zondag 1 september 2013

Bewust kiezen voor een bepaalde bank

Mijn ouders zaten bij de Postgiro en dus werd ik in 1971 ook klant van de Postgiro. Ik denk dat veel mensen op die manier een bank kiezen. Hun ouders zijn klant, de bank is bekend en de kinderen worden ook klant. "Mijn" Postgiro werd Postbank en vervolgens ING. Tijdens de bankencrisis keerde de ING nog steeds dikke bonussen uit aan het management (overigens zijn die bonussen later weer teruggedraaid). Toen die bonussen zouden worden uitgekeerd was het voor mij klaar en ben ik op zoek gegaan naar een andere bank. En wat kies je dan? Ik wilde een "schone" bank die redelijk veel rente gaf en niet investeerde in wapenhandel of voor het milieu kwalijke zaken.
Ik kwam terecht op de eerlijke bankwijzer. Op deze site kun je zelf banken vergelijken op hun beleid ten aanzien van arbeidsrechten, bonussen, dierenwelzijn, mensenrechten, klimaatverandering, wapens en nog veel meer. Hier kun je een overzicht downloaden. Aan de hand van de onderwerpen die jij zelf het belangrijkst vindt kun je kiezen. Ik ben bijna twee-en-een-half jaar geleden overgestapt en dat is mij prima bevallen. Het meeste regelt de bank waar je naar toe overstapt, je hoeft maar weinig zelf te doen.
Ook jongste dochter en haar vriend zijn toen van de ING overgestapt naar een andere bank.

11 opmerkingen:

  1. Voor mij geld exact het zelfde verhaal, met dezelfde bank.
    Ik heb alleen de overstap zelf geregeld, tis wat uitzoeken en regelen maar prima te doen.

    nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 2 banken: eentje voor de lopende rekening en een klein bedragje spaar (bovengenoemde bank) en 1 bank die groener is, waar mijn spaargeld op staat.

    Overigens startte ik inderdaad ook bij de bank die mijn ouders hadden: de Rabobank. Toen ik net op mezelf woonde had die bank nog van die achterlijke sluitingstijden: doorde weeks waren ze om 16 00 uur dicht in hartje Rotterdam!Omdat ik toen op de een of andere manier toch af en tie in de bank zelf moest zijn ben ik gewisseld. Ik werkte toen al en vond dergelijke openingstijden geen service.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat met die openingstijden in Rotterdam, vervelend. Ik woon in het Oosten van het land in een klein dorpje. Hier wordt alles wegbezuinigd, alle banken (inmiddels al 3) sluiten of er blijft een heel klein kantoortje over die op onmogelijke tijden open is of je kunt er geen contant geld meer opnemen (ab n) kortom ZE willen gewoon dat je alles via de computer regelt. Het wordt er niet klantvriendelijk op vooral niet voor oudere mensen. Ik red me wel maar leuk is het niet.

      Verwijderen
  3. Mijn tweede bank is overigens een meer groene bank (hoewel.... nu an de staat - is ie dan nog groen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben iets eerder dan jij overgestapt, ca. 2005 of zo, omdat ze mij een betaalpakket gingen aansmeren dat ik niet nodig had of wilde; en ik moest er ook nog voor betalen. Dat was een koude douche voor de trouwe klant die ik toen al 25 jaar was (vanaf mijn geboorte).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit al mijn hele leven bij de Rabobank. Heb wel eens iets anders erbij gehad, maar het is me op dit moment eigenlijk te veel werk om compleet over te stappen. Helemaal blij ben ik er niet mee, maar het is wel een betrouwbare bank en ik besteed mijn energie op het moment dan liever aan iets anders. Mijn spaargeld staat overigens niet bij de Rabobank, op €0,20 na ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas de hypotheek nog wel bij de rabobank maar verder zitten we met alles bij triodos, zodat ons weinige spaargeld in elk geval niet wordt belegd in kinderarbeid, clusterbommen en gentechrommel. Ik wil er eigenlijk ook weg met de hypotheek, maar met een huis dat je wilt verkopen is dat ook een beetje zonde van het geld. Vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier overgestapt naar een duurzame bank, ook van ing af gekomen. Maar de ans bank bevalt mij prima!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ANS bank ken ik niet, bedoel je misschien de ASN bank? Ik vind de ASN heel fijn, er worden weinig kosten in rekening gebracht en de bank scoort hoog in het overzicht van eerlijke banken.

      Verwijderen
  8. ik was vroeger net als mijn ouders klant bij de Rabobank tot ik op mijn 21e een keer geld wilde halen in het filiaal bij ons in het dorp en ik voor de zoveelste keer een briefje onder mijn neus geduwd kreeg met de vraag of ik dat wel zou doen want ik stond bijna rood, huh? ja ik weet dat ik bijna rood sta was mijn antwoord ,maar over een paar dagen komt net als altijd mijn loon en ik heb hier ook een spaarrekening met een flink bedrag dus wat was het probleem, nou ja ze vonden het hun plicht om jongeren verantwoord met hun geld om te leren gaan en ik had al verschillende keren rood gestaan , nou ja zeg, als ik geen vast inkomen had gehad en ook geen spaargeld had ik voor deze redenatie nog wel begrip op kunnen brengen ,maar nu voelde ik me knap lullig met ook nog eens het halve dorp wat mee kon genieten van deze discussie, ik heb dan ook ter plekke besloten om mijn rekeningen beide op te heffen en naar een andere bank te gaan, net als mijn broer, die het ook een belachelijk gedoe vond ,daar baalden ze flink van want gezamelijk hadden we een aardig groot bedrag op onze spaarrekening staan en het kostte ze flink wat moeite om dat op korte termijn vrij te maken, jammer dan daar had je dan eerder over na moeten denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik 64 jr, ben bij de amro bank gebleven waar ik 44 jaar geleden mijn loon op gestort kreeg.Lang niet iedereen had toen een betaalrekening. Dezelfde rekening heb ik nog steeds. Al heb ik ons spaargeld grotendeels bij andere banken staan.Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.