donderdag 26 september 2013

Overboeking geweigerd wegens onvoldoende saldo

Gisteren zou ik weer salaris ontvangen en ik had 's ochtends nog 424,22 euro op mijn rekening staan. Dus ik dacht: ik zet €420 op mijn spaarrekening. Het salaris was nog niet binnen, maar ik hield nog steeds wat over op mijn betaalrekening.
Niets aan de hand, toch?
Maar wat bleek? Ik kreeg de melding geweigerd: uw saldo is niet toereikend.
Hoe kan dat nou? Misschien omdat ik in de komende week nog enkele automatische overboekingen heb staan en er ook nog een betaling aan de belastingdienst klaarstaat in half oktober?
Toch raar, want ik had op moment van overboeking geen onvoldoende saldo, er bleef nog een klein beetje over. Weliswaar was het niet veel, maar toch stond ik nog in de plus. Maar toch "vond het systeem" dat er niet voldoende saldo was. Het is goed dat ik roodstand in principe geblokkeerd heb, maar dit was nou ook weer niet de bedoeling. Ik heb het later die dag nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel. Toen stond er méér geld op mijn rekening, want toen was het salaris binnengekomen.

5 opmerkingen:

  1. Tja, dat is gissen. Het kan met de automatische betaling aan de belastingdienst te maken hebben, maar misschien ook met de manier waarop je het hebt geregeld met het opladen van je OV chipkaart? De enige manier om er achter te komen is de klantenservice van de bank bellen. Als je het heel graag wilt weten. Het kan best zijn dat 'saldotekort' een standaard mededeling is, maar dat de echte reden een andere is.

    Afgelopen zomer liep de rentevaste periode van onze hypotheek af. We wilden een nieuwe contract en we stortten extra in de spaarpolis. Dat laatste liep mis: het werd als aflossing geboekt. Nadat we gebeld hadden zou het hersteld worden, dus geboekt als extra storting. Maarrr, het was natuurlijk wel inmiddels zomervakantie: dat liep dus helemaal mis. Twee keer kregen we een dreigende brief: dat ons saldo niet toereikend was om het hypotheekbedrag af te schrijven en dat we een extra boete verschuldigd waren als we niet..... Wat totaal niet waar was. Enfin, lang verhaal kort: het omzetten van 'aflossing' naar 'extra storting' had een blokkering van de incasso veroorzaakt. En dus kregen wij onterechte aanmaningen alsof ons saldo onvoldoende zou zijn. Gelukkig werkte mijn partner zelf bij diezelfde bank, dus wist hij hoe hij met dit soort 'concullega's' moest omgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je zeker dat er niets anders af ging? Ik kan ook niet roodstaan, maar ook al wordt het saldo '0,00' en blijft er niets over kan ik gewoon wat er op de rekening staat overboeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms is er al een reservering gedaan op je bankrekening voor een betaling. Die is dan al wel gereserveerd, maar nog niet verwerkt in je saldo. Dan kun je ook een dergelijke melding krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat er al een reservering gedaan was voor een betaling die vandaag plaatsvindt. Ik spaar op de 27e van elke maand altijd een bedrag. Dat zal het zijn.

      Verwijderen
  4. Pinnen in het buitenland bijvoorbeeld is zo'n actie waarbij een behoorlijk bedrag geclaimd kan worden. Bij het afronden van de transactie wordt dat bedrag weer vrijgegeven maar dit soort transacties duren soms echt wel even. Ik wist dat wel. Mijn man deed boodschappen in Duitsland en we hadden nog 1500 op de rekening en wist dat niet (belde in paniek). En toch zat er niets anders op dan een half uur wachten want met een volle tank benzine wegrijden zonder te betalen dat zag hij ook niet zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.