Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 19 maart 2014

Bericht over de energieoverstap

Zoals gemeld stap ik per 1 april over naar GroeneKeuze (maar dan Engels). Ik kreeg van de huidige leverancier een ietwat dreigende bevestigingsmail waarin duidelijk gesteld werd dat als ik het contract voortijdig verbrak, ik dan flink wat boete moest betalen.

Wat stond er in?

Je wilt je contract bij ons beëindigen. Dat vinden we erg jammer. Wanneer je een nieuwe energieleverancier hebt, krijgen we automatisch bericht over de datum waarop deze start met het leveren van  gas op Adres van Zuinigaan in GRONINGEN. Tot die tijd blijven we leveren. Zo zorgen we ervoor dat je niet zonder energie komt te zitten.
Opzegvergoeding
Je hebt je contract bij (.....................) opgezegd per 01 april 2014. Wanneer je voortijdig je contract beëindigt, brengen we een opzegvergoeding in rekening. Deze opzegvergoeding is wettelijk vastgesteld en afhankelijk van de resterende looptijd van je contract.


Resterende looptijd Opzegvergoeding gas aansluiting
Minder dan 1,5 jaar: € 50,-
1,5 tot 2 jaar: € 75,-
2 tot 2,5 jaar: € 100,-
Meer dan 2,5 jaar: € 125,-

We staan voor je klaar
Heb je een vraag of twijfel je alsnog over je overstap, neem dan contact met ons op. We horen graag je behoeften en wensen. Onze klantenservice is bereikbaar via 0900-3347328 (€  0,10 per minuut, plus je gebruikelijke belkosten).


Ik ben toch al niet heel blij met de aanspreektoon. Waarom dat tutoyeren? En hoezo wettelijk vastgesteld? Waarom hanteert GroeneKeuze dan geen boetes bij contractbreuk? Misschien mag het bedrijf het doen en zijn er wettelijk geen belemmeringen om een boete te heffen? Dat is iets heel anders dan dat een boete wettelijk is vastgesteld.
Verder hebben ze het alleen over gas en niet over stroom. Ook dat is vreemd!

Tijdens de vorige overstap ontstond een heleboel gedoe over de datum van het einde van het contract. Ik heb nu printscreens gemaakt van Mijn ... (de energie leverancier) zodat ik kan aantonen op welke datum het contract eindigt. Dat eindigt namelijk op 31 maart 2014.

Nu eerst naar het stembureau!
Een fijne dag!

10 opmerkingen:

  1. Succes vandaag! Ik zit nu ook bij jouw nieuwe, bevalt tot nu toe goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zit bij jouw nieuwe energiebedrijf. Als je toevallig lid bent van het FNV, krijg je extra korting!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is goed om te weten Janny!
      Wij stappen in oktober over en ik zat al te kijken met GroeneKeuze.
      Nu ik weet dat je via FNV extra korting krijgt is het nog aantrekkelijker!

      Verwijderen
    2. Dat wist ik niet! Ik ben ook lid van de vakbond, dus dat ga ik uitzoeken!

      Verwijderen
  3. Ik stap de laatste jaren telkens over en ik betaal steeds minder ;-) Nog genoeg hoor maar elke euro is meegenomen. GroenKeuze is m.i. een van de betere!
    Ik hoop dat je het vandaag verschrikkelijk druk krijgt zodat je vanavond uitgeput je bed in rolt! Zal een goed teken zijn, toch.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het loopt lekker door op de basisschool waar ik zit. Nu even pauze en om half twaalf weer verder.

      Verwijderen
  4. Ik vind het ook bijzonder vervelend om door bedrijven getutoyeerd te worden, het is gewoon ongepast. Met wettelijk vastgesteld bedoelen ze waarschijnlijk dat ze de maximale boete opleggen. Maar een vreemde brief is het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onlangs van GroenKeuze overgestapt naar een andere energieleverancier. Tot mijn verbazing laat GroenKeuze helemaal niets meer van zich horen. Geen mail, geen brief of wat dan ook. Alleen na drie maanden een automatische mail dat de eindafrekening klaar staat. Nu vind ik dat eerlijk gezegd ook niet erg klantvriendelijk. Blijkbaar willen ze niet dat klanten terugkomen, ze doen niet aan klantenbinding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben sinds 3 maart ook over naar groenekeuze. Nu kreeg ik gisteren van mijn oude leverancier een brief dat ze me graag terugzien en dat ik een contract kan krijgen voor een jaar met 50% korting op stroom een het bijbehorende vastrecht als ik nu terug kom. Zelfs de boete willen ze wel betalen.
    Principieel wil ik bij groene keuze blijven, maar mbt het geld spreekt het me wel aan.............

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook zo'n brief gehad, waardoor je weer gaat twijfelen, moet ik nu wel een boete betalen? Het zijn standaard teksten terwijl ze natuurlijk precies weten of je wel of geen boete moet betalen, dus iets persoonlijker toegespitst zou een stuk klantvriendelijker zijn!
    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen