Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 4 mei 2014

Weekmenu week 18

Misschien is het voorlopig de laatste keer, maar hier nog eens weer een weekmenu

Zondag 27 april
Ontbijt: 1 volkoren boterham met sesampasta en een mok oploskoffie
tussendoor 1 appel
Lunch: 2 volkoren boterhammen met kaas en nog een mok oploskoffie
tussendoor 1 sinaasappel
Warme maaltijd: gehakt, aubergine, uien en aardappels. Voor 2x gekookt: 200 gr gehakt, 450 gr aardappels, 350 gr aubergine en 325 gram uien.
Later op de avond een handje vol pinda's
Verder thee en water.

Maandag 28 april
Ontbijt: 1 volkoren boterham met pindakaas en een mok oploskoffie
tussendoor 1 banaan
Lunch: 2 volkoren boterhammen met ontbijtkoek, 1 boterham met kaas
tussendoor: 1 appel
warme maaltijd: de rest van de aubergineschotel van 27 april, aangevuld met veel verse bieslook.
tussendoor chocolade paaseitjes

Dinsdag 29 april
Ontbijt 1 volkoren boterham met jam en een mok oploskoffie
tussendoor 1 banaan
Lunch: 2 volkoren boterhammen met ontbijtkoek, 1 boterham met kaas
tussendoor: 1 appel
warme maaltijd: rijst met witte kool, wortel, tomaat, prei en taugé, gember, kerrie en gebakken ei.
Gekookt voor 2x.
tussendoor: een mok oploskoffie en paaseitjes.

Woensdag 30 april
Ontbijt 1 volkoren boterham met jam en een mok oploskoffie
tussendoor 1 banaan
Lunch: 2 volkoren boterhammen met ontbijtkoek
tussendoor: 1 appel
warme maaltijd: nog weer rijst met witte kool, wortel, tomaat, prei en taugé, gember, kerrie en gebakken ei, net als 29 april
tussendoor: een mok oploskoffie en sinaasappel.

Donderdag 1 mei
Ontbijt 2 sesam-knäckebröd  met pindakaas en een mok oploskoffie
Lunch 2 volkoren boterhammen met jam
tussendoor 1 banaan
Avondeten: taugé, prei, tomaat, noedels en tempeh.

Vrijdag 2 mei
Ontbijt: plakje paasstol met boter
Lunch 2 volkoren boterhammen met pindakaas
Avondeten: vlindertjespasta + uitgebakken spekjes, een pak diepvriesspinazie en roomkaas. Verder nog een salade van botersla, tomaat, bieslook en basilicumblaadjes. Ik had een eter, ik kookte 3 porties. Twee om samen op te eten en één voor mij voor de volgende dag. Toetje: verse ananas

Zaterdag 3 mei
Ontbijt 1 volkoren boterham met appelstroop.
Lunch 2 volkorenboterhammen met ontbijtkoek.
Tussendoor: een plak verse ananas
Avondeten: zie 2 mei.
Daarna naar een feestje, dat al om 4 uur begon, maar ik wat later (half zeven) arriveerde, daar at ik: een stukje vistaart, groentensalade met olijven, veel stukjes bleekselderij, een paar noten en 2 kleine wrap rolletjes met zalm.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je heel gevarieerd eet. Ik hou wel van een lekker lapje vlees dus dat is voor mij wat weinig in je menu's.
    Als ik het zo lees dan snap ik niets van je overgewicht. Maar daar zal dan wel een andere reden voor zijn.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad gevarieerd. Wel knap hoor, een strak eetschema.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je 'snoept' weinig tussen door, knap hoor!
    En de rest is gevarieerd, ik mis wel zuivel (melk - vla - yoghurt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oploskoffie is op basis van half melk, half water. Verder at ik zo nu en dan kaas op brood. Deze week inderdaad weinig zuivel, maar naast zuivel kun je natuurlijk ook andere bronnen voor eiwit en calcium gebruiken: ei, pindakaas, sesampasta.

      Verwijderen
  4. Waauw, zo gezond! Kan ik nog wat van leren!

    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mij lijkt 1 boterham op een hele morgen wel erg weinig. Ik heb wel eens gelezen, dat een goed ontbijt heel belangrijk is, juist als je op je gewicht moet letten.
    Geartsje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is het advies van alle diëtisten die ik in de afgelopen jaren geconsulteerd heb. Het advies hield verband met afvallen en diabetes. Misschien heb jij wel eens wat gelezen, maar ik houd me aan het advies van professionals. Halverwege de ochtend neem ik vaak een banaan en dan red ik het prima tot de lunch.

      Verwijderen
  6. Mss dat je nog iets meer gevarieerder kunt eten zo tussen de middag. Ik at ook altijd hetzelfde, dag in dag uit, viel geen ons af. Sinds ik ben gaan afwisselen met het eten en dan met name overdag, val ik langzaamaan wat Af, 4 kilo sinds half januari. Avondeten ziet er goed uit verder. Je moet eten waar jij.je goed bij voelt....
    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet inderdaad zelf weten wat je eet, maar ik snap het niet. Allemaal koolhydraten: banaan, appelstroop, ontbijtkoek (=glucosestroop), jam. Al die voedingswaren worden omgezet in suiker, net wat je niet wilt. Moderne diëtisten adviseren koolhydraatarme voeding. Waarom geen lekker volle yoghurt met appel, kaneel en honing en suikervrije muesli, zit je vol tot de lunch en geen bloedsuiker dip. Of een gebakken ei (of 2) met spekjes en champignons, vult ook goed en geeft lang energie. Bij de lunch zelfgemaakte soep - zonder smaakversterkers- met eigengemaakte bouillon van Kniepertie, Salade of rauwkost. Of een gebakken eitje met kaas. Dit eet je natuurlijk niet als je 's ochtends al ei hebt gehad. Bij het diner een koolhydraatarme maaltijd van groenten met eiwitten of vetten. Eventueel peulvruchten. Verdiep je eens in Paleo, Weston Price, orthomoleculaire voeding of "Eet vet, wordt slank" en stel vragen aan je diëtist. In Japan (of China) proberen mensen elke dag 30 verschillende dingen te eten en eten dus heel gevarieerd. Geen 14 maaltijden per week met brood...
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de afgelopen week at ik 4x als avondmaaltijd een zelfgemaakte soep en 1x een koolhydraat arme salade met veel groenten en tonijn. Toen kreeg ik als commentaar dat ik niet goed at, want 4x soep en geen volwaardige maaltijd en nu is het weer niet goed.
      Ik ben het met je eens dat ik in de afgelopen week relatief veel brood en ontbijtkoek gegeten heb, dat eet ik normaal niet. Maar in yoghurt met appel, honing en muesli zitten ook veel koolhydraten.
      Ik vind 30 wel heel veel verschillende dingen om te eten. Kijk in sommige kant en klaar gerechten zitten heel veel toevoegingen, alleen al soms wel 6 verschillend suikers, maar dat is ongetwijfeld niet wat jij bedoelt.

      Verwijderen