Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 29 september 2013

Broze botten

Wat is dat nu weer? Ben ik recent begonnen met het slikken van vitamine D om te zorgen dat mijn botdichtheid op peil blijft en wat blijkt? Vitamine D zou helemaal niet helpen om mijn botten sterk te maken/houden! Klik hier voor het bericht.
Waarom het niet helpt vermeldt het bericht niet. Misschien is het wel net zo iets als de ijzer die in spinazie zit. Het ijzer zit er wel in, maar het lichaam neemt dat ijzer helemaal niet goed op, dus wat gebeurt er met die ijzerhoudende bestanddelen uit de spinazie? Juist ja, die eindigt in het riool.
Wat volgens het bericht wel zou helpen, is het slikken van kalk. Gelukkig zit dat ook in de pillen die ik slikte. Daarvan kreeg ik door die pillen 500 mg per dag binnen.
Het bericht op Nu.nl eindigt met het advies dat je het slikken van supplementen altijd moet overleggen met je huisarts.
Echt? Zulke dingen overleg ik helemaal niet met mijn huisarts. Zouden er veel mensen zijn die dat wel doen? Eigenlijk geloof ik daar helemaal niets van!

18 opmerkingen:

  1. Ik zou niet afgaan op een bericht over 1 onderzoek. Het voedingscentrum beveelt vit.D voor vrouwen boven de 50 aan. Met kaciumtabletten moet je uitkijken. Bij een teveel kun je ongewenste kalkafzetting op de botten krijgen.

    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lees net in de nieuwe Consumentengids een stuk over "Vitaminepillen wie heeft ze nodig". Vrouwen tussen 50-70 jaar verliezen botdichtheid door hormoonveranderingen. Extra Vitamine D kan dit tegengaan. Voldoende Calcium daarbij is belangrijk. Overleg met huisarts of extra Calcium nodig is een teveel kan de kan op een hartinfarct vergroten.
    Ik lees je berichtjes dagelijks maar reageren doe ik eigenlijk nooit.
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moet natuurlijk kans op een infarct zijn
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om de opname van vitamine D te bevorderen is calcium nodig. En zo is vitamine C weer nodig voor de opname van ijzer.
    Je zou aan de huisarts kunnen vragen of je bloed onderzocht kan worden op vitamine D, dan weet je namelijk gelijk hoe het daarmee is.

    Zelf heb ik (door een chronische ziekte) een vitamine D-tekort en daarvoor heb ik medicijnen via de internist: vitamine D-druppels en calciumtabletten. Hiernaast slik ik tevens nog een voedingssupplement en daar is de internist van op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor je botten heb je een combinatie nodig van calcium, magnesium en vitamine D.
    En vitamine D zorgt voor betere weerstand (dus kleinere kans op griep en verkoudheid). Er gaan nog vele meer voordelen van vitamine D de rondte, daarom is het ook goed om in de zomer met beleid lekker in de zon te zitten en je dan niet met zonnebrandcreme in te smeren want dan kun je geen vitamine D aanmaken.
    In Nederland is de voorraad vitamine D rond januari al op en is het dus goed om bij te slikken. De meeste huisartsen hebben in hun opleiding niets geleerd over voeding en supplementen. Hooguit een paar uurtjes. Helaas. Zou goed zijn als ze daar meer over zouden leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een heel keurig onderzoek in een gerenommeerd tijdschrift. Je verwijst naar "het abstract" het volledige onderzoek zit achter een betaald slot. Het gaat bij wetenschap niet om geloven,integendeel. Een theorie of aanname geldt net zolang tot iemand hem omgooit. Dat is verwarrend voor het publiek. Maar als dat niet zo was was het geen wetenschp. Er staat in het abstract duidelijk dat vitamineD preparaten alleen slikken uitsluitend nut heeft bij vit D tekort. Nu heeft de halve vrouwelijke bevolking van 55+ vitD tekort. Dus voor hen en voor jou heeft dat nut. Is de vitamine D spiegel wel op peil dan heeft meer vitamine D geven geen zin om osteoporose te voorkomen, dan moet er in ieder geval calcium bij gegeven worden. Dan weet je nog niet of het helpt want het zijn ingewikkelde processen waar allerlei hormonen een rol in spelen. Vraag je biologendochter maar. Het gaat bij vitamines en mineralen altijd om optimale hoeveelheden,niet om maximale.overdaad schaadt. Dat is precies zo als met medicijnen. De optimale hoeveelheid is alleen een lastig begrip omdat die voor iedereen anders is. De huisartsen in Nederland weten niet zo erg veel van voeding. De meesten geven standaardantwoorden. Dat is lastig. Maar heb je serieus ostoporose dan zou ik eens naar de internist,die zoekt wel precies uit wat voor jou het beste is
    Prettige zondag verder
    Jannie( vet op de botten)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. D'r was pasgeleden nogal ophef over calciumtabletten.

    http://gezondheid.blog.nl/hart-en-vaatziekten/2011/04/26/calciumtabletten-mogelijk-slecht-voor-het-hart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is precies wat ik bedoel, een optimale hoeveelheid is geen maximale. Dan komen de nadelige effecten in beeld

      Verwijderen
  8. In het artikel. In Journal of Endocrinology staat trouwens nog wel een verwijzing nasr het mechanisme wat er achter zit. De afgifte van het parathormoon uit de bijschildklier wordt volgens de bekende feedbackmechanismen geremd door calcium en dat is nodig om osteoporose tegen te gaan. Als je wilt weten hoe zoiets werkt moet je googelen op de volgende 3 woorden: hormonen, bioplek, animaties

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je loopt in Nederland in de winterperiode sneller een vit. D tekort op en daarbij moet je ook voldoende calcium binnen krijgen en voldoende bewegen. Het heeft geen zin om het ene wel en het andere niet te doen. Bezoek anders eens de website van de osteoporose stichting!
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder had last van botontkalking. Volgens de risicofactorentest hoef ik me geen zorgen te maken. Ik hoef maar 5 vinkjes te zetten: http://www.osteoporosestichting.nl/write/Bestanden/PDF/risicofactorentest%20osteoporose.pdf
      Gewoon een beetje extra vit. D + calcium omdat ik 60+ ben, en dan komt het wel goed, denk ik.

      Verwijderen
  10. Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om de juiste informatie te vinden, maar voor medische vragen lijkt het me altijd handig om te overleggen met een arts. Op het internet heeft iedereen altijd een mening, maar iedere situatie is ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor informatie over gezonde voeding en supplementen, lees 'De voedselzandloper'. Ook zonder dat je dat tot op de punt en komma wilt volgen, staat er veel in waar je je keuzes op kunt baseren.
    Annemaria K.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor zo'n korte samenvatting van een onderzoek op nu.nl staat ,heeft het over verschillende schijven gelopen. Die mensen hebben elk hun eigen interpretatie van wat ze lazen. Ik hecht pas geloof aan iets,als ik van werkelijk verschillende kanten hetzelfde hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan wel doorklikken naar de bron: Journal of Endocrinology and metablisme. Daar vind je het abstract. Dus nu.nl geeft de bron wel aan en het is een degelijke bron.

      Verwijderen
  13. In een VK artikel gisteren werd de Voedselzandloper nu juist vanuit een wetenschappelijke achtergrond met de grond gelijk gemaakt. Het wordt er niet helderder op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als je ook medicatie slikt via de huisarts ( en dat doe jij vgls mij) zou ik zeker met hem/haar overleggen over wat de beste keuze is. Mijn ervaring is dat zeker jongere artsen daat best wel in geinteresseerd zijn. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vitamine D slikken heeft zin als je een tekort eraan hebt, zoals hierboven al werd opgemerkt, en in Nederland in de winter komen tekorten heel vaak voor. Slik bijvoorbeeld elke dag 1600IE vitamine D gedurende de donkere periode van het jaar, dan loop je geen tekort op.

    Over het nut van calcium lopen de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken zeer uiteen. De Nederlandse ADH voor calcium is royaal en het 'normale' Nederlandse dieet is al behoorlijk calciumrijk. En osteoporose komt vooral voor in landen waar veel zuivel wordt geconsumeerd. Dus mijn beste advies: kijk er een beetje mee uit en geloof niet het eerste het beste onderzoek, zeker niet wanneer je er slechts een berichtje op Nu.nl over leest.

    Hans (beheerder www.vitamineD-forum.nl)

    BeantwoordenVerwijderen