gezonde producten / medicijnen die volgens de reviews waanzinnig zouden helpen bij ( he, wat toevallig, ook allemaal mijn klachten )en die dan net precies bij mij helpen. Ben er al zo vaak ingetrapt. cocosolie, kruidenthee,vitaminepillen,zalven, cremes, spirulina( merk echt geen verschil ), hormoonzalf, ander, duurder eten, boeken, spirutuele zaken etc etc. Maar nee, gelukkig heb ik het niet met R.bijn of D.reft. Maar als je mijn lijstje leest kun je je afvragen welke reclame verslaving nu duurder is. Dan denk ik toch dat ik liever gevoelig ben voor A merken in de supermarkt dan wat ik hier zelf boven op noem.

    Groetjes,
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij mij helpen moet zijn bij mij NIET helpen voor alle duidelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. reclame werkt. En waarom? omdat het na al die tijd nog steeds gedaan wordt! Er is heel veel onderzoek naar de menselijke psyche etc. Kijk alleen maar al naar de TV-zenders. Elke zender is op een doelgroep gebouwd, dus ook de reclames die daar afgespeeld worden. Ooit de reclame IN een programma opgevallen?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.