donderdag 5 december 2013

Hoor de wind waait door de bomen .....

....  hier in huis zelfs waait de wind. Zou de goede Sint wel komen, nu hij het weer zo lelijk vindt?
Zo gaat het sinterklaasliedje en dat is vandaag zeker van toepassing.
Vandaag wordt er zware storm verwacht! Hier in het Noorden wordt zelfs windkracht 11 verwacht. Dan vraag ik me af: hoe kom ik op mijn werk?
Toch weer op de fiets?
Net als tijdens de vorige storm? Toen waaide het op zijn hardst toen ik op mijn werk was. De storm was al wat gaan liggen toen ik weer naar huis ging en was zeker niet op zijn ergst toen ik van huis vertrok. Op zich viel het me toen mee, maar nu? De zwaarste windstoten komen nu tussen 1 uur 's middags en 6 uur 's avonds. Veilig naar huis gaan wordt toch wel een probleem.
Op de site van RTV Noord wordt al gewaarschuwd alleen bij uiterste noodzaak 112 te bellen.
Misschien ga ik vandaag toch maar met de bus. Het verbaasde mij bij de vorige storm, dat de bus die mij voorbijreed terwijl ik op mijn fiets zat, niet voller was! Er was zeker nog plaats voor mij geweest, zelfs wel een zitplaats.
Vorige keer heb ik er helemaal niet aan gedacht mijn ramen te sluiten. Dat doe ik nu wel, de wind zal waarschijnlijk nog harder waaien dan toen. Mijn zolder lag bezaaid met naar binnen gewaaide bladeren die door het tuimelraam naar binnen waren gewaaid. Op de 1e verdieping heb ik kiepramen die ik bijna altijd open heb staan, maar nu maar even niet! Ook op mijn slaapkamer gaat morgenochtend het raam dicht, gewoon voor de zekerheid.
Neem jij nog maatregelen tegen de storm?

Hoe dan ook, ik wens jullie allen een fijne sinterklaasavond!

15 opmerkingen:

  1. Mijn voorbereidingen heb ik gisteren al gedaan. Alle boodschappen zijn binnen voor de rest van de week. Ik doe de boodschappen op de fiets en dat doe ik niet graag in storm of in sneeuwbuien.
    Vanochtend zet ik alle ramen even open en dan voor de middag weer dicht.
    Verder hoef ik geen voorbereidingen te doen. Alle rondslingerende rommel in de tuin hebben we vanwege de vorige storm al opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik ga nu de lange wandeling met de hond al maken. En alle losse dingen in de tuin zet ik in de schuur. Kom veilig thuis vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ervaar in mijn appartementje nooit zo veel last van storm. Ik woon redelijk veilig in een stadscentrum en er kan eigenlijk niets om- of kapot waaien.
    Ook als het ineens hevig gaat sneeuwen, ben ik niet meteen onthand. De supermarkt en andere winkels zijn dichtbij en het moet al wel heel erg gek gaan wil ik daar niet kunnen komen.
    In deze regio is het 'code geel', ik ben dus gewoon op de fiets naar m'n werk gegaan.
    Ik hoop dat het in het noorden, en elders in het land natuurlijk, allemaal mee gaat vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de losse spullen van het balkon en de galerij even binnen of op de grond gezet. Verder geen voorbereidingen. Hier zal het ook minder tekeer gaan als bij jou in het noorden (ik woon in het oosten) Genieten vind ik zo'n storm!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte daar in het noorden.
    Op de BBC hoorde ik net dat het een storm en springtij is vergelijkbaar met 1953!. Apart om dat te horen als je net naar Zeeland bent verhuist! Ach nu is er de Oosterschelde dam en het deel waar ik woon was toen ook niet overstroomden er is nu veel betere bewaking overal. Zal het wel overleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Delfzijl stond het water in de haven 4 meter 30 boven NAP. Dat komt vooral omdat de Duitsers de Ems middels een stormvloedkering hebben afgesloten. Daardoor wordt het water opgestuwd.

      Verwijderen
  6. Ik woon net over de grens. Hier zijn alle scholen dicht. De dijken zijn aan de kust versterkt. Ik heb kaarsen in huis en genoeg eten en.drinken...je weet maar nooit. Beter goed voorbereid als achteraf in de ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de losse potten en bakken uit de tuin (eindelijk) in de garage gezet. En de kattenbak vast verschoond, grit staat ook in de garage. Onze jongste doet straks nog wat boodschapjes voor het losbarst.De belangrijkste voorbereiding is klaar: gedichten gemaakt, pakjes ingepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was nog niet zo bezig met het weer, maar nu ik je stukje lees zit ik wel wat onrustiger. Bij de vorige storm heb ik mijn appelboom gestut, die dreigde om te waaien, maar ik zit nu al op mijn werk dus kan dat niet. Nou ja, hopen op het beste maar weer.
    Goeie reis gewenst. Doe voorzichtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik woon pal aan de kust, en gaat hier al aardig tekeer. Losse spullen heb ik al binnen gehaald, is nu afwachten. Momentueel is het nu windkracht 9 en hij wakkert nog steeds aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weeralarm code rood! Ik ben inmiddels per direct door mijn werkgever naar huis gestuurd, net als al mijn collega's! Dit is vooral omdat na drie uur de bussen niet meer rijden. Ik ben voor de wind naar huis gefietst en zit nu weer veilig thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig dat je nu thuis zit. Sterkte in het Noorden! (en aan de kust)

      Verwijderen
    2. Fijn om te lezen. Ik had al aan je gedacht.

      Verwijderen
    3. Top van je werkgever! Fijn dat je nu veilig thuis bent, het is gewoon gevaarlijk nu buiten.

      Verwijderen
  11. Wilde net vragen hoe je gegaan bent, top van je werkgever!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.